Strona 1 z 5 1 2 3 ... OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 92
Like Tree112Likes

Wątek: 2022.11.15 FR1662 GDN-VIE, start B738 SP-RSV z oblodzonymi skrzydłami

  1. #1

    Dołączył
    Dec 2012

    Domyślnie 2022.11.15 FR1662 GDN-VIE, start B738 SP-RSV z oblodzonymi skrzydłami


    Polecamy

    https://www.austrianwings.info/2022/...f-tragflaeche/


    Foto: ZVG, za https://www.austrianwings.info/2022/...f-tragflaeche/

    Skrót tłumaczenia:

    Skrzydło zanieczyszczone - obowiązkowe odladzanie. W każdym razie tego wieczoru 15 listopada pasażerowie weszli na pokład Boeinga 737 w Gdańsku, który właśnie przyleciał z Leeds w Wielkiej Brytanii. Przynajmniej na lewym skrzydle, co dobitnie potwierdzają zdjęcia, znajdowała się wówczas wyraźnie rozpoznawalna warstwa lodu lub śniegu, która pokrywała nawet części listew i powierzchnie sterowe. Przypuszczenie, że prawe skrzydło było w podobnym stanie, choć nasi redaktorzy nie dysponują żadną dokumentacją fotograficzną w tym zakresie, jest bardzo prawdopodobne. Stan lewego skrzydła sprawił, że odladzanie przed startem było absolutnie konieczne, co potwierdził „Austrian Wings” niezależnie od pięciu różnych pilotów linii lotniczych. Tak się jednak nie stało, jak powiedział naszej redakcji jeden z pasażerów.

    Po wylądowaniu i dotarciu samolotu do pozycji postojowej pasażer nalegał na rozmowę z kapitanem. Kiedy zapytał kapitana o zanieczyszczone skrzydło i dlaczego samolot nie został odlodzony, kapitan zrobił się głośny, wrzasnął na niego i dosłownie wyrzucił z samolotu słowami: „To jest mój samolot!”. Procedura przewiduje teraz przekazanie przez Austro Control zgłoszenia polskim władzom. Ryanair na razie milczy na temat incydentu.

    Jeśli post pasuje bardziej do prefixu inne proszę o poprawienie.
    tartal likes this.

  2. #2

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    QSA

    Domyślnie

    Ciekawe. No i ciekawe co dalej?

  3. #3
    Awatar FighterMan

    Dołączył
    Mar 2019

    Domyślnie

    Aż ciepło na serduszku sie robi że pasażer tak ładnie pociągnął temat. Jednak póki co to żaden dowód, miejmy nadzieje że PAŻP bada już ten lot. Jeśli faktycznie udowodnią, że zdjęcie zostało wykonane po boardingu, przed/podczas kołowania do startu a samolot nie został po nim poddany jeszcze procedurze odladzania, miejmy nadzieje że konsekwencje zostaną wyciągnięte i niebo sie stanie odrobine bezpieczniejsze.

    Tak naprawde będąc na pokładzie i widząc takie skrzydło- świadomi zagrożenia pasażerowie mogli poczuć poważne obawy. Ciekawe jakby sie to dalej potoczyło, gdyby któryś pasażer nie dopuścił do startu wszczynając awanture, albo np. otwierając okno ewakuacyjne.
    Adik_s likes this.

  4. #4

    Dołączył
    Sep 2015
    Mieszka w
    Warsaw, Poland

    Domyślnie

    Patrząc, że klapy w pozycji do startu to raczej nie jechali na deicing…:/ z drugiej strony, nie bardzo mam pomysł, jak samolot, który „wlasnie przyleciał” miałby złapać taki lód.
    wojtiix likes this.

  5. #5

    Dołączył
    Jun 2012
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Wilgotne powietrze, może opad do tego, i zimne paliwo w zbiornikach. Ja ostatnio sporo złapałem Maxiem na podejściu w WAW, a ATIS podawał tylko moderate icing na 2000ft.
    aleks70, gaugan and solti like this.
    Pozdrawiam,
    Jordan
    https://skyisthelimit.aero

  6. #6

    Dołączył
    Aug 2016

    Domyślnie

    Jeżeli przed startem to jest to zaniedbanie załogi i narażenie pasażerów. Pewnie miało być szybciej i taniej.

