Vitalik Buterin nazwał nowoczesne samochody “koszmarem prywatności”
- Deweloper stwierdził, że współczesne samochody zbierają zbyt wiele wrażliwych informacji o swoich właścicielach.
- Buterin odniósł się do artykułu, w którym zbadano problemy z prywatnością związane z samochodami.
- Eksperci sprawdzili 25 marek samochodów i stwierdzili, że każdy producent gromadzi dużą ilość danych na temat właściciela.
Współzałożyciel Ethereum Project, Vitalik Buterin, nazwał nowoczesne samochody “koszmarem prywatności”. Na swoim koncie w serwisie społecznościowym X (dawniej Twitter) wspomniał o artykule analizującym ten problem.
Eksperci z organizacji Mozilla Foundation przebadali 25 marek samochodów pod kątem gromadzenia danych użytkowników. Analitycy zauważyli, że nowoczesne samochody rzeczywiście przypominają zaawansowane komputery, ale mają też poważne problemy z prywatnością.
Według pracowników organizacji, każdy z analizowanych producentów samochodów zbiera wiele niepotrzebnych informacji o kierowcy i pasażerach. Jednocześnie dane te nie są wykorzystywane do poprawy parametrów technicznych, ale do zarządzania interakcją użytkownika z samochodem, czytamy w raporcie.
Eksperci zauważają, że samochody “wiedzą” o człowieku więcej niż jego smartfon, inteligentne urządzenia domowe i inne urządzenia elektroniczne. Co więcej, 76% producentów samochodów otwarcie deklaruje możliwość sprzedaży uzyskanych danych firmom zewnętrznym, podkreśla Fundacja Mozilla.
Jednocześnie ponad połowa firm (56%) stwierdziła, że może udostępniać informacje rządowi lub organom ścigania. Aby to zrobić, nie potrzebują nakazu sądowego, ale według ekspertów wystarczy “nieformalna prośba”.
Analitycy byli również zaskoczeni faktem, że 92% firm samochodowych nie daje właścicielom dostępu do gromadzonych przez siebie danych. Spośród 25 firm, tylko Dacia i Renault są pod tym względem wyjątkami. Jednocześnie przedstawiciele producentów samochodów nie potrafili odpowiedzieć na pytanie o stopień bezpieczeństwa takich danych.
Wśród najbardziej problematycznych marek eksperci wyróżnili Teslę, Nissana i Kię. W dwóch ostatnich przypadkach chodzi o zbieranie takich informacji jak “aktywność seksualna” użytkownika. Ponadto sześć firm stwierdziło, że mogą zbierać informacje o “materiale genetycznym” właściciela.
Przypomnijmy, pisaliśmy, że Vitalik Buterin powiedział, że stracił swoją pierwotną wizję Web3-sfery.