- Jeden z amerykańskich producentów jest bliski ogłoszenia bankructwa
- Ceny używanych “elektryków” w USA spadły o ponad 30%
- Branża elektrycznych motoryzacyjnych start-upów jest warta 99% mniej niż u szczytów notowań spółek EV
Akcje producentów samochodów elektrycznych w gigantycznych korektach
Branża samochodów elektrycznych w Stanach Zjednoczonych stoi w obliczu poważnego załamania. W przypadku akcji dużej grupy firm, krach już miał miejsce. Problemy nie ominęły nawet notowań walorów lidera rynku, Tesli.
Akcje Fisker, producenta samochodów z Kalifornii, spadły w zeszłym tygodniu o 55% po tym, gdy The Wall Street Journal poinformował, że firma przygotowuje się do złożenia wniosku o ogłoszenie upadłości. To tylko jeden z głównych problemów w segmencie start-upów pojazdów elektrycznych.
Łącznie od szczytów z 2021 roku, notowania Fisker runęły o 99% i obecnie wyceniane są przez rynek na 0,15 USD. W poniedziałek tanieją o 11%.
Notowania Fisker na NYSE
Źródło: tradingview.com
Krach notowań obserwowany jest także w przypadku firmy Nikola. Zakres zniżki akcji producenta ciężarówek elektrycznych to także ponad 99%. Z kolei walory Hyllion potaniały o 97% wobec szczytów sprzed 4 lat.
W szczytowym momencie łączna wartość rynkowa grupy siedmiu amerykańskich spółek z branży EV (Fisker, Canoo, Lordstown Motors, Arrival, Faraday Future, Nikola i Hyllion) wynosiła prawie 100 mld USD. Obecnie wynosi ona około 1 mld USD, czyli 99% mniej.
Wszystkie te firmy natrafiły na przeszkody. Branża motoryzacyjna, szczególnie w segmencie nowego typu pojazdów okazała się niezwykle trudną i ogromnie kapitałochłonną.
Te samochodowe start-upy okazały się klapą dla giełdowych inwestorów. Pomimo pochłonięcia dużego kapitału Fisker posiada niewielkie aktywa. Arrival próbował być pionierem w dziedzinie mikro fabryk. Canoo jest innowatorem w dziedzinie wielozadaniowych, wysoce konfigurowalnych pojazdów użytkowych. Faraday skupił się na luksusowych pojazdach elektrycznych.
W segmencie pojazdów ciężarowych Nikola koncentruje się na integracji wodoru w motoryzacji. Hyliion może z kolei sprzedawać swoje systemy istniejącym producentom ciężarówek. Jednak teraz, rynek giełdowy kompletnie w nie wierzy w obietnice innowacji, które miałyby przynieść te spółki.
Powodów nie brakuje. Żadna z wymienionych siedmiu firm nie jest bliska osiągnięcia zysku. Ich zagraniczni (i nie tylko) konkurencji również nie przynoszą dochodów.
Nawet ugruntowane w branży przedsiębiorstwa o kapitalizacji rynkowej przekraczającej co najmniej 1 mld USD mają z tym problemy. Wymienić należy między innymi: XPeng, NIO, Polestar, Lotus Technology, Lucid, VinFast i Rivian. Te firmy nie osiągają jeszcze zysków.
Zobacz również: Jaka przyszłość czeka samochody elektryczne? "Rewolucji EV nie będzie"
Oberwały nawet akcje Tesla i BYD
Tylko trzech producentów pojazdów elektrycznych generuje regularne dodatnie zyski. Są to największe spółki w branży: Tesla, BYD i Li Auto.
Jednak zniżka notowań nie ominęła i gigantów sektora. Ich łączna wartość rynkowa wynosi obecnie około 650 mld USD, czyli blisko 54% mniej niż gdyby uwzględnić szczytowe wartości notowań tych spółek.
Nawet kurs akcji ulubionej przez inwestorów Tesli jest głęboko poniżej maksimów. W poniedziałek, notowania firmy Elona Muska są notowane w okolicach 167 USD, czyli o 59% niżej niż ATH z jesieni 2021 roku.
Kurs akcji Tesla
Źródło: tradingview.com
Cały sektor producentów “elektryków” ma się w giełdowych powijakach. Łączna wartość rynkowa wytwórców pojazdów elektrycznych wynosi około 700 mld USD. Tesla stanowi około 75%. To spadek o 1,5 bln USD o blisko 69% w stosunku do sumy szczytowych kapitalizacji każdej z tych spółek.