  7. #7

    Dołączył
    Sep 2015
    Mieszka w
    Warsaw, Poland

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez jordanj Zobacz posta
    Wilgotne powietrze, może opad do tego, i zimne paliwo w zbiornikach. Ja ostatnio sporo złapałem Maxiem na podejściu w WAW, a ATIS podawał tylko moderate icing na 2000ft.
    tak mi się wydawało, że cię Jordan słyszałem na radiu. Musmy tez nałapali lodu, ale jednak lód podczas lotu zbierany wyglada inaczej niż ten na zdjęciu. Moim zdaniem to jest ewidentne lód zebrany z ziemi i to taki na zasadzie, popadało, nadtopiło się i zamarzło z powrotem. Poczekajmy na ustalenia, na pewno to wyjaśnia bo tu wystarcz szczegółowe info na temat pogody i czasów.

  8. #8

    Dołączył
    Apr 2010

    Domyślnie

    Trochę OT, ale
    Cytat Zamieszczone przez jordanj Zobacz posta
    ATIS podawał tylko moderate icing na 2000ft.
    Informacje dotyczące icingu, turbulencji, windshearów etc są wpisywane w ATIS na podstawie meldunków załóg, więc jeśli jest rozbieżność między ATISem a stanem faktycznym, to zgłaszajcie takowe.
    Inter likes this.

  9. #9

    Dołączył
    Sep 2015
    Mieszka w
    Warsaw, Poland

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez QbaqBA Zobacz posta
    Trochę OT, ale
    Informacje dotyczące icingu, turbulencji, windshearów etc są wpisywane w ATIS na podstawie meldunków załóg, więc jeśli jest rozbieżność między ATISem a stanem faktycznym, to zgłaszajcie takowe.
    zawsze się zgłasza, szczególnie jak jest gorzej niż w depeszach. Czasami tez bywa tak, ze podane jest np verticale visibility 200 ft i 600 rvr a faktycznie jest 100 i 300. Moim zdaniem nie raportowanie takich rzeczy tylko utrudnia nam samym zycie.

  10. #10

    Dołączył
    Apr 2010

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez kitenation Zobacz posta
    Moim zdaniem to jest ewidentne lód zebrany z ziemi i to taki na zasadzie, popadało, nadtopiło się i zamarzło z powrotem.
    Dokładnie tak.
    Mało tego, myślę że to chyba robienie wideł z igieł - czy są jakieś normy na lód? Prawdę mówiąc widziałem już znacznie grubszy lód na skrzydłach w tym miejscu i dało się lecieć - taki lód nie ma praktycznie żadnego wpływu na aerodynamikę, może co najwyżej trochę zwiększyć zużycie paliwa. Gdyby był na krawędzi natarcia, na slotach, dajnikach ciśnienia albo miał tak min. 1 cm, albo na wlocie do silnika to już zupełnie inna bajka. Lód wygląda raczej na szron tworzący się przy mżawce i ujemnej temperaturze paliwa niż na faktyczne oblodzenie.

  11. #11

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    O matko
    QbaqBA, Gaszpar, tawal and 12 others like this.

  12. #12
    Awatar tawal

    Dołączył
    Aug 2008
    Mieszka w
    Elbląg EPEL/Giżycko EPGM

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez angin Zobacz posta
    Mało tego, myślę że to chyba robienie wideł z igieł - czy są jakieś normy na lód?
    Tak na szybko, bo o tej godzinie brak sił: https://www.samoloty.pl/index.php/ar...e-patowca-cz-2
    Tadd --- N858 --- BINKA.PESEL,BODLA - BOKSU ---
    Canon 40D + 10" + TV 2x

  13. #13

    Dołączył
    Aug 2011

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez angin Zobacz posta
    Dokładnie tak.
    Mało tego, myślę że to chyba robienie wideł z igieł - czy są jakieś normy na lód? Prawdę mówiąc widziałem już znacznie grubszy lód na skrzydłach w tym miejscu i dało się lecieć - taki lód nie ma praktycznie żadnego wpływu na aerodynamikę, może co najwyżej trochę zwiększyć zużycie paliwa. Gdyby był na krawędzi natarcia, na slotach, dajnikach ciśnienia albo miał tak min. 1 cm, albo na wlocie do silnika to już zupełnie inna bajka. Lód wygląda raczej na szron tworzący się przy mżawce i ujemnej temperaturze paliwa niż na faktyczne oblodzenie.
    Ty tak na poważnie?
    frik, aleks70, 12wit and 4 others like this.

  14. #14
    Awatar patryk_szym

    Dołączył
    Jan 2010
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez kitenation Zobacz posta
    tak mi się wydawało, że cię Jordan słyszałem na radiu. Musmy tez nałapali lodu, ale jednak lód podczas lotu zbierany wyglada inaczej niż ten na zdjęciu. Moim zdaniem to jest ewidentne lód zebrany z ziemi i to taki na zasadzie, popadało, nadtopiło się i zamarzło z powrotem. Poczekajmy na ustalenia, na pewno to wyjaśnia bo tu wystarcz szczegółowe info na temat pogody i czasów.
    No nie widzialem wiekszej glupoty w ostatnim czasie.
    70-300 + D5100


  15. #15
    Awatar RedLite

    Dołączył
    Jan 2011

    Domyślnie

    Ho ho, polski pilot to i na drzwiach od stodoły się wzbije, a co dopiero na lekko oblodzonym płatowcu. :-P)
    A na serio, to za taki tam 'lód z ziemi' czy 'popadało i zamarzło', to w specyficznych warunkach mógłby być kryminał. Taki prawdziwy, nie literacki.
    Not Real likes this.

  16. #16

    Dołączył
    Dec 2008
    Mieszka w
    górach

    Domyślnie

    Za taki numerek na skróty Ryanair powinien zostać prześwietlony w Polsce na szóstą stronę, włącznie z wnioskiem o zawieszenie operating licencje. Wszystko dla bezpieczeństwa ceniących sobie najtańsze ceny.
    Inter likes this.

  17. #17

    Dołączył
    Jun 2012
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez angin Zobacz posta
    Dokładnie tak.
    Mało tego, myślę że to chyba robienie wideł z igieł - czy są jakieś normy na lód? Prawdę mówiąc widziałem już znacznie grubszy lód na skrzydłach w tym miejscu i dało się lecieć - taki lód nie ma praktycznie żadnego wpływu na aerodynamikę, może co najwyżej trochę zwiększyć zużycie paliwa. Gdyby był na krawędzi natarcia, na slotach, dajnikach ciśnienia albo miał tak min. 1 cm, albo na wlocie do silnika to już zupełnie inna bajka. Lód wygląda raczej na szron tworzący się przy mżawce i ujemnej temperaturze paliwa niż na faktyczne oblodzenie.
    Tak, są normy. Pozwolę sobie przytoczyć FCOM do 737 NG.
    Exterior Inspection Although removal of surface snow, ice and frost is normally a maintenance function, during preflight procedures, the captain or first officer should carefully inspect areas where surface snow, ice or frost could change or affect normal system operations. Do the normal Exterior Inspection with the following additional steps: Surfaces .................................................. ........................................ Check Takeoff with light coatings of frost, up to 1/8 inch (3 mm) in thickness, on lower wing surfaces due to cold fuel is allowable; however, all leading edge devices, all control surfaces, tab surfaces, upper wing surfaces, winglet surfaces and control surface balance panel cavities must be free of snow, ice and frost. Thin hoarfrost is acceptable on the upper surface of the fuselage provided all vents and ports are clear. Thin hoarfrost is a uniform white deposit of fine crystalline texture, which usually occurs on exposed surfaces on a cold and cloudless night, and which is thin enough to distinguish surface features underneath, such as paint lines, markings or lettering.
    Cold-Soaked Fuel Frost (CSFF) Frost may form on the lower and upper wing surfaces due to cold-soaked fuel touching the wing surface after long flights with large fuel loads. Exterior Safety Inspection - Airplanes with Defined Cold-Soaked Fuel Frost Area.

    Note: The presence of the painted cold soaked fuel frost area on the upper wing and the inclusion of these procedures in the FCOM do not constitute operational approval. Operators may be allowed to use these procedures by referring to the appropriate regulatory authority for approval or exemption, as required, to implement the procedure.
    If there is frost or ice on the lower surface outboard of measuring stick 4, there may also be frost or ice on the upper surface. The distance that the frost extends outboard of measuring stick 4 can be used as an indication of the extent of the frost on the upper surface. Takeoff with CSFF on lower wing surfaces is allowable provided all of the following conditions are met:  Ambient air temperature is at or above +4°C, +39°F  There is no precipitation or visible moisture (rain, snow, drizzle, or fog with less than 1 mile visibility)  Tank fuel temperature is at or above -16°C, +3°F  All leading edge devices, all control surfaces, tab surfaces, winglet surfaces, and control surface balance panel cavities must be free of snow, ice and frost. If all of the above conditions are not met, takeoff with light coatings of frost, up to 1/8 inch (3 mm) in thickness, on lower wing surfaces due to cold fuel is allowable; however, all leading edge devices, all control surfaces, tab surfaces, winglet surfaces and control surface balance panel cavities must be free of snow, ice and frost. If the frost on the lower surface is greater than 1/8 inch (3 mm) in thickness, all snow, ice and frost on the wings must be removed using appropriate deicing/anti-icing procedures.
    Takeoff with CSFF on upper wing surfaces is allowed provided all of the following conditions are met:  The CSFF on the wing tank upper surfaces is only within the lines defining the permissible CSFF area with no snow, ice or frost on the leading edges or control surfaces  Ambient air temperature is at or above +4°C, +39°F  There is no precipitation or visible moisture (rain, snow, drizzle, or fog with less than 1 mile visibility)  Tank fuel temperature is at or above -16°C, +3°F. If all of the above conditions are not met, all snow, ice and frost on the upper wing surfaces must be removed using appropriate deicing/anti-icing procedures.
    Sugeruję porównać to,co widać na zdjęciach z powyższym i wyciągnąć wnioski we własnym zakresie.
    milly, andrew23, gaugan and 7 others like this.
    Pozdrawiam,
    Jordan
    https://skyisthelimit.aero

  18. #18

    Dołączył
    Sep 2015
    Mieszka w
    Warsaw, Poland

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez patryk_szym Zobacz posta
    No nie widzialem wiekszej glupoty w ostatnim czasie.
    milo ze cię rozbawiłem. Rozwiniesz merytorycznie?

  19. #19

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    QSA

    Domyślnie

    Sprawa jak i sam lód jest gruba i powinna być dokładnie zbadana. To nie trzeci świat, że na takie numery ktoś powinien pozwalać. To, że komuś się śpieszy nie może być usprawiedliwieniem. I zgadzam się tutaj z przedmówcami, że operatora trzeba dokładnie sprawdzić, a jeśli to się potwierdzi jako zaniedbanie to jest to nie tylko sprawa do PKBWL ale też do prokuratury.

  20. #20

    Dołączył
    Aug 2011

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez Inter Zobacz posta
    ale też do prokuratury
    Może być wesoło. W republice czeskiej swego czasu za lot na jednym silniku 737 do Pragi, prokuratura praska wrzuciła "incydent" do kosza.

    Cytat Zamieszczone przez jordanj Zobacz posta
    Sugeruję porównać to,co widać na zdjęciach z powyższym i wyciągnąć wnioski we własnym zakresie.
    Wszystko fajnie. Ale pytanie brzmi: jak, kiedy i gdzie załoga wykonała "visual ispection"?
    Ostatnio edytowane przez frik ; 10-12-2022 o 22:19

Strona 1 z 5 1 2 3 ... OstatniOstatni

Zakładki

Zakładki

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •