Poczta Polska poinformowała, że w najbliższym czasie wprowadzi szereg zmian związanych z nowym system zarządzania transportem i flotą. W planach jest przejście na model oparty na analizie "Make or Buy" (zrób lub kup - przyp. PAP), gdzie decyzje o własności floty lub outsourcingu usług transportowych będą podejmowane na podstawie analizy rzeczywistych kosztów i efektywności operacyjnej.
Przedsiębiorstwo zapowiedziało też wprowadzenie systemu wynagrodzeń dla kurierów, "zorientowanego na efektywność" oraz możliwość współpracy B2B, co ma zwiększyć motywację i zaangażowanie kierowców. Kolejną zapowiedzianą zmianą jest implementacja nowoczesnych narzędzi TMS (Transport Management System) i SMP (System Monitorowania Pojazdów) w celu optymalizacji tras, lepszego zarządzania czasem pracy kierowców oraz wzmocnienia kontroli kosztów paliwa.
Wdrożenie nowej strategii zarządzania transportem pozwoli na osiągnięcie pozytywnych efektów w jakości oraz optymalizacji kosztów, przez co położy fundament pod nową jakość działalności Poczty Polskiej w obszarze KEP (przesyłki kurierskie, ekspresowe i pocztowe - PAP) - wyjaśnił, cytowany w komunikacie, dyrektor departamentu logistyki Poczty Polskiej Tomasz Swat.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Tysiące samochodów Poczty Polskiej
Poczta Polska korzysta z około 7,5 tys. samochodów, z czego 5 tysięcy to flota własna, a 2,5 tys. należy do partnerów - podwykonawców. - Operator ma do dyspozycji różne rodzaje aut: od małych wykorzystywanych przez listonoszy, poprzez kurierskie busy do 3,5 tony, duże samochody do 12 ton, aż po te największej kategorii, czyli powyżej 12 ton; w ofercie jest też transport całopojazdowy i transport palet - podkreślił Swat. Auta te pokonują łącznie 165 mln km rocznie.
Flagową i najpopularniejszą usługą związaną z paczkami jest Pocztex. W tym roku każdego tygodnia klienci przeciętnie nadawali ponad milion paczek, a ponad 95 proc. z nich dotarło do adresata następnego dnia po nadaniu - zaznaczono w komunikacie. - To oznacza utrzymanie tzw. standardu D+1, najbardziej pożądanego na rynku - oceniła Poczta.
Terminowość pocztowych paczek ekonomicznych i priorytetowych ma wynosić 98-99 proc., a terminowość listów priorytetowych (D+3) utrzymuje się na poziomie 94 proc. - podkreślił operator.
Nowy system zarządzania transportem i flotą został wprowadzony w styczniu tego roku i jest częścią Planu Transformacji Poczty Polskiej. W ramach Planu zarząd przygotował strategię na lata 2025-2027, która zakłada działania w kluczowych obszarach działalności operatora, takich jak obszar IT, e-usługi dla biznesu oraz obywateli, a także zmianę dostępnej w placówkach oferty oraz logistyki.
Poczta Polska to spółka Skarbu Państwa, zatrudnia ok. 62 tys. pracowników; jej sieć obejmuje 7,6 tys. placówek, filii i agencji pocztowych w całym kraju.