Kup subskrypcję
Zaloguj się

Koniec z oszustwami na promocję. Sklepy będą musiały informować o najniższej cenie

Sejm przyjął nowelizację ustawy o prawach konsumenta, która zakłada m.in. wymóg, by w każdym ogłoszeniu o obniżce ceny towaru lub usługi podawano informację o najniższej cenie tego towaru lub też usługi, jaka obowiązywała w okresie 30 dni przed wprowadzeniem obniżki. Teraz trafi do podpisu prezydenta.

Ustawa ma chronić konsumentów przed udawanymi promocjami
Ustawa ma chronić konsumentów przed udawanymi promocjami | Foto: Krzysztof Kaniewski / Reporter

W czwartek Sejm poparł nowelizację ustawy o prawach konsumenta z poprawkami senackimi.

Senat zaproponował trzy poprawki do nowelizacji, z czego dwie miały charakter redakcyjno-legislacyjny, a trzecia dotyczyła zmiany daty wejścia nowel w życie 1 stycznia 2023 r. zamiast 14 dni od ogłoszenia.

Zgodnie z nowelizacją ustawy konsument, który zawarł umowę poza lokalem przedsiębiorstwa — podczas nieumówionej wizyty przedsiębiorcy w miejscu zamieszkania lub zwykłego pobytu konsumenta albo wycieczki zorganizowanej przez przedsiębiorcę — może w terminie 30 dni odstąpić od niej bez podawania przyczyny i bez ponoszenia kosztów.

Konsumenci bardziej chronieni

Nowelizacja ma na celu także eliminację próby obchodzenia przez przedsiębiorców przepisów w przypadku różnego rodzaju abonamentów medycznych oferowanych na pokazach. Konsumentom będzie przysługiwać prawo do odstąpienia od umów, przedsiębiorcy zaś będę mieli obowiązek informować o tym prawie. Wprowadzono też regulację, zgodnie z którą umowa o świadczenie usług finansowych nie może być zawarta podczas pokazu lub podczas wycieczki. W przypadku zawarcia takiej umowy jest ona nieważna z mocy prawa.

Zakazano również przyjmowania przez przedsiębiorcę płatności przed upływem terminu do odstąpienia od umowy, który ma wynosić 14 dni albo 30 dni w przypadku umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa podczas nieumówionej wizyty przedsiębiorcy w miejscu zamieszkania lub zwykłego pobytu konsumenta albo wycieczki.

Nowelizacja obejmuje również przepis, zgodnie, z którym wprowadzenie na rynek "towaru identycznego" z tym, który jest sprzedawany w kilku innych państwach UE, podczas gdy istotnie różni się od niego np. składem czy funkcjonalnością, będzie uznawane za nieuczciwą praktykę rynkową.