SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

TVP planuje w tym roku 250 mln zł straty, koszty wzrosną o 31 proc.

Telewizja Polska w planie finansowym na br. zakłada wzrost przychodów o 5,4 proc. do 3,2 mld zł oraz spadek wyniku netto ze 198,3 mln zł zysku do 250 mln zł straty. Rentowność nadawcy obniżą m.in. koszty obsługi Euro 2020 i igrzysk oraz uruchomienia nowych stacji - wynika z analizy Wirtualnemedia.pl.

W budżecie na br. Telewizja Polska zapisała 2,066 mld zł z abonamentu rtv i rekompensaty abonamentowej. To więcej niż w ub.r., kiedy publiczny nadawca uzyskał 1,71 mld zł z rekompensaty i 331,4 mln zł z opłaty abonamentowej.

Jeszcze w latach 2014-2016, przed otrzymaniem pierwszej rekompensaty, nadawca miał od 366 do 444 mln zł rocznie z samego abonamentu. Natomiast w latach 2010-2013 było to poniżej 300 mln zł rocznie.

Kolejne 1,71 mld zł dla TVP z budżetu państwa

W br. Telewizja Polska otrzyma kolejne 1,71 mld zł w ramach rekompensaty abonamentowej. Ustawa budżetowa, w której zapisano łącznie 1,95 mld zł rekompensaty dla TVP, Polskiego Radia i publicznych rozgłośni regionalnych, została podpisana przez prezydenta Andrzeja Dudę pod koniec stycznia.

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji zdecydowała, że z tegorocznej rekompensaty Telewizja Polska otrzyma w formie obligacji skarbowych 1,71 mld zł (minimalnie mniej niż przed rokiem), Polskie Radio - 125,91 mln zł (6,7 mln zł więcej niż w ub.r.), a rozgłośnie regionalne - 112,66 mln zł (6,6 mln zł mniej). Na początku marca przewodniczący KRRiT zaakceptował zmiany w karcie powinności TVP na lata 2020-2024: wzrost kosztów misji publicznej w 2021 r. do 2,87 mld zł, a w 2024 do 2,9 mld zł. 4 maja zarejestrowano kolejną transzę obligacji skarbowych, o wartości 350 mln zł, na potrzeby rekompensaty abonamentowej dla Telewizji Polskiej i Polskiego Radia. W połowie marca wyemitowano w tym celu papiery za 650 mln zł.

Telewizja Polska w sprawozdaniu finansowym zaznaczyła, że w ub.r. część środków z rekompensaty przeznaczono na projekty inwestycyjne i prawa autorskich do seriali, co w bilansie sklasyfikowano jako przychody przyszłych okresów.

- Przychody z abonamentu podstawowego zostały przyjęte w wysokości wynikającej z uchwały KRRiT (330,1 mln zł); przychody pochodzące z lat ubiegłych - rozliczenie wozu HD, amortyzacja praw do filmów oraz amortyzacja środków trwałych stanowiąca rozliczenie zakupów inwestycyjnych w 2020 r. w Oddziałach Terenowych to kwota 24,9 mln zł - dodano.

Więcej z reklam, mniej z wynajmu

TVP zakłada, że w br. zwiększą się jej wpływy z reklam i sponsoringu, przy czym w sprawozdaniu nie zaznaczyła, o ile konkretnie. - Wzrost głównie wynika z planowanej transmisji na antenach TVP ważnych wydarzeń sportowych, o dużym potencjale przychodowym (m.in. Mistrzostwa Europy w piłce nożnej, Igrzyska Olimpijskie), które zostały przełożone z roku ubiegłego - wyliczono.

Nadawca zaznaczył jednak, że z powodu epidemii koniunktura na rynku reklamowym jest nadal niepewna, więc w br. przychody spółki z reklam i sponsoringu będą nadal niższe niż w 2019 roku (wyniosły wtedy 874 mln zł).

Według danych Nielsen Audience Measurement wszystkie mecze Euro 2020 w kanałach Telewizji Polskiej śledziło średnio 2,76 mln osób, a przynajmniej fragment zobaczyło 26,45 mln. Cennikowe przychody z reklam przy meczach wyniosły 217,86 mln zł.

Zmaleć mają natomiast wpływy TVP określone jako pozostałe (m.in. ze sprzedaży programów, kampanii społecznych, usług, licencji, reemisji, VoD, działalności multimedialnej). - Co związane jest z przyjęciem do planu niższych przychodów z kampanii społecznych oraz całorocznych skutków pandemii koronawirusa (niższe przychody ze sprzedaży usług, wynajmu) - wyjaśniono w sprawozdaniu.

Koszty 31 proc. w górę

W planie Telewizji Polskiej zapisano, że wydatki zwiększą się z 2,566 mld zł w ub.r. do 3,366 mld w br., czyli o 31,2 proc. Wskazano kilka przyczyn tego wzrostu, m.in. obsługę wydarzeń sportowych.

- Głównie Mistrzostwa Europy w piłce nożnej, Igrzyska Olimpijskie (oba wydarzenia przełożone z 2020 r. z powodu pandemii), transmisje z meczów eliminacyjnych do Mistