Strefy parkowania w polskich miastach są coraz większe i coraz droższe
- W Lublinie opłaty w strefie płatnego parkowania wzrosną od października średnio o 15 proc.
- Podobnej skali podwyżki za płatny postój wprowadzone zostały w sierpniu w Warszawie.
- Inne miasta powiększają strefy płatnego parkowania, a na szczecińskiej starówce w tym roku nie tylko wydłużono do nocy godziny, w których obowiązuje płatny postój, ale wprowadzono go także w weekendy.
W Lublinie najbliższe podwyżki opłat w Strefie Płatnego Parkowania obejmą nie tylko opłaty jednorazowe, ale i abonamenty, we wszystkich czterech podstrefach.
- Korekta stawek jest związana ze wzrostem minimalnego wynagrodzenia za pracę, a tym samym rosnącymi kosztami obsługi - mówi Artur Szymczyk, zastępca prezydenta Lublina ds. Inwestycji i Rozwoju. - Obecne stawki obowiązują od wiosny 2020 roku, kiedy płaca minimalna wynosiła 2,6 tys. zł, teraz wzrosła do ponad 3 tys. zł.
Czytaj też: Gorzów Wielkopolski podnosi opłaty za parkowanie
- Dodatkowo wpływ na tę decyzję miały niekorzystne dla finansów samorządu zmiany w systemie podatkowym - tłumaczy wiceprezydent. - Działania rządu w tym zakresie wpływają na kondycję finansów miasta, odczuwane są również negatywne skutki bardzo wysokiej inflacji oraz pandemii COVID-19. Zmiany stawek mają również na celu zwiększenie rotacji parkujących pojazdów, a tym samym ograniczenie długich okresów postoju.
O ile więcej zapłacimy za parkowanie w strefie
Nowe stawki za płatne parkowanie w Lublinie będą wyższe średnio o około 15 proc. od dotychczasowych. Za pierwszą godzinę w Podstrefie A kierowcy zapłacą 4,50 zł. Opłata za drugą godzinę wzrośnie do 5,40 zł, a za trzecią do 6,40 zł. Natomiast stawka za czwartą i każdą kolejną godzinę wyniesie 4,50 zł.
Zwykły miesięczny abonament na Podstrefę A wzrośnie do 250 zł, a posiadacze samochodów hybrydowych zapłacą 125 zł. W Podstrefie B cena zmieni się na 205 zł, za hybrydę będzie się płacić 100 zł. W Podstrefach C i D opłata za miesięczny abonament wzrośnie do 170 zł, a za hybrydę do 90 zł.
Czytaj też: W Mikołajkach uruchomiono strefę płatnego parkowania
Podobną skalę miały podwyżki wprowadzone w połowie sierpnia w Warszawie. Opłata za pierwszą godzina parkowania wzrosła tam z 3,90 do 4,50 zł, za drugą z 4,6 do 5,4 zł, za trzecią z 5,5 do do 6,4 zł, a za czwartą i każdą kolejną z 3,9 zł do 4,5 zł. Ceny „abonamentów mieszkańca” nie zwiększyły, ale pozostałych wzrosły. Zwiększyła się też kara za nie opłacenie postoju w strefie płatnego parkowania – z 250 do 300 zł.
Podwyżki to nie wszystko
W Gorzowie Wielkopolskim nowe wyższe opłaty w strefie płatnego parkowania wprowadzono w styczniu tego roku. Stawka za pierwsze 15 minut parkowania wzrosła tam z 50 gr do 1 zł, za pierwsze 30 minut z 1 zł do 2 zł, za pierwszą godzinę z 2,5 zł do 3,5 zł, za drugą – z 3 do 4 zł, za trzecią – z 3 do 4,5 zł.
Czytaj też: Szczecin wprowadza płatne parkowanie także w weekendy
Jednocześnie w Gorzowie powiększono strefę płatnego parkowania. Ale robią to ostatnio także inne miasta (w tym roku było to m.in. Ustka). Od października swą strefę rozszerzy Poznań na Starym Mieście, w okolicach Politechniki Poznańskiej i na Łazarzu.
W Szczecinie, gdzie strefa płatnego parkowania została powiększona wiosną, wprowadzono też inne ważne zmiany: na Starym Mieście opłaty za parkowanie zaczęły obowiązywać także w weekendy, a godziny płatnego postoju wydłużono tam do nocy, to znaczy z godz. 17 do 22. I nie jest to jedyne polskie miasto, w którym w strefie płatnego parkowania trzeba płacić już także w weekendy.
Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
KOMENTARZE (0)