Na szczycie klimatycznym COP26 ponad 100 podmiotów, w tym państwa, producenci samochodów, miasta, regiony i właściciele flot, zobowiązało się do wycofania silników spalinowych do 2035 r. Tak zwane porozumienie z Glasgow może zakończyć trwającą od ponad stu lat erę silnika spalinowego. Wśród sygnatariuszy jest Polska.
Wśród firm, które podpisały porozumienie są Ford, General Motors, a także Mercedes-Benz. Nie ma jednak takich producentów jak Renault, Stellantis, Toyota czy Volkswagen. Jednak będą musiały się podporządkować nowym przepisom, z uwagi na fakt, że ograniczenia będą obowiązywać w poszczególnych krajach.
W tych państwach, które podpisały porozumienia, koncerny mają bardzo duże udziały w rynku: Stellantis (Chrysler, Citroën, Fiat, Jeep, Opel, Peugeot) aż 48% sprzedaży a BMW 25%.
Polska podpisała deklarację z Glasgow mimo, że infrastruktura elektryczna dopiero się u nas rozwija, rynek samochodów używanych bije rekordy a przychody społeczeństwa są na tyle niskie, że na razie elektromobilność, chociaż zauważalna, jest ułamkiem procenta aut spalinowych. Czy w ciągu zaledwie 14 lat zdążymy nadrobić różnicę od krajów zachodnich? Bez istotnych reform, przyspieszenia wzrostu gospodarczego i szybkiego rozwoju infrastruktury energetycznej wydaje się to mało realne.
Niemcy nie podpisały porozumienia, oficjalne ze względów formalnych – może to zrobić dopiero nowy rząd, który nie jest jeszcze zaprzysiężony.
Kraje, które podpisały deklarację zakazu sprzedaży silnika spalinowego od 2035:
Austria, Azerbejdżan, Kambodża, Kanada, Republika Zielonego Przylądka, Chile, Chorwacja, Cypr, Dania, Salwador, Finlandia, Islandia, Irlandia, Izrael, Litwa, Luksemburg, Holandia, Nowa Zelandia, Norwegia, Polska, Słowenia, Szwecja, Wielka Brytania, Urugwaj, Dominikana, Ghana, Indie, Kenia, Paragwaj, Rwanda, Turcja.
Producenci samochodów
Avera Electric Vehicles, BYD, Auto Etrio Automobiles, Ford Motor Company, Gayam Motor Works, General Motors, Jaguar Land Rover, Mercedes Benz, MOBI Quantum Motors, Volvo Cars
Miasta, stany i władze regionalne
Akureyri, Ann Arbor, Atlanta, Australijskie Terytorium Stołeczne, Barcelona, Bolonia, Bristol, Kolumbia Brytyjska, Buenos Aires, Kalifornia, Katalonia, Charleston, Dallas, Florencja, Prowincja Gangwon, Prowincja Jeju, La Paz, Lagos, Los Angeles, Nowy Jork, Nowy Jork City, Irlandia Północna, Quebec, Reykjavik, Rzym, San Diego, San Francisco, Santa Monica, Sao Paolo, Szkocja, Seattle, Sejong City, Seoul Metropolitan Government, Government of Sikkim, South Chungcheong Province, Ulsan Metropolitan City, Wales, Washington (stan).
Właściciele i operatorzy flot lub platform mobilności współdzielonej
ABB, Astra Zeneca, BT Group, Capgemini, Centrica Danfoss, E.On, EDP, GlaxoSmithKline, Highland Electric Fleets HP Inc. Iberdrola Ingka Group/IKEA LeasePlan Corporation, National Grid Novo Nordisk, Openreach, Sainsbury’s, Siemens, SK Networks, Sky UK Limited, SSE, Tesco, Uber Technologies Inc, Unilever, Vattenfall, Zenith Zurich.
źródło: BBC, Daily Maverick, własne
Najnowsze komentarze