Bruksela mówi „NIE” silnikom spalinowym. Komisja Ochrony Środowiska Parlamentu Europejskiego opowiedziała się za zaproponowanym przez Komisję Europejską faktycznym zakazem stosowania silników spalinowych od 2035 r. w nowych samochodach osobowych i lekkich pojazdach dostawczych. Działa te mają miejsce w ramach pakietu klimatycznego „Fit for 55”.

  • Komisja Ochrony Środowiska Naturalnego, Zdrowia Publicznego i Bezpieczeństwa Żywności (ENVI) zagłosowała za wprowadzeniem zakazu sprzedaży aut z silnikami spalinowymi od 2035 roku

Komisja PE przyjęła przepisy zakazujące sprzedaży aut z silnikami spalinowymi po 2035 roku

Komisja Ochrony Środowiska Naturalnego, Zdrowia Publicznego i Bezpieczeństwa Żywności (ENVI) przyjęła w środę 46 głosami, przy 40 głosach przeciw stanowisku w sprawie proponowanych zasad rewizji norm emisji CO2 dla nowych samochodów osobowych i dostawczych.

Europosłowie wyrazili swoje poparcie dla propozycji Komisji, aby do 2035 roku osiągnąć zeroemisyjną mobilność na drogach.

Siedziba Parlamentu Europejskiego
Siedziba Parlamentu Europejskiego zdjęcie: Parlament Europejski

Komisja opowiedziała się za nałożeniem na producentów samochodów obowiązku zmniejszenia średnich emisji spalin o 20 proc. do 2025 roku w porównaniu z rokiem 2021, o 55 proc. do 2030 roku i o 100 proc. do 2035 roku. Obecnie producenci samochodów muszą zagwarantować, że ich nowe samochody będą emitować nie więcej niż 95 gramów dwutlenku węgla na kilometr. Dla samochodów dostawczych cel ten wynosi 147g CO2/km.

Ciosem dla ekologów było odrzucenie poprawki proponującej 75 proc. redukcję emisji do 2030 roku. Co istotne głosowanie nie jest ostatecznym rozwiązaniem legislacyjnym, ale stanowi ważny krok przed negocjacjami z 27 państwami członkowskimi UE.

– Rozporządzenie to zachęca do produkcji pojazdów o zerowej lub niskiej emisji. Dzięki normom emisji CO2 zapewniamy przejrzystość dla przemysłu motoryzacyjnego oraz stymulujemy innowacje i inwestycje. Co więcej, zakup i eksploatacja samochodów o zerowej emisji stanie się tańsze dla konsumentów. Jest to szczególnie ważne, teraz gdy ceny oleju napędowego i benzyny wciąż rosną. Dzięki temu rozporządzeniu zrównoważona podróżowanie stanie się dostępne dla każdego – mówił sprawozdawca Jan Huitema.

Sprawozdanie ma zostać przyjęte na czerwcowym posiedzeniu plenarnym i będzie stanowić stanowisko negocjacyjne Parlamentu z rządami UE w sprawie ostatecznego kształtu przepisów.

Będzie fundusz przejściowy

Brytyjski „Guardian” pisze, że przemysł samochodowy jest również jednym z największych pracodawców w UE, zapewniając 14,6 mln bezpośrednich i pośrednich miejsc pracy w sektorze produkcji, sprzedaży i usług transportowych

Aby uniknąć trudności gospodarczych, europosłowie wezwali władze wykonawcze UE do stworzenia specjalnego funduszu, który pomógłby małym i średnim firmom uzależnionym od produkcji części do pojazdów z silnikami spalinowymi w przejściu przez transformację.

Pascal Canfin, francuski eurodeputowany, powiedział dziennikarzom przed głosowaniem, że potrzebny będzie „fundusz przejściowy” w wysokości kilku miliardów euro, który jest konieczny, by wesprzeć firmy, które stoją w obliczu „masowej zmiany modelu biznesowego” – pisze Guardian.

Wielka Brytania obiecała zakończyć sprzedaż samochodów z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi do 2030 roku, chociaż modele hybrydowe będą mogły być produkowane do 2035 roku.

Zielony Ład i ograniczenie emisji CO2

14 lipca 2021 r., w ramach pakietu „Fit for 55”, Komisja przedstawiła wniosek ustawodawczy dotyczący zmiany norm emisji CO2 dla samochodów osobowych i lekkich pojazdów dostawczych. Wniosek ma przyczynić się do realizacji celów UE w zakresie klimatu na lata 2030 i 2050, przynieść korzyści obywatelom dzięki szerszemu stosowaniu pojazdów bezemisyjnych, a także pobudzić innowacje w zakresie technologii bezemisyjnych.

Zobacz też:

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Napisz swój komentarz
Wpisz tutaj swoje imię