Niemcy. 21 mln sprzedanych biletów za 9 euro przyniosło efekty. Pełne pociągi i puste ulice

Podróżowanie w całym kraju z biletem miesięcznym za 9 euro - ta oferta przekonała wielu Niemców. Jak się okazuje, skorzystali na niej także kierowcy.

Miliony mieszkańców Niemiec kupiły bilet kolejowy i autobusowy za 9 euro w pierwszym miesiącu ważności tej oferty. Przy okazji odciążyli ruch na drogach.

Zobacz wideo Czy darmowy transport publiczny jest dobrym pomysłem?

Więcej niż się spodziewano

Jak podaje Związek Niemieckich Przedsiębiorstw Transportowych (VDV), w całym kraju sprzedano około 21 mln takich biletów.

- Z około 10 mln abonentów, którzy otrzymali ten tani bilet automatycznie, oczekiwana wcześniej przez branżę transportową liczba 30 mln biletów sprzedanych w ciągu miesiąca nie tylko została osiągnięta, ale nawet lekko przekroczona - powiedział prezes VDV Ingo Wortmann. Podane tu liczby odnoszą się do czerwca.

Więcej informacji ze świata na stronie głównej Gazeta.pl 

Z badań VDV wynika, że podobne zainteresowanie nabyciem biletu miesięcznego za 9 euro powinno utrzymać się także w lipcu. Bilet ten upoważnia jego właściciela do podróżowania w czerwcu, lipcu i w sierpniu po całych Niemczech wszystkimi środkami lokalnego transportu publicznego. Osoby abonujące zwykłe bilety miesięczne mogą korzystać z nich tak samo, jak z biletu za 9 euro, a różnica w ich cenie za trzy miesiące zostanie im zwrócona.

Odciążone drogi

W pierwszym miesiącu obowiązywania biletu za 9 euro stwierdzono zauważalne odciążenie ruchu drogowego i mniej korków. Z analizy holenderskiej firmy TomTom, znanego producenta systemów nawigacyjnych, przeprowadzonej na zlecenie Niemieckiej Agencji Prasowej (DPA) wynika, że w 23 z 26 przebadanych miast w całych Niemczech stwierdzono zmniejszenie się liczby korków w porównaniu z okresem przed wprowadzeniem tego biletu.

- Uzyskane dane pozwalają przypuszczać, że spadek liczby korków pozostaje w związku przyczynowo-skutkowym z wprowadzeniem biletu za 9 euro - powiedział specjalista firmy TomTom od ruchu drogowego Ralf-Peter Schaefer. - Dojeżdżający własnym samochodem do pracy w niemal wszystkich przebadanych miastach stracili na to w czerwcu mniej czasu niż w maju - dodał.

Eksperci przeanalizowali nasilenie korków w ruchu w dniach powszednich w 20 i 25 tygodniu kalendarzowym. Wybrano je specjalnie do badań, żeby uniknąć wpływu ferii oraz dni świątecznych na ich wyniki. Jak się okazało: "W pierwszych dniach po wprowadzeniu biletu za 9 euro dane uzyskane przez firmę TomTom nie wykazały żadnego wpływu tego posunięcia na ruch drogowy, ale obecnie w niemal wszystkich przebadanych miastach w Niemczech stwierdzono jego pozytywny wpływ na płynność ruchu", jak oświadczył Ralf-Peter Schaefer.

Pełne autobusy i pociągi

Koleje Niemieckie, które rozprowadziły większość biletów za 9 euro własnymi kanałami, mówią o wzroście liczby pasażerów w ruchu regionalnym w czerwcu o 10 do 15 procent w porównaniu z sytuacją sprzed pandemii koronawirusa. Porównały jednak popyt na bilety z czerwca tego roku z końcem roku 2019, przez co wartość takiej analizy jest ograniczona.

Faktem jest jednak, że zwłaszcza na popularnych trasach turystycznych w Niemczech autobusy i pociągi jeździły pełne. W wielu miejscach zdarzały się przy tym przypadki wypadnięcia niektórych autobusów i pociągów z rozkładu jazdy oraz ich opóźnienia. Często na przystankach zostawali ci, którzy chcieli podróżować z rowerami.

W trzymiesięcznym okresie obowiązywania biletu za 9 euro spółka-córka Deutsche Bahn, DB Regio, oferuje codziennie 250 dodatkowych przejazdów na liniach regionalnych. Nie jest to jednak zbyt dużo w porównaniu z około 22 tys. takich przejazdów dziennie obsługiwanych przez DB Regio.

 

Obniżenie inflacji

W połączeniu z wprowadzonym w Niemczech rabatem na ceny benzyny i oleju napędowego bilet za 9 euro wpłynął na nieznaczne obniżenie inflacji.

Z danych Federalnego Urzędu Statystycznego wynika, że wzrost cen płaconych przez konsumentów wyniósł w czerwcu 7,6 procent, podczas gdy w maju wynosił on 7,9 procent.

Eksperci nie dostrzegają jednak w tym żadnej zmiany trendu. Nie wiadomo także w pełni, w jaki sposób osoby, które kupiły bilet za 9 euro, go wykorzystały.

(DPA/jak)

Artykuł pochodzi z portalu Deutsche Welle

Pomóż Ukrainie, przyłącz się do zbiórki. Pieniądze wpłacisz na stronie pcpm.org.pl/ukraina.

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.