Koncerny energetyczne żądają podniesienia cen prądu. I to solidnego. Z reguły mówią o wzroście cen o 10–15 proc. Prezesowi Enei wyrwało się jednak w zeszłym tygodniu stwierdzenie, że chciałby, by od nowego roku taryfy energetyczne poszły w górę o... 40 proc. W jego ocenie przełożyłoby się to na 20-proc. podwyżkę dla gospodarstw domowych.
Czytaj więcej
Mieszkańcy mniejszych miejscowości, którzy nie mają szans na dostęp do sieci ciepłowniczej, powinni płacić za prąd specjalną, niższą cenę – taką propozycję wraz z gotowym projektem rozporządzenia przedstawił premierowi Mateuszowi Morawieckiemu Janusz Kowalski, poseł Solidarnej Polski i były wiceminister aktywów państwowych.
Decydujący głos w tej sprawie będzie miał Urząd Regulacji Energetyki. Teoretycznie może nie zgodzić się na podwyżki cen prądu dla gospodarstw domowych. Albo zgodzić się na niższe od tych, których domagają się koncerny energetyczne. Tyle że wtedy mocniej w górę pójdą ceny dla odbiorców firmowych, a ci i tak przerzucą je na swoich klientów. Tak więc podwyżki cen i tak nas zabolą.
Kampania w drodze
Okazuje się, że branża energetyczna chce nas na to przygotować. I przygotowuje kampanię edukacyjną na temat prądu. Nad jej kształtem pracuje Polski Komitet Energii Elektrycznej (PKEE), który reprezentuje interesy polskiego sektora energetycznego, w tym koncernów, w których udziały ma Skarb Państwa. Jeszcze w zeszłym tygodniu wysłaliśmy do niego pytania w tej sprawie. – Polski Komitet Energii Elektrycznej jest stowarzyszeniem sektora elektroenergetycznego, którego działalność koncentruje się na zagadnieniach związanych z funkcjonowaniem branży w nowoczesnej gospodarce rynkowej. PKEE to największe stowarzyszenie sektorowe, którego członkami są nie tylko polskie firmy energetyczne, ale i wiodące organizacje działające w branży – odpowiedziała nam w piątek Magda Smokowska, odpowiedzialna w PKEE za kontakty z mediami. – Polski Komitet Energii Elektrycznej przeprowadził kompleksowy proces postępowania ofertowego w celu wyłonienia agencji PR. Agencja będzie wspierać działania PKEE pod kątem doradztwa strategicznego, doradztwa specjalistycznego, doradztwa w zakresie media relations, doradztwa w zakresie issue management, a także doradztwa w zakresie public affairs. Agencja będzie również koordynować działania komunikacyjne realizowane przez Komitet – dodała.
Więcej informacji uzyskaliśmy w poniedziałek. – Rozpisaliśmy takie zamówienie. Chcemy zrobić kampanię edukacyjną, która pokaże Polakom, jak mogą się uchronić od podwyżek cen prądu, które są nieuchronne. Jak mogą zminimalizować ich skutki – powiedział „Rzeczpospolitej" Maciej Kosc, dyrektor do spraw komunikacji w PKEE.