Czytaj również: Krytyczny błąd Warrena Buffetta. Przez niego stracił okazję na miliardy USD
Krach cen pojazdów elektrycznych w USA
Jednak nie tylko notowania giełdowe spółek z branży EV mocno spadają. Runęły również ceny pojazdów elektrycznych. Analiza przeprowadzona przez iSeeCars.com wykazała, że ceny używanych “elektryków” spadły w USA o prawie 32% w ciągu ostatnich 12 miesięcy.
Tymczasem, ceny używanych samochodów ogółem (niezależnie od typu napędu) w Stanach Zjednoczonych są niższe o 2% do 7% w tym samym okresie.
Cena używanych Tesli, stanowiących większość rynku używanych pojazdów elektrycznych, spadła o 28,9%.
"Zupełnie nowe ciężarówki Ford F-150 Lightning, jedyne ciężarówki elektryczne Forda, sprzedają się za 15 tys. USD poniżej sugerowanej ceny producenta. To o 25% mniej, a te ciężarówki nadal się nie sprzedają. W rzeczywistości wiele z tych ciężarówek stoi u dealerów od ponad 150 dni. Zaledwie 2 miesiące temu Ford ogłosił, że zmniejszy produkcję swoich pojazdów elektrycznych ze względu na słaby popyt" - powiedział Adam Kobeissi, analityk The Kobeissi Letter.
Jedynymi markami w USA, które cieszyły się nieco wyższymi cenami pojazdów elektrycznych w ciągu ostatnich 12 miesięcy, są tylko Chevrolet, GMC i Porsche.
Zobacz także: Akcje LPP mocno w górę! Świetne wyniki na tle blamażu w Rosji
Sprzedaż w Niemczech spadnie o 14% w 2024 roku
Spadek popytu na “elektryki” obserwowany jest w Niemczech. Według szacunków grupy VDA, sprzedaż w Niemczech spadnie w tym roku o 14% w odpowiedzi na wycofanie przez rząd dotacji w grudniu, co będzie pierwszą zniżką od 2016 roku.
"W Niemczech popyt na pojazdy elektryczne nie wygląda dobrze w tym roku" - stwierdził Jan Burgard, szef firmy doradczej Berylls działającej w branży motoryzacyjnej. "Górna część rynku pojazdów elektrycznych jest prawie nasycona, a w niższym segmencie za 25 tys. euro oferta jest niewielka".
Zobacz również: Trwa hossa akcji wielkich spółek bankowych. Bank centralny powodem potężnych wzrostów
**************
Kursy walut NBP 19.03.2024 r.: będą wstrząsy na walutach
Tabela nr 212/A/NBP/2023 z dnia 2024-03-19
Nazwa waluty | Kod waluty | Kurs średni |
---|---|---|
bat (Tajlandia) | 1 THB | 0,1105 |
dolar amerykański | 1 USD | 3,9866 |
dolar australijski | 1 AUD | 2,5940 |
dolar Hongkongu | 1 HKD | 0,5097 |
dolar kanadyjski | 1 CAD | 2,9363 |
dolar nowozelandzki | 1 NZD | 2,4076 |
dolar singapurski | 1 SGD | 2,9678 |
euro | 1 EUR | 4,3201 |
forint (Węgry) | 100 HUF | 1,0922 |
frank szwajcarski | 1 CHF | 4,4886 |
funt szterling | 1 GBP | 5,0516 |
hrywna (Ukraina) | 1 UAH | 0,1019 |
jen (Japonia) | 100 JPY | 2,6455 |
korona czeska | 1 CZK | 0,1712 |
korona duńska | 1 DKK | 0,5793 |
korona islandzka | 100 ISK | 2,9013 |
korona norweska | 1 NOK | 0,3724 |
korona szwedzka | 1 SEK | 0,3798 |
lej rumuński | 1 RON | 0,8686 |
lew (Bułgaria) | 1 BGN | 2,2088 |
lira turecka | 1 TRY | 0,1234 |
nowy izraelski szekel | 1 ILS | 1,0880 |
peso chilijskie | 100 CLP | 0,4205 |
peso filipińskie | 1 PHP | 0,0713 |
peso meksykańskie | 1 MXN | 0,2358 |
