Kup subskrypcję
Zaloguj się

Orlen wydaje miliony na marketing i doradców. Kwota robi wrażenie

Jak opisuje "Gazeta Wyborcza", w zeszłym roku Orlen ustanowił kolejny raz rekord wydatków na marketing, doradców i usługi prawne. Za prezesury Daniela Obajtka takie wydatki prawie się potroiły. W 2022 r. w tym obszarze Orlen wydał łącznie ponad 563 mln zł netto, aż 127,4 mln zł więcej niż rok wcześniej. Inne spółki skarbu państwa również na podobne usługi wydają krocie.

Kwoty wydawane na marketing, doradców i usługi prawne zwiększają się.
Kwoty wydawane na marketing, doradców i usługi prawne zwiększają się. | Foto: Krzysztof Bubel / Shutterstock

Jak pisze wtorkowa "Gazeta Wyborcza", w 2022 roku Orlen "ustanowił kolejny raz rekord wydatków na marketing, doradców i usługi prawne". Za prezesury Daniela Obajtka takie wydatki prawie się potroiły. W 2022 r. na marketing i sponsoring, zakup usług związanych z doradztwem w zarządzaniu i usług prawnych, a także PR i reprezentację PKN Orlen wydał łącznie ponad 563 mln zł netto, aż 127,4 mln zł więcej niż rok wcześniej — poinformował koncern w specjalnym sprawozdaniu, które od kilku lat są zobowiązane publikować notowane na giełdzie państwowe spółki" — czytamy.

Nie tylko Orlen

"Trzeba też zaznaczyć, że wydatki ze sprawozdania Orlenu dotyczą PKN Orlen, spółki-matki Grupy Orlenu, pomijając takie koszty całej grupy. Obejmuje ona ponad 180 spółek, także zagranicznych" — dodaje "GW". Jak podkreślono, inne duże spółki skarbu państwa "także nie skąpią pieniędzy na marketing, doradców i zewnętrzne kancelarie prawne, ale Orlen wyprzedza je o kilka długości".

Dalsza część artykułu pod wideo:

W "GW" czytamy, że m.in. "kontrolowany przez rząd największy polski koncern energetyczny PGE w 2022 r. na marketing i PR wydał 83,6 mln zł, na doradców i prawników 19,8 mln zł, a na reprezentację — jedynie 0,2 mln zł.

"Łącznie to niemal 103,7 mln zł, ponad pięć razy mniej od wydatków PKN Orlen. Miedziowy kombinat KGHM w 2022 r. na marketing, sponsoring, PR wydał łącznie 72,1 mln zł, na doradców i prawników 12,2 mln zł, na reprezentację 7,8 mln zł. Łącznie to 92,1 mln zł, sześć razy mniej niż Orlen. Największe polskie towarzystwo ubezpieczeniowe PZU w 2022 r. na marketing i PR wydało 66,5 mln zł, na doradców i prawników prawie 10,8 mln zł, na reprezentację 0,95 mln zł. W sumie 78,2 mln zł, czyli siedem razy mniej niż PKN Orlen" — wylicza gazeta, wskazując, że "w sumie te trzy wielkie spółki skarbu państwa na marketing, PR, doradców i prawników wydały połowę tego, co PKN Orlen".