Maksymalna cena sprzedaży ciepła wzrośnie w II poł. 2024 r. o 15 proc., a w I poł. 2025 r. o 30 proc., a docelowo rząd chce przywrócić stosowanie wyłącznie cen wynikających z taryfy lub cennik sprzedawcy - podano w OSR do projektu ustawy o niepełnym odmrożeniu cen energii.
Projektowana zmiana przepisów zakłada przedłużenie działania mechanizmu maksymalnej ceny dostawy ciepła do 30 czerwca 2025 r., co stanowi powielenie rozwiązania już zastosowanego w ustawie z dnia 7 grudnia 2023 r. o zmianie ustaw w celu wsparcia odbiorców energii elektrycznej, paliw gazowych i ciepła.
W projekcie ustawy proponuje się wprowadzenie zmian do obowiązujących przepisów.
Przedsiębiorstwo energetyczne posiadające koncesję i wykonujące działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży ciepła, jak i przedsiębiorstwo energetyczne wykonujące działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży ciepła, która nie wymaga uzyskania koncesji, lub zwolnione z obowiązku przedkładania taryf dla ciepła do zatwierdzania Prezesowi URE, będą samodzielnie obliczać i wprowadzać do stosowania w rozliczeniach z odbiorcami uprawnionymi maksymalną cenę dostawy ciepła dla danego systemu ciepłowniczego z uwzględnieniem cen i stawek opłat w każdej grupie taryfowej, powiększonych w stosunku do cen i stawek opłat stosowanych na dzień 30 września 2022 r. odpowiednio o:
b) o 46 proc. - w okresie od 1 lipca 2024 r. do 31 grudnia 2024 r.,
c) o 52 proc. - w okresie od 1 stycznia 2025 do 30 czerwca 2025 r.
"Zastosowany w projekcie ustawy punkt odniesienia dotyczy cen stosowanych w dniu 30 września 2022 r., co za tym idzie przyjęty w projekcie ustawy wzrost cen i stawek opłat uwzględnia już zastosowany zgodnie z obowiązującym przepisami wzrost ceny i stawek opłat o 40 proc., stąd odpowiednio od 1 lipca 2024 r. i od 1 stycznia 2025 r. te ceny i stawki zostaną powiększone maksymalnie o odpowiednio o 15 proc. i 30 proc." - napisano.
"Tą drogą zaprojektowano ścieżkę stopniowego wygaszania wsparcia dla odbiorców ciepła, o których mowa w art. 4 ust. 1 ustawy w celu ostatecznego przywrócenie do stosowania wyłącznie cen wynikających z taryfy lub cennik sprzedawcy" - dodano.
Kolejne rozwiązanie przewidziane w projekcie to obwarowanie maksymalnej ceny ciepła limitem kwotowym wynikającym z wprowadzenia nowej wysokości kwoty średniej ceny wytwarzania ciepła z rekompensatą, tak aby nie doszło do nadmiernych wzrostów cen ciepła.
Zaproponowana zmiana wprowadza wyszczególnienie obowiązywania określonej wysokości tej kwoty na konkretny czas obowiązywania ustawy, jak również w podziale na źródła ciepła:
- do dnia 30 czerwca 2024 r. wysokość średniej ceny wytwarzania ciepła z rekompensatą została utrzymana na dotychczasowym poziomie:
a) 150,95 zł/GJ netto dla ciepła wytwarzanego w źródłach ciepła opalanych gazem ziemnym lub olejem opałowym,
b) 103,82 zł/GJ netto dla ciepła wytwarzanego w pozostałych źródłach ciepła;
- począwszy od 1 lipca 2024 r. dla wszystkich źródeł ciepła:
a) od dnia 1 lipca 2024 r do dnia 31 grudnia 2024 r. zastosowanie znajdzie kwota 119,39 zł/GJ netto,
b) od dnia 1 stycznia 2025 r. do dnia 30 czerwca 2025 r. zastosowanie znajdzie kwota 134,97 zł /GJ netto.
W rozliczeniach z odbiorcami przedsiębiorstwa będą nadal zobligowane do stosowania ceny najkorzystniejszej dla odbiorców. (PAP Biznes)
tus/ osz/