rand (Republika Południowej Afryki) | 1 ZAR | 0,2099 |
real (Brazylia) | 1 BRL | 0,7924 |
ringgit (Malezja) | 1 MYR | 0,8423 |
rupia indonezyjska | 10000 IDR | 2,5367 |
rupia indyjska | 100 INR | 4,8008 |
won południowokoreański | 100 KRW | 0,2975 |
yuan renminbi (Chiny) | 1 CNY | 0,5537 |
SDR (MFW) | 1 XDR | 5,2816 |
**************
Kursy walut NBP 20.03.2024 r.: aktualna tabela
Tabela nr 212/A/NBP/2023 z dnia 2024-03-20
Nazwa waluty | Kod waluty | Kurs średni |
---|---|---|
bat (Tajlandia) | 1 THB | 0,1103 |
dolar amerykański | 1 USD | 3,9895 |
dolar australijski | 1 AUD | 2,5988 |
dolar Hongkongu | 1 HKD | 0,5100 |
dolar kanadyjski | 1 CAD | 2,9326 |
dolar nowozelandzki | 1 NZD | 2,4045 |
dolar singapurski | 1 SGD | 2,9671 |
euro | 1 EUR | 4,3242 |
forint (Węgry) | 100 HUF | 1,0942 |
frank szwajcarski | 1 CHF | 4,4771 |
funt szterling | 1 GBP | 5,0635 |
hrywna (Ukraina) | 1 UAH | 0,1019 |
jen (Japonia) | 100 JPY | 2,6301 |
korona czeska | 1 CZK | 0,1709 |
korona duńska | 1 DKK | 0,5799 |
korona islandzka | 100 ISK | 2,9041 |
korona norweska | 1 NOK | 0,3733 |
korona szwedzka | 1 SEK | 0,3804 |
lej rumuński | 1 RON | 0,8694 |
lew (Bułgaria) | 1 BGN | 2,2109 |
lira turecka | 1 TRY | 0,1233 |
nowy izraelski szekel | 1 ILS | 1,0844 |
peso chilijskie | 100 CLP | 0,4127 |
peso filipińskie | 1 PHP | 0,0709 |
peso meksykańskie | 1 MXN | 0,2369 |
rand (Republika Południowej Afryki) | 1 ZAR | 0,2105 |
real (Brazylia) | 1 BRL | 0,7930 |
ringgit (Malezja) | 1 MYR | 0,8420 |
rupia indonezyjska | 10000 IDR | 2,5386 |
rupia indyjska | 100 INR | 4,7969 |
won południowokoreański | 100 KRW | 0,2975 |
yuan renminbi (Chiny) | 1 CNY | 0,5541 |
SDR (MFW) | 1 XDR | 5,2918 |
**************
Kursy walut NBP 21.03.2024 r.: dolar rośnie
Tabela nr 212/A/NBP/2023 z dnia 2024-03-21
Nazwa waluty | Kod waluty | Kurs średni |
---|---|---|
bat (Tajlandia) | 1 THB | 0,1094 |
dolar amerykański | 1 USD | 3,9431 |
dolar australijski | 1 AUD | 2,6061 |
dolar Hongkongu | 1 HKD | 0,5041 |
dolar kanadyjski | 1 CAD | 2,9236 |
dolar nowozelandzki | 1 NZD | 2,3997 |
dolar singapurski | 1 SGD | 2,9449 |
euro | 1 EUR | 4,3031 |
forint (Węgry) | 100 HUF | 1,0923 |
frank szwajcarski | 1 CHF | 4,4069 |
funt szterling | 1 GBP | 5,0367 |
hrywna (Ukraina) | 1 UAH | 0,1012 |
jen (Japonia) | 100 JPY | 2,6098 |
korona czeska | 1 CZK | 0,1706 |
korona duńska | 1 DKK | 0,5770 |
korona islandzka | 100 ISK | 2,8977 |
korona norweska | 1 NOK | 0,3740 |
korona szwedzka | 1 SEK | 0,3794 |
lej rumuński | 1 RON | 0,8651 |
lew (Bułgaria) | 1 BGN | 2,2001 |
lira turecka | 1 TRY | 0,1216 |
nowy izraelski szekel | 1 ILS | 1,0881 |
peso chilijskie | 100 CLP | 0,4095 |
peso filipińskie | 1 PHP | 0,0704 |
peso meksykańskie | 1 MXN | 0,2363 |
rand (Republika Południowej Afryki) | 1 ZAR | 0,2106 |
real (Brazylia) | 1 BRL | 0,7939 |
ringgit (Malezja) | 1 MYR | 0,8363 |
rupia indonezyjska | 10000 IDR | 2,5179 |
rupia indyjska | 100 INR | 4,7420 |
won południowokoreański | 100 KRW | 0,2972 |
yuan renminbi (Chiny) | 1 CNY | 0,5477 |
SDR (MFW) | 1 XDR | 5,2664 |
**************