służby i obywatel

służby specjalne i obywatele

ABW pozwala śledzić swoje pojazdy!

6

Rok temu opisałem lukę bezpieczeństwa, która polega na braku informacji o ubezpieczeniu aut służb na stronie UFG. Ta popularna wyszukiwarka pozwala sprawdzić OC sprawcy kolizji.

Podstawą prawną wyjątku w informowaniu o OC, jest art. 105 ust. 2 Ustawy o Ubezpieczeniach Obowiązkowych, który mówi, że: ‚zakład ubezpieczeń przekazuje do Funduszu dane […] z wyjątkiem pojazdów rejestrowanych w trybie art. 73 ust. 3 ustawy – Prawo o ruchu drogowym”

Zgodnie z art. 73 ust. 3 Ustawy Prawo o ruchu drogowym, lista wyjątków obejmuje pojazdy Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, Służby Ochrony Państwa, Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Krajowej Administracji Skarbowej.

Ustawa zakazuje więc informowania UFG o pojazdach służb mundurowych. Dotyczy to także ABW.

Przez mijający rok nic się w tym temacie nie zmieniło. Stąd pomysł na odpalenie wyszukiwarki UFG w pobliżu centrali Agencji w Warszawie 🙂

Przygotowując materiał sześciokrotnie przejechałem ulicą Rakowiecką. Z prędkością między 40-50 km/h. Tylko raz danego dnia. Dla zwiększenia szans miało to miejsce w godzinach, w których zwykle kończą się odprawy. Ważne jest też to, że ulica Rakowiecka jest długa, po drodze są przejścia dla pieszych. Dobrze się obserwuje. W trakcie trzech przejazdów, z terenu ABW wyjeżdżały pojazdy, które po szybkim sprawdzeniu na stronie UFG okazywały się służbowe. UFG pozwalał w prosty sposób odróżnić je od aut interesantów i pracowników.

Pierwsze BMW wyjeżdża z bramy. O tej godzinie sporo pojazdów opuszcza Rakowiecką.

Żeby sprawdzić czy auto należy do służb wystarczyło podać na stronie UFG jego numer rejestracyjny.

Szybki rzut okiem na UFG.

Bez wyszukiwarki UFG konieczna byłaby dłuższa obserwacja, zapewne oparta na bazie numerów, marek i modeli.

Ponieważ byłem częścią ruchu ulicznego nie martwiłem się zwróceniem uwagi. Dobrze jest utrzymywać między pojazdami inne samochody. Nie zawsze jest to jednak możliwe. Dlatego w normalnej obserwacji często uczestniczy więcej pojazdów.

Na start poszły dwa BMW. Po tym jak minąłem budynek ABW, z bramy Agencji wyjechało pierwsze. Prując 80-tką wyprzedziło mnie i pomknęło dalej. Nie mogłem zmienić tempa ale sprawdziłem je w wyszukiwarce. Bingo. Na szczęście światła na skrzyżowaniu Rakowieckiej i alei Niepodległości są na tyle długie, że nie zdążył odjechać dalej.

BMW wyjechało z bramy na Rakowieckiej, wyprzedziło mnie lewym pasem, 40-50 km/h to za niska prędkość, wskoczyło na prawy i pognało dalej.

Za chwilę, na prawym pasie, dołączyło do pierwszego kolejne BMW. Te też nie miało OC w UFG. Pomknęli dalej. Ścigali się między samochodami od świateł do świateł. Tam się zatrzymywali. Starałem się utrzymać między nami kilka pojazdów, lub pas ruchu, co przy tym stylu jazdy nie było trudne. Raz musiałem, żeby mi nie uciekli, pojechać szybciej prawą nitką. Rozdzielał nas środkowy pas, więc nie było tego widać.

Światła na skrzyżowaniu są na tyle długie, że spokojnie dojechałem do WB. Po chwili dołączył drugi pojazd służb. Widoczny z prawej WH. Panowie kontynuowali potem wyścigi alejami Niepodległości.
Powyżej kopia odpowiedzi z UFG.

Minąłem po drodze szereg położonych wzdłuż ulicy Niepodległości, tej prawdziwej Riwierze dawnego MSW, mieszkań funkcjonariuszy. Hen za Woronicza.

Wśród pojazdów, które wyjechały z bramy ABW gdy ją mijałem, była biała Toyota. Nietypowy dla tej służby model. Nie było jej w UFG. Pokazuje to jak bardzo zróżnicowanych pojazdów używa się w pracy operacyjnej.

Powyżej kopia odpowiedzi z UFG.

Toyota jechała spokojnie, wybierając boczne uliczki. Im mniejszy ruch tym trudniej jechać za pojazdem. Na szczęście prawie do końca trasy oddzielał nas inny samochód. Podążyłem za nią ulicą Odyńca, mijając lokum płk Koniecpolskiej pod numerem 57, następnie ulicą Joliot-Curie, z lokalami ABW pod nr. 32, by wreszcie dojechać do Samochodowej 5 gdzie mieszczą się budynki Agencji.

Poniżej ostatni z pojazdów. Niepozorna KIA również okazała się być pojazdem służbowym.

Ostatni z opisywanych pojazdów.
Powyżej kopia odpowiedzi z UFG.

W każdym z czterech opisanych przypadków UFG dostarczyło informacji trudnych do zdobycia w inny sposób. Zapewne nie o to chodziło twórcom Ustawy. Dziwne, że ABW nie stara się załatać tej luki.

User Image

Zbyszek

6 komentarzy

  • Anonim pisze:

    Następnym razem trzeba przyklejać z tyłu naklejkę „pojazd ABW”. Ciekawe jakby zareagowali. Naklejki typu „karny kutas” który ciężko się odkleja.

  • Agent Kaczor pisze:

    Czyli stare Audi A4 pijanego gościa który urwał mi lusterko to też służbowe auto ABW? Bo od miesiąca nie ma info o nim w UFG?

  • Avatar photo Zbyszek pisze:

    Jedno na 250 aut nie ma OC. Może akurat to był taki przypadek, stare audi, gość co jeździ pod wpływem. Jak odliczysz tą wesołą gromadkę i ich starocie to reszta ma widoczne OC lub jest służbowa. W tym przypadku i tak dostaniesz odszkodowanie z funduszu gwarancyjnego a UFG będzie ścigać sprawcę.

  • Avatar photo Zbyszek pisze:

    Z reguły to się pokrywa. W obu przypadkach brak wpisu w ufg i auta ABW.



  • ciekawy pisze:

    Ależ autor to „szerlok” 😉 Wystarczy, że auto albo nie jest ubezpieczone, albo zmieniało nr rej, albo ktoś źle wpisał i już dostanie info o braku informacji. Do UFG trafiają również niepoprawne z różnych powodów dane nie pokrywające się z rzeczywistością. Kabaret

  • Avatar photo Zbyszek pisze:

    To już było przerabiane. Takich aut jest promil. Nie jest to też finalny dowód, ale bardzo mocna wskazówka. Np. żeby sprawdzić czy osoby mogą być ze służb. Polecam Ci tu tekst https://sluzbyiobywatel.pl/wykorzystanie-dziury-bezpieczenstwa-ufg-w-kontrobserwacji-na-przykladzie-strajku-kobiet Oczywiście trzeba na to patrzeć statystycznie, 30 razy się sprawdzi a 10 nie. Ogólnie z roku na rok jest coraz mniej błędów.

Skomentuj


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.