Kup subskrypcję
Zaloguj się

Budżet sfinansuje stratę Poczty Polskiej. Projektem zajmie się Senat

Straty Poczty Polskiej z tytułu świadczenia tzw. usług powszechnych — m.in. dostarczania paczek i listów — mają być finansowe z budżetu państwa. Takie rozwiązanie zawiera projekt ustawy, którym 27 września zajmie się Senat.

Poczta Polska jest operatorem tzw. usług powszechnych, które nie muszą przynosić spółce zysku.
Poczta Polska jest operatorem tzw. usług powszechnych, które nie muszą przynosić spółce zysku. | Foto: Ruslan Lytvyn / Shutterstock

Poczta Polska do końca 2025 r. jest operatorem wyznaczonym do świadczenia usług powszechnych, którymi są m.in.: przyjmowanie, sortowanie, przemieszczanie i doręczanie listów o wadze do 2 kg, przesyłek dla ociemniałych, paczek o masie do 10 kg. Usługi powszechne są świadczone tak w obrocie krajowym jak i zagranicznym.

Ewentualną stratę pokryje budżet

Zgodnie z obowiązującymi przepisami, gdy świadczenie usług powszechnych w danym roku przyniosło stratę, Poczta Polska może otrzymać rekompensatę, która powinna być finansowana przede wszystkim z udziałów operatorów pocztowych objętych obowiązkiem udziału w dopłacie, a z budżetu państwa dopiero – gdy kwota pochodząca od operatorów nie wystarczy na pełne sfinansowanie rekompensaty

Po zmianie przepisów taka rekompensata będzie wypłacana z budżetu państwa.

Zmiany dla paczek

Nowe przepisy mają też upowszechnić usługi e-commerce, komunikację cyfrową. Zmieni się także m.in. definicja przesyłki kurierskiej, która uwzględni jej obsługę za pomocą paczkomatów; nadanie mocy dokumentu urzędowego wydrukowi potwierdzenia nadania pobranego samodzielnie z systemu teleinformatycznego Poczty Polskiej (operatora wyznaczonego); wprowadzenie elektronicznej formy udzielania pełnomocnictwa pocztowego i składania reklamacji z wykorzystaniem usługi elektronicznej, udostępnionej przez operatora pocztowego.

Nowelizacja ma także zwiększyć prawa odbiorców, jeśli chodzi o doręczenia. Chodzi m.in. o usankcjonowanie praktyki uzgodnienia miejsca doręczenia z odbiorcą — np. w ramach przekierowania przesyłki. Uproszczone mają zostać także procedury stosowane przez Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej oraz zmniejszą się obciążenia administracyjne operatorów pocztowych.