Inflacja doliczana do rachunku za telefon – nowe zasady w Orange i T-Mobile

2 minuty czytania
Komentarze

Inflacja to bez wątpienia jeden z największych problemów Polaków. Na wzrost cen postanowili zareagować operatorzy telekomunikacyjni, a konkretnie Orange oraz T-Mobile. Wprowadzili oni klauzule, które pozwalają im na podnoszenie cen już w trakcie obowiązywania umowy. Czy klienci z abonamentem mają się czego obawiać?

Orange, T-Mobile i inflacja doliczana do rachunków

banknoty 100 i 200 złotych
fot. Lukasz Radziejewski/Unsplash

Pod koniec lipca Orange omówił swoje wyniki finansowe i informował o podwyższeniu całorocznej prognozy przychodów. Pomarańczowy operator zdradził również jednak coś, co jest dużo bardziej istotne z punktu widzenia jego klientów. Chodzi o klauzulę inflacyjną, która pozwala podnosić ceny już w trakcie trwania umowy, o ile średnioroczna inflacja przekroczy 3,5%. Nie ma wątpliwości, że ten warunek zostanie spełniony – w ostatnim czasie inflacja w Polsce kształtuje się na poziomie ok. 15%.

Klauzula inflacyjna dotyczy nie tylko nowych klientów – do podpisu dostaną ją również ci, którzy zawarli umowę z Orange jakiś czas temu i zechcą ją przedłużyć. Nowe zasady dotyczą klientów indywidualnych oraz biznesowych korzystających z usług internetowych, głosowych oraz Orange Love. Najwcześniej pomarańczowy operator będzie mógł skorzystać z klauzuli w lutym przyszłego roku. Co jednak istotne, podwyżki nie będą naliczane automatycznie. Orange zapewnia, że klienci zostaną poinformowani o wyższych rachunkach z 30-dniowym wyprzedzeniem i dostaną możliwość bezkosztowego odstąpienia od umowy.

Orange nie jest jedynym operatorem wprowadzającym klauzulę inflacyjną. Podobne zapisy w nowych umowach od początku lipca stosuje T-Mobile. Magentowy operator tłumaczy to wzrostem kosztów operacyjnych i koniecznością utrzymania rentowności. Wkrótce podobne zasady ma wprowadzić Inea (zmiany mają nie obejmować już trwających umów), zasadność ich wprowadzenia widzi również Cyfrowy Polsat, do którego należy Plus.

Na działania operatorów tłumaczone inflacją zareagował Urząd Komunikacji Elektronicznej. Prezes urzędu ma przeprowadzić postępowanie wyjaśniające w tej sprawie. Co do zasady, możliwe jest stosowanie klauzul waloryzacyjnych, jednak muszą one być jasne, dokładne i umożliwiać konsumentowi rozeznanie się w tym, jak będzie się zmieniać cena już w momencie zawierania umowy. Ponadto, wskaźnik waloryzacji musi być obiektywny – twierdzi UKE.

źródło: Orange, UKE, wirtualnemedia.pl, zdjęcie główne: JP Valery/Unsplash, Orange, T-Mobile

Motyw