REKLAMA

Mocna przecena paliw w rafineriach. Obniżki nie dotarły jednak na stacje

Krzysztof Kolany2022-11-18 11:45główny analityk Bankier.pl
publikacja
2022-11-18 11:45

Ostatnie dni przyniosły istotne przeceny w cennikach rafinerii. Jednakże jak na razie obniżki w hurcie nie znalazły przełożenia na ceny przy dystrybutorach.

Mocna przecena paliw w rafineriach. Obniżki nie dotarły jednak na stacje
Mocna przecena paliw w rafineriach. Obniżki nie dotarły jednak na stacje
fot. Minerva Studio / / Shutterstock

Średnia krajowa cena benzyny bezołowiowej 95 wyniosła w bieżącym tygodniu 6,62 zł/l  i była tylko o 2 gr/l niższa niż tydzień wcześniej – wynika z danych BM Reflex. Niemniej jednak była to najniższa średnia stawka od początku października. Olej napędowy kosztował przeciętnie 7,80 zł/l i był o 10 gr/l tańszy niż tydzień temu. Od końcówki października ON potaniał o 24 gr/l po tym, jak miesiąc temu osiągnął najwyższe detaliczne ceny w historii. LPG tankowano średnio za 3,03 zł/l, a więc o dwa grosze taniej niż przed tygodniem i najtaniej od marca.

Bankier.pl na podstawie danych BM Reflex

Równo rok temu średnie detaliczne ceny Pb95 i ON po raz pierwszy w dziejach przekroczyły poziom 6 zł/l. Wtedy odbieraliśmy to jako potworną drożyznę. Lecz pomimo późniejszego tymczasowego obniżenia stawek VAT-u i akcyzy w marcu ’22 ceny paliw pobiły na głowę wszelkie poprzednie rekordy. Nadal jest więc drożej, niż było rok temu. Przez ostatnie 12 miesięcy benzyna Pb95 podrożała średnio o 60 gr/l (czyli o 10% rdr), zaś olej napędowy o 1,77 zł/l (o 29,4% rdr). Za to przeciętna cena detaliczna LPG jest obecnie o 31 gr/l (czyli o 9,3%) niższa niż rok temu.

Mocny spadek cen hurtowych

Od początku listopada możemy zaobserwować obiecujące tendencje na rynkach światowych, gdzie systematycznie spadają notowania oleju napędowego i benzyny. Korekcie tej towarzyszy zdecydowane osłabienie dolara amerykańskiego. Kurs USD/PLN zdążył spaść z blisko 4,80 zł na początku miesiąca w okolice 4,53 zł obecnie. Oznacza to niższy koszt importu surowca w przeliczeniu na PLN i w konsekwencji niższe ceny gotowych paliw w polskich rafineriach.

18 listopada PKN Orlen oferował benzynę Eurosuper 95 po 5691 zł/m3, a więc po 6,15 zł/l po dodaniu VAT-u. To aż o 30 gr/l mniej niż tydzień temu i już o 47 gr/l mniej niż dwa tygodnie temu. Przy utrzymaniu obecnych (bądź niższych) cen hurtowych w najbliższych dniach powinniśmy zobaczyć wyraźną przecenę benzyn także na stacjach paliw.

Lepsze wieści nadeszły wreszcie dla użytkowników „diesli”. Olej napędowy w płockiej rafinerii w piątek sprzedawany był po 6599 zł/m3, czyli po ok. 7,13 zł/l po doliczeniu VAT-u. To o 52 gr/l taniej niż tydzień temu oraz już o ponad złotówkę mniej niż w rekordowej pod tym względem połowie października. Przy utrzymaniu takich stawek hurtowych ceny ON w detalu mogą spaść nawet o 50 gr/l.

Niestety już za kilka tygodni może nas czekać skokowa podwyżka detalicznych cen paliw. Wszystko wskazuje na to, że od nowego roku rząd wycofa się z tymczasowo obniżonych stawek VAT na paliwa. Gdyby dziś przywrócono 23-procentowy VAT (w 2012 roku "tymczasowo" podniesiony z 22% do 23%), to litr benzyny kosztowałby ponad 7 zł, a oleju napędowego przeszło 8 zł.

Źródło:
Krzysztof Kolany
Krzysztof Kolany
główny analityk Bankier.pl

Absolwent Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu. Analityk rynków finansowych i gospodarki. Analizuje trendy makroekonomiczne i bada ich przełożenie na rynki finansowe. Specjalizuje się w rynkach metali szlachetnych oraz monitoruje politykę najważniejszych banków centralnych. Inwestor giełdowy z 20-letnim stażem. Jest trzykrotnym laureatem prestiżowego konkursu Narodowego Banku Polskiego dla dziennikarzy ekonomicznych. W 2016 roku otrzymał także tytuł Herosa Rynku Kapitałowego przyznawany przez Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych. Telefon: 697 660 684

Tematy
Wygodna Pożyczka, gdzie chcesz i na co chcesz!

Wygodna Pożyczka, gdzie chcesz i na co chcesz!

Komentarze (32)

dodaj komentarz
gruking
Sprostowanie do artykułu. W hurcie ON jest po 7,18 zł za litr w detalu spadło z 8,09 na 7,79.
(usunięty)
(wiadomość usunięta przez moderatora)
300_pala odpowiada (usunięty)
A co ty masz wspólnego z ofiarami ? Putin już przeprosił że jego rakiety latają przy naszych granicach ??
marclim
Takie są skutki monopolu na rynku paliw. Gdyby była konkurencja wówczas ceny paliw były rynkowe.
marok odpowiada (usunięty)
Nie wiedziałem ,że wyżej wymienione kraje leżą w Europie i sprowadzają ropę. Zaraz, zaraz, ale od kogo sprowadzają,?
Nie wspominajac już o nałożonych podatkach.
300_pala odpowiada marok
Zapomniałeś że Niemcy zazdroszczą Polakom pełnych portfeli….
Co tam że Niemiec płaci 2 eur a Polak 8 zł…
kacz-jong-un
Tarcza tarczą, a wysoka marża musi być. Przecież oligarchowie typu Obajtek nie biorą się znikąd.
men24a
Nie po to przejmowali lotos i pgnige żeby Obajtek chwalił się że ten koncern jest na 150 miejscu odnośnie firm na świecie. Paliwa obniżą i zaraz bedzie na 250 miejscu i jak tu przed wyborami się chwalić ?
"A tak Orlen może się stać większy od Polski — Obajtek chełpi się, że przychody jego parówkowo-paliwowo-gazowo-chemiczno-
Nie po to przejmowali lotos i pgnige żeby Obajtek chwalił się że ten koncern jest na 150 miejscu odnośnie firm na świecie. Paliwa obniżą i zaraz bedzie na 250 miejscu i jak tu przed wyborami się chwalić ?
"A tak Orlen może się stać większy od Polski — Obajtek chełpi się, że przychody jego parówkowo-paliwowo-gazowo-chemiczno-energetyczno-gazetowego koncernu stanowią już niemal 3/4 budżetu państwa i wciąż rosną po kolejnych fuzjach, które błogosławi Najwyższy Prezes Jarosław Kaczyński."



(usunięty)
(wiadomość usunięta przez moderatora)
men24a
Sejm odrzucił embargo na LPG z Rosji. Sasin: jest złe i szkodliwe.
Jacek Sasin wytłumaczył, że Zjednoczona Prawica była przeciwko, gdyż przyjęcie zakazu importu dotknęłoby 3,5 mln kierowców w Polsce.

Już wiem, gaz ziemny wspiera armię Putina a lng już nie. Czasami warto spróbować myśleć jak fan PiSu. Tylko dlaczego od tego
Sejm odrzucił embargo na LPG z Rosji. Sasin: jest złe i szkodliwe.
Jacek Sasin wytłumaczył, że Zjednoczona Prawica była przeciwko, gdyż przyjęcie zakazu importu dotknęłoby 3,5 mln kierowców w Polsce.

Już wiem, gaz ziemny wspiera armię Putina a lng już nie. Czasami warto spróbować myśleć jak fan PiSu. Tylko dlaczego od tego myślenia zaraz dostaje sraczki ?

Powiązane: Paliwa

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki