Przejdź do treści
EPBC zakaz lotów szybowcowych
Źródło artykułu

Zakaz lotów szybowcowych na warszawskich Babicach przedłużony do końca września

31 sierpnia 2022 r., na wniosek CUL opublikowano NOTAM G0918/22 przedłużający do 30 września do 20.00 UTC zakaz lotów szybowcowych na lotnisku Warszawa Babice:

G0918/22 - GLIDING FLIGHTS PROHIBITED. 01 SEP 04:00 2022 UNTIL 30 SEP 20:00 2022 ESTIMATED.
CREATED: 31 AUG 08:36 2022


Wcześniej, w dniu 29 lipca, 2022 r. - podkreślmy w piątek w godzinach wieczornych, w środku sezonu lotniczego –  dla lotniska Warszawa Babice, został opublikowany NOTAM o następującej treści:

G0816/22 - PROHIBITION OF GLIDING FLIGHTS. 29 JUL 17:00 2022 UNTIL 31 AUG 20:00 2022 ESTIMATED.
CREATED: 29 JUL 17:02 2022


W pierwszej chwili, pomyśleliśmy, że chodzi po prostu o prohibicję, później, że może nastąpiła literówka w treści depeszy, a konkretnie czasie jej obowiązywania. Niestety na koniec potwierdziły się najgorsze przypuszczenia, czyli literalne zrozumienie treści NOTAMu. Sposób i czas wprowadzenia ograniczenia bez żadnego słowa wyjaśnienia i uzasadnienia (również na stronie CULu) dla najbardziej ekologicznej i bezgłośnej formy lotnictwa, zszokował wszystkich począwszy od uczniów pilotów, pilotów, a najbardziej Aeroklub Warszawski będący jedyną organizacją szkolącą na szybowcach na lotnisku EPBC.

NOTAM spowodował wiele kontrowersji, tym bardziej, że w środku sezonu na EPBC odbywało się szkolenie szybowcowe, a wielu uczniów i pilotów zmuszonych było zawiesić szkolenie praktyczne.

Wyłączenie pełnego letniego miesiąca z procesu szkolenia może też spowodować, że w tym roku nie uda im się już wylatać pełnego programu, nie mówiąc już o konsekwencjach prawnych i potencjalnych kłopotach Aeroklubu Warszawskiego w kontekście jego zobowiązań wobec swoich studentów.

Zastanawiające jest również, dlaczego akurat loty szybowcowe zostały w tak drastyczny sposób potraktowane?


Przyczyny podjęcia tej decyzji od początku były niejasne, dlatego postanowiliśmy poprosić o stanowisko wszystkie zainteresowane strony. Lotniskiem na Babicach zarządza Centrum Usług Logistycznych, które przesłało nam poniższe oświadczenie:

Działając w imieniu Centrum Usług Logistycznych z siedzibą w Warszawie w odpowiedzi na wiadomość e-mail z dnia 01 sierpnia 2022 r. dotyczącą opublikowanej przez zarządzającego lotniskiem depeszy NOTAM informuję, że podjęte działania zostały podyktowane koniecznością usunięcia niezgodności stwierdzonych podczas audytu EASA i ostatniej kontroli audytorów Urzędu Lotnictwa Cywilnego realizowanej w ramach nadzoru bieżącego.

W tym miejscu wskazać należy, iż Zarządzający lotniskiem prowadzi bardzo intensywne działania mające na celu uzyskanie akceptacji Prezesa ULC dla sporządzonego programu naprawczego i przywrócenie stanu poprzedniego.

Z kolei dział prasowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego przedstawił sprawę w następujący sposób:

Uprzejmie informuję, że przedmiotowa decyzja o wydaniu zakazu wykonywania lotów szybowcami na lotnisku Warszawa-Babice [EPBC] (i wydaniu NOTAM) jest wyłączną decyzją zarządzającego lotniskiem EPBC, tj. Centrum Usług Logistycznych, i nie jest uzasadniona niezgodnościami stwierdzonymi przez Audytorów EASA i Inspektorów ULC.

Poprosiliśmy również o oświadczenie Rafała Woźnickiego, Prezesa Zarządu Aeroklubu Warszawskiego, który napisał:

Wprowadzenie niezapowiedzianego i nieuzasadnionego zakazu lotów szybowców przez Zarządzającego Lotniskiem Warszawa Babice poprzez NOTAM nr G0816/22 w dniu 29 lipca br. jest dla społeczności Aeroklubu Warszawskiego całkowicie niezrozumiale.

Kolejne dwa NOTAM-y z 5 sierpnia, tj. odwołujący i ponownie zakazujący lotów szybowcowych wprowadziły dodatkowy chaos oraz niezadowolenie i ogromny niepokój o dalszą działalność w Sekcji Szybowcowej.

Z informacji otrzymanej od Zarządzającego wynika, że NOTAM G0816/22 został wydany, w celu konieczności usunięcia niezgodności stwierdzonych podczas audytu EASA i ostatniej kontroli Urzędu Lotnictwa Cywilnego oraz że, Zarządzający lotniskiem prowadzi bardzo intensywne działania mające na celu wdrożenie programu naprawczego i przywrócenie stanu poprzedniego.

Według naszej praktyki i oceny zaistniałej sytuacji po audycie u Zarządzającego, nie wystąpiły niezgodności krytyczne, kiedy to cała działalność certyfikowanej organizacji ulega zawieszeniu. Jesteśmy przekonani, że wprowadzanie zakazu lotów szybowców nie było konieczne do wdrożenia zatwierdzonego planu naprawczego.

Niestety, pomimo naszych próśb nie otrzymaliśmy potwierdzenia terminu szybkiego odwołania zakazu lotów szybowcowych.

Zakaz lotów szybowcowych został wprowadzony w pełni sezonu lotniczego, w trakcie trwających praktycznych szkoleń szybowcowych w kilku grupach. Ponadto, aktualnie nie możemy rozpocząć szkolenia praktycznego kolejnych grup szybowcowych zaplanowanych od początku sierpnia.

Należy również podkreślić, że przeważająca większość osób szkolących się na szybowcach to młodzież - uczniowie szkół średnich i studenci, dla których miesiące wakacyjne (w tym sierpień – czas najbardziej stabilnej pogody) są jedynym możliwym okresem do odbycia takiego szkolenia oraz treningu. Już napływają do nas powiadomienia od kursantów o rezygnacji ze szkolenia i prośby o zwrot wniesionych opłat z tego tytułu. Grozi nam wstrzymanie szkoleń szybowcowych do odwołania, redukcje wynagrodzenia kadry instruktorskiej, a być może nawet zwolnienia.

Szkolenie lotnicze i doskonalenie umiejętności lotniczych oraz organizowanie i prowadzenie współzawodnictwa sportowego w sporcie lotniczym to podstawowe cele statutowe działalności Stowarzyszenia Aeroklub Warszawski.

Aeroklub Warszawski stanowczo sprzeciwia się praktyce wprowadzania takich zakazów i innych ograniczeń w działalności lotniska przez Zarządzającego, bez przeprowadzania wcześniejszych konsultacji z jego użytkownikami oraz bez ich zawiadamiania z odpowiednim wyprzedzeniem, dającym czas na odpowiednie dostosowanie zaplanowanej przez nas działalności lotniczej. Chcemy również przypomnieć, że po likwidacji lotniska sportowego Gocław i przeniesieniu działalności na Bemowo otrzymaliśmy zapewnienia od Władz pełnego poszanowania naszych praw oraz nieprzerwanej działalności na lotnisku Babice.

Apelujemy do Zarządzającego o niezwłoczne odwołanie zakazu lotów, konstruktywną i merytoryczną współpracę w celu uniknięcia takich sytuacji w przyszłości.

W imieniu Zarządu,
Rafał Woźnicki


Z odpowiedzi stron, niewiele wynika. Pewnie są jeszcze rzeczy o których nie wiemy. Może chodzi, o nadaktywność urzędniczą, może o obawy przed zmianami. Nie wiemy, ale jak pokazuje życie, zakazy bez uzasadnienia mszczą się podwójnie.

W imieniu swoim, KTL AOPA Poland i całej społeczności lotniczej apelujemy do zarządzającego lotniskiem o podjęcie rzetelnego dialogu i jak najszybsze zniesienie zakazu lotów szybowców i podjęcie rzeczowych rozmów. Z tego co nam wiadomo, rzeczony audyt nie wykazał uchybień skutkujących koniecznością wprowadzenia bezwarunkowego zakazu lotów szybowcowych. Proceduralnie, wykazane podczas audytu uchybienia, miały być skonsultowane, wdrożone i właściwie skomunikowane wśród wszystkich użytkowników lotniska.


Czytaj również:
Zakaz lotów szybowcowych na Bemowie w Telewizyjnym Kurierze Warszawskim

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony