Reklama
WIG88 734,63+0,40%
WIG202 574,96+0,47%
EUR / PLN4,26+0,04%
USD / PLN3,92+0,04%
CHF / PLN4,31-0,29%
GBP / PLN4,98+0,29%
EUR / USD1,09+0,02%
DAX18 704,42-0,18%
FT-SE8 420,30-0,22%
CAC 408 167,50-0,26%
DJI40 003,59+0,34%
S&P 5005 303,27+0,12%
ROPA BRENT84,00+0,66%
ROPA WTI80,00+0,81%
ZŁOTO2 414,78+1,60%
SREBRO31,51+6,52%

Masz ciekawy temat? Napisz do nas

twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

Kłopoty wielkiego koncernu, lot w kosmos i śmierć sygnalistów w tle

Piotr Rosik | 10:54 06 maj 2024

Wielki koncern lotniczy ma problemy, ucieczką do przodu może być nadchodzący lot w kosmos. Jednak cieniem kładą się na nim tajemnicze zgony sygnalistów.

Kłopoty wielkiego koncernu, lot w kosmos i śmierć sygnalistów w tle
Boeing
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop

 

  • W jakich okolicznościach umierają sygnaliści Boeinga?
  • Czym alarmowali sygnaliści Boeinga?
  • Czemu koncern ma kłopoty?
  • Co to jest Starliner i czemu może uratować Boinga?

 

„Boję się o swoje życie” – mówi sygnalista z koncernu Boeing po tym, jak dwóch innych umarło niedawno w dziwnych okolicznościach. Amerykańskie media donoszą, że istnieje około 30 sygnalistów Boeinga, którzy informowali o nieprawidłowościach w produkcji samolotów w ostatnich latach.

W 2018 i 2019 roku dwa samoloty Boeing 737 Max uczestniczyły w śmiertelnych wypadkach, w których zginęło 346 osób.

Reklama

 

Tajemnicze zgony sygnalistów

45-letni Josh Dean to drugi w ostatnich tygodniach sygnalista z Boeinga, który zmarł w tajemniczych okolicznościach. Odszedł w wyniku „szybko rozprzestrzeniającej się infekcji" - według Seattle Times. Problem w tym, że Dean był zdrowym człowiekiem zanim trafił do szpitala w Oklahoma City dwa tygodnie temu. Potem jego stan gwałtownie się pogorszył, doznał zapalenia płuc i udaru.

Dean twierdził otwarcie, że mechanicy nieprawidłowo wiercili otwory w rufowej przegrodzie ciśnieniowej Boeinga 737 Max. Twierdził, że osobiście odkrył to w październiku 2022 r., a następnie zgłosił sprawę kierownictwu Spirit AeroSystems. W sierpniu 2023 r., kilka miesięcy po zwolnieniu Deana, firma Spirit ujawniła ustalenia dotyczące rufowej przegrody ciśnieniowej, powodując opóźnienie produkcji tego modelu.

Za to Dean napisał skargę do amerykańskiego Departamentu Pracy, że został zwolniony za zgłaszanie obaw. „Po tym, jak zostałem zwolniony, firma Spirit AeroSystems początkowo nie zrobiła nic, by poinformować FAA i opinię publiczną o wadliwych grodziach" – napisał w skardze.

Jakiś czas wcześniej miał miejsce zgon 62-letniego Johna Barnetta. Został on znaleziony martwy za kierownicą swojej ciężarówki na hotelowym parkingu rano, w dniu zaplanowanego zeznania w sprawie kwestii bezpieczeństwa Boeinga 787 Dreamliner.

Reklama

Pod koniec marca Boeing produkował 15 frachtowców 767-300 na zamówienie FedEx Express i 21 dla UPS. Ma również zamówione frachtowce 777 dla Maersk, Air China Cargo, DHL i FedEx. Wszystkie serie samolotów 737, 767, 777 i 787 miały problemy na liniach produkcyjnych. W ubiegły piątek, pasażerski samolot 767-300 linii Delta Airlines został zmuszony do powrotu na lotnisko JFK w Nowym Jorku po tym, jak w czasie startu odpadła ważna część z prawego skrzydła. Co ciekawe, część ta podobno wylądowała nieopodal domu Jake'a Bissell-Linsk’a, nowojorskiego prawnika którego kancelaria Labaton Kelley Sucharow uczestniczy w postępowaniu sądowym przeciwko Boeingowi.

