KolejowyTransport
Gorące newsy

Chiny uruchomiły linię kolejową na niemal największej pustyni na Ziemi

Pustynia Takla Makan ma powierzchnię ponad 270 tys. km².

Pustynia Takla Makan, która mieści się w zachodnich Chinach ma powierzchnię ponad 270 tys. km², co czyni ją drugą największą pustynią piaszczystą na świecie, tuż po Ar-Rab al-Chali. Tym samym jej rozmiar jest bliski powierzchni Polski, która wynosi 322 575 km². I to właśnie wokół niej Chiny uruchomiły ogromną pętlę kolejową Heruo Railway, która ma długość 2712 km i umożliwia jazdę z prędkością do 120 km na godzinę.

Chińczycy wybudowali pierwszą na świecie linię kolejową otaczająca pustynię

Jak informuje serwis RailFreight, Chiny otworzyły pętlę kolejową wokół drugiej największej pustyni piaszczystej na świecie, czyli Takla Makan. Budowa inwestycji rozpoczęła się w grudniu 2018, a jej otwarcie było możliwe dzięki połączeniu linii kolejowej Hotan-Ruoqiang z  odcinkiem Ruoqiang-Korla linii kolejowej Golmud-Korla oraz z odcinkami Korla-Kaszgar i Kaszgar-Hotan południowej linii kolejowej Xinjiang.

Czytaj również: Chiny mierzą się z narastającą paniką bankową. Skala problemu coraz poważniejsza

Morze Śmierci„, jak nazywają tę pustynię sami Chińczycy, jest tylko nieznacznie mniejsza od Niemiec i stanowi 1/6 powierzchni całego Państwa Środka. Temperatury oscylują wokół 50 stopni Celsjusza, więc inżynierowie mieli przed sobą ogromne wyzwanie.  W ramach inwestycji wybudowano również pięć wiaduktów o łącznej długości niemal 50 km.

Dodatkowo, aby ochronić pętlę kolejową przed zgubnym wpływem pustynnienia, zasadzono ponad 13 milionów drzew, w tym wierzbę różową i rokitnik. Zasiano również 50 milionów metrów kwadratowych trawy. Trasa posiada 22 stacje, z których sześć z nich oferuje przewozy towarowe. Ostatni odcinek o długości 825 km został oddany do użytku w autonomicznym regionie Xinjiang Uygur 16 czerwca 2022 roku. Jego budowa zajęła ponad 3,5 roku.

Jak informuje Chińska Grupa Kolei Państwowych, inwestycja tego typu jest pierwszą na świecie. Ponadto dzięki kolei dużych prędkości pociągi są w stanie pokonać cały dystans zaledwie w 11 godzin i 26 minut. Dzięki pętli kolejowej połączono pięć okręgów i kilka miast w południowym regionie autonomicznym Sinciang. Według analityków inwestycja w zdecydowany sposób ułatwi transport międzynarodowy w regionie Azji Środkowej. A zwłaszcza chodzi o szlak kolejowy Chiny-Kirgistan-Uzbekistan, o którym mówi się już przeszło od dwudziestu lat.

Chiny połączyły się z Rosją nowym mostem na rzece Amur

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button