Kup subskrypcję
Zaloguj się

Tax Foundation: Polski system podatkowy jednym z najgorszych w OECD

Wśród 37 systemów podatkowych państw Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) polski system znalazł się na przedostatnim miejscu, gorszy wynik osiągnęły tylko Włochy. Według twórców rankingu "International Tax Competitiveness Index" największym problemem polskiego systemu podatkowego jest to, że jest skomplikowany. Polska wypada też słabo pod względem bazy podatkowej dla opodatkowania konsumpcji.

Piętą achillesową polskiego systemu podatkowego okazuje się skomplikowanie. Pod względem skomplikowania Polska zajmuje 28. miejsce na 37 krajów OECD.
Piętą achillesową polskiego systemu podatkowego okazuje się skomplikowanie. Pod względem skomplikowania Polska zajmuje 28. miejsce na 37 krajów OECD. | Foto: Maciek Jaźwiecki / Agencja Gazeta

"Piętą achillesową polskiego systemu podatkowego okazuje się skomplikowanie. O ile za samą wysokość klina w przypadku opodatkowania osób prawnych i fizycznych Polska zajęła odpowiednio 5. i 6. pozycję (relatywnie słabo wypadając za to w przypadku opodatkowania konsumpcji – 28. miejsce), o tyle pod względem skomplikowania jej miejsca to: 28. (opodatkowanie osób prawnych), 30. (opodatkowanie osób fizycznych) oraz 37. (opodatkowanie konsumpcji). Słabo wypada Polska pod względem bazy podatkowej dla opodatkowania konsumpcji, co wiąże się z istnieniem szerokiego wachlarza obniżonych stawek VAT" – ocenili twórcy "International Tax Competitiveness Index".

| Tax Foundation / materiały prasowe

Zobacz też: Skarbówka we Francji wchodzi na nowy poziom. Zajrzy na posesje dzięki satelitom

Indeks mierzy jakość systemu podatkowego w pięciu obszarach:

  • opodatkowania osób prawnych,
  • opodatkowania osób fizycznych,
  • opodatkowania konsumpcji,
  • opodatkowania majątku,
  • reguł opodatkowania działalności transgranicznej.

Liczy się nie tylko sama wysokość stawek, ale i skomplikowanie wynikające z wielu preferencji i wyjątków.

Indeks nie uwzględnia aspektu, który dla polskich podatników jest szczególnie dotkliwy – zmienności przepisów i niepewności związanej z ich uchwalaniem. Przepisy podatkowe są w Polsce co chwilę modyfikowane, co oficjalnie często ma służyć »łataniu« luk.

Co gorsza, w ostatnich latach niechlubną tradycją stały się prace pod koniec roku kalendarzowego nad zmianami podatkowo-składkowymi, które miałyby obowiązywać od 1 stycznia roku kolejnego.

Tę niepewność dodatkowo zwiększają teraz prace nad ustawą podatkową tzw. Polskiego Ładu, która nie odpowiada wcale na wskazaną przez Tax Foundation bolączkę polskiego systemu podatkowego – nadmierne skomplikowanie. Licząca prawie 260 stron nowelizacja ustawy nie sprawia bynajmniej wrażenia nieskomplikowanej, na co wskazują doradcy podatkowi i specjaliści od prawa podatkowego

– czytamy w komunikacie.

Zobacz też: Polski Ład dopiero w 2023? Pracodawcy chcą czasu na poprawienie przepisów

Autorzy rankingu jakość systemu podatkowego oceniają przez pryzmat dwóch aspektów:

• konkurencyjności (wysokości krańcowych stawek podatkowych) – jeśli następna zarobiona jednostka jest obłożona wyższą stawką podatkową, zmniejsza to motywację podatnika do pracy czy inwestowania;

• neutralności – neutralny system podatkowy to taki, który w możliwie ograniczony sposób zaburza decyzje podmiotów gospodarczych, np. premiując konsumpcję zamiast oszczędzania albo inwestycje w jedne sektory kosztem innych.

Twórcy indeksu przypominają, że system podatkowy ma istotny wpływ na wzrost gospodarczy kraju. Dobrze zaprojektowany pozwala podatnikom łatwo obliczać i płacić należne daniny oraz zapewnia środki na sfinansowanie wydatków publicznych. Natomiast zły system podatkowy jest uciążliwy dla podatników i zniechęca ich do produktywnej działalności, czyli pracy i inwestowania.