W zeszłym miesiącu inny informator z Boeinga, Sam Salehpour, powiedział Kongresowi, że w koncernie "nie ma kultury bezpieczeństwa". Sygnaliści byli "ignorowani, marginalizowani, zastraszani, spychani na boczny tor" - zdradził. Powiedział, że obawiał się "przemocy fizycznej" po upublicznieniu informacji.

Amerykańskie organy regulacyjne prowadzą obecnie dochodzenie w sprawie Boeinga po styczniowym wybuchu panelu drzwi w samolocie Boeing 737 Max 9. Reuters poinformował w zeszłym miesiącu, że departament sprawiedliwości USA rozważa obecnie, czy Boeing naruszył umowę, która chroniła go przed karami w związku ze śmiertelnymi wypadkami w 2018 i 2019 roku.

 

Zobacz także: Elon Musk zaprasza Warrena Buffetta do kupna akcji Tesla – „to oczywisty ruch”

 

Starliner wystrzeli w kosmos, a zanim kurs Boeinga?

Reklama

Wycena koncernu Boeing na giełdzie spadła w 5 lat o połowę, kręci się w okolicach 110 mld USD. Kurs ma trudności z wydostaniem się z okolic covidowego dna. W I kwartale 2024 koncern pokazał ponad 300 mln USD straty i bardz

 

Notowania Boeing na tle S&P500 – 5 lat

Źródło: TradingView

Reklama

 

Być może skok do przodu pomoże notowaniom?

Dziś statek kosmiczny Starliner firmy Boeing wyruszy w swoją pierwszą załogową misję, opuszczając Ziemię. Udana misja byłaby wielkim krokiem dla komercyjnego przemysłu kosmicznego. Wydarzenie to pokaże czy duża jest przewaga SpaceX nad tradycyjną konkurencją lotniczą.

 

 

Kapsuła CST-100 Starliner ma polecieć na szczycie rakiety United Launch Alliance Atlas V. Astronauci Butch Wilmore i Suni Williams polecą statkiem na Międzynarodową Stację Kosmiczną i pozostaną na niej przez około dwa tygodnie.

Reklama

Będzie to pierwszy załogowy lot Starlinera. Pierwszy niezałogowy test kapsuły Boeinga odbył się w 2019 roku. Dokowanie do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej nie powiodło się z powodu błędu technicznego. Drugi test zaplanowany na sierpień 2021 r. został opóźniony z powodu problemów, udał się dopiero w maju 2022 r.

Starliner konkuruje z kapsułą Dragon firmy SpaceX. NASA w 2014 roku wybrała Boeinga i SpaceX do transportu amerykańskich astronautów na Międzynarodową Stację Kosmiczną. SpaceX jako pierwsza dostarczyła kosmonautów na MSS (w 2020).

W ubiegłym tygodniu rynki „przetrawiły” sprzedaż długu firmy lotniczej o wartości 10 mld USD. Średnie oprocentowanie nowych obligacji, których termin zapadalności przypada na lata 2027-2064, wynosi około 6,6%. Agencja Moody's obniżyła rating zadłużenia Boeinga do Baa3 - czyli o jeden stopień powyżej poziomu śmieciowego.

Analitycy są generalnie optymistycznie nastawieni do waloru. Rekomendują „przeważaj”. Średnia cena docelowa z 31 rekomendacji sięga 219 USD, a obecny kurs to 180 USD.

 

Zobacz również: Inwestorzy stracili miliardy w 4 sesje – postawili pieniądze przeciwko Elonowi Muskowi

Masz ciekawy temat? Napisz do nas

Chcesz, żebyśmy opisali Twoją historię albo zajęli się jakimś problemem?

Masz ciekawy temat? Napisz do nas

Napisz do redakcji


Piotr Rosik

Piotr Rosik

Zastępca redaktora naczelnego portalu FXMAG. Publicysta m.in. portalu Obserwator Finansowy. Wcześniej był m.in. wicenaczelnym portalu Strefa Inwestorów (2017-2022), redaktorem naczelnym dwutygodnika „Pieniądze&Inwestycje” (2014-16), dziennikarzem w "Gazecie Giełdy Parkiet" oraz "Rzeczpospolitej" i "Dzienniku Gazecie Prawnej".

Obserwuj autoraTwitter


Reklama

Czytaj dalej