MotoryzacjaNajważniejszeWiadomości

Nowa Toyota Prius

Toyota prezentuje Priusa piątej generacji – nowy rozdział w historii legendarnego auta, który zapoczątkował rewolucję elektryfikacji samochodów. Nowy model wprowadza na rynek poruszający design i wiele technologicznych innowacji. W Europie Toyota Prius będzie oferowana jako hybryda plug-in – łatwo dostępny, niskoemisyjny samochód z wydajnym napędem i dużym zasięgiem w trybie elektrycznym.

Toyota Prius

Toyota Prius to ikona hybryd, której wpływ na rozwój motoryzacji trudno przecenić. Model zadebiutował w 1997 roku, na dobre wytyczając nowe trendy. Wyniósł także Toyotę na pozycję pioniera elektryfikacji i największego producenta zelektryfikowanych samochodów. Toyota konsekwentnie też dąży do osiągnięcia neutralności klimatycznej. Technologia hybrydowa, która weszła na rynek wraz z pierwszym modelem Priusa, znacząco także przyspiesza tę transformację.

Toyota Prius

Nowy, jeszcze wydajniejszy Prius Plug-in Hybrid poszerza również gamę nisko- i bezemisyjnych modeli, opartą na wszystkich technologiach elektryfikacji napędów i obejmującą samochody reprezentujących wszystkie segmenty i rodzaje nadwozia. Gama ta na całym świecie liczy ponad 60 modeli, w tym hybrydy, hybrydy plug-in, auta elektryczne na baterie oraz także pojazdy elektryczne na wodór.

Toyota Prius
Nowy, mocniejszy napęd

Prius zawsze pełnił rolę prekursora nowych technologii, stanowiąc inspirację i punkt odniesienia dla przyszłych modeli Toyoty. Wraz z nowym modelem debiutuje kolejna generacja napędu plug-in hybrid o wyższej mocy i większej, bardziej pojemnej baterii. Układ z mocniejszym silnikiem elektrycznym i 2,0-litrowym silnikiem benzynowym generuje łącznie 223 KM (164 kW). Sprawia to, że nowa Toyota Prius jest najmocniejszym i najbardziej dynamicznym autem w historii modelu. Świetne właściwości jezdne i ogromna przyjemność z prowadzenia to także efekt jeszcze bardziej aerodynamicznego nadwozia i zoptymalizowanej konstrukcji, zapewniającej stabilność, precyzję prowadzenia i wydajność.

Toyota Prius

Prius zawsze wyróżniał się stylistyką, stanowiącą wyraźny znak supernowoczesnej technologii. Teraz ikona hybryd zyskała jeszcze bardziej dynamiczną sylwetkę w stylu coupe. Auto powstało w architekturze Toyota New Global Architecture (TNGA) na platformie GA-C drugiej generacji, jeszcze lżejszej i sztywniejszej od poprzedniej. Środek ciężkości auta jest teraz położony jeszcze niżej dzięki korzystniejszemu umieszczeniu baterii i zbiornika paliwa.

Przestronna kabina powstała według nowej koncepcji „Island Architecture”, która zakłada przejrzystość, minimalizm i bardziej sportowy charakter. Niższa pozycja na fotelu kierowcy przyczynia się do większej radości z jazdy, a ekrany i przyciski na desce rozdzielczej są ergonomiczne i maksymalnie łatwe w obsłudze.

Toyota Prius
Nowy wymiar właściwości jezdnych

Nowa generacja napędu hybrydowego plug-in została udoskonalona w każdym aspekcie, zapewniając znacząco większą moc i wydajność. Silnik TNGA o pojemności 2,0 l wytwarza 148 KM (111 kW) mocy. Współpracuje on z nowym elektrycznym silnikiem o mocy 160 KM (120 kW). Całkowita moc napędu wynosi 223 KM (164 kW). W porównaniu ze 122-konnym napędem aktualnego Priusa Plug-in Hybrid stanowi wzrost o ponad 80%.

Toyota Prius

Zasięg w trybie elektrycznym wzrósł o ponad 50%. Toyota Prius Plug-in Hybrid może na co dzień służyć jako auto elektryczne, a w czasie podróży oferować praktyczność i wydajność hybrydy. Większe możliwości bezemisyjnej jazdy to efekt nowej baterii litowo-jonowej o pojemności 13,6 kWh. Jej ogniwa mają wyższą gęstość energii. Dzięki temu pomimo większej pojemności akumulator jest na tyle kompaktowy, że mieści się pod tylnym siedzeniem, obniżając środek ciężkości. Zasięg auta w trybie EV może dodatkowo zwiększyć panel fotowoltaiczny na dachu, generujący czystą, darmową energię.

Toyota Prius
Stylistyka nadwozia

Ikoniczna sylwetka klina, która począwszy od drugiej generacji modelu jednoznacznie kojarzy się z Priusem, jest teraz bardziej sportowa i nowoczesna. W projektowaniu nadwozia najistotniejsze było uzyskanie naturalnego, niezakłóconego przepływu powietrza, dlatego postawiono na prosty, czysty design. Auto jest o 50 mm niższe i ma o 50 mm większy rozstaw osi. Jednocześnie nadwozie skrócono o 46 mm i poszerzono o 22 mm, a szczyt dachu przesunięto do tyłu. Dynamiczny charakter podkreślają duże, 19-calowe koła oraz nowy projekt przednich świateł o zdecydowanym wyrazie. Stylistykę tyłu zaakcentowano przez trójwymiarowy pas świetlny, skupiający uwagę na logo PRIUS.

Nowy projekt wnętrza

Wnętrze zaprojektowano według nowej koncepcji „Island Architecture”. Podzielono je na trzy strefy – kokpit kierowcy, konsolę centralną i otoczenie. Kabina jest przestronna i wykończona stylowymi materiałami wysokiej jakości, podkreślonymi konsekwentnie zaprojektowanymi i rozplanowanymi akcentami.

Centralnym elementem kokpitu kierowcy jest 7-calowy wyświetlacz TFT LCD. Jego umiejscowienie ułatwia korzystanie z niego bez odwracania uwagi od jezdni. Nowo zaprojektowana konsola centralna stawia na komfort, przejrzysty układ z minimalną ingerencją w pole widzenia kierowcy, praktyczność i styl. Składa się na nią niżej niż do tej pory umieszczony centralny ekran dotykowy i smukły panel sterowania klimatyzacją. Podświetlenie deski rozdzielczej powiązano z powiadomieniami systemu Toyota Safety Sense, sygnalizując ostrzeżenia poprzez zmianę kolorów.

Niezależnie od tego, czy weźmiemy pod uwagę świetne osiągi, większą wydajność, wydłużony zasięg w bezemisyjnym trybie elektrycznym, czy też dynamiczny design nadwozia i wnętrza, Toyota Prius piątej generacji pod każdym względem kontynuuje tradycję bezkompromisowego innowatora, którym stał się 25 lat temu. Model wejdzie na europejski rynek jako nowy punkt odniesienia pod względem technologii i wydajności napędu. Przedsprzedaż auta rozpocznie się w pierwszym kwartale 2023 roku.

Informacja prasowa

Pozostałe wiadomości tutaj


Jeśli podoba Ci się Overdrive i to co robimy, to możesz nas wspierać za pośrednictwem serwisu PATRONITE. Uzyskasz dostęp do dodatkowych materiałów i atrakcji. Dla wspierających fanów przewidujemy między innymi: dostęp do zamkniętej grupy na facebooku, własny blog na naszej stronie, gadżety, możliwość spotkania z naszą redakcją, a także uczestniczenie w testach. Zapraszamy zatem na nasz profil na PATRONITE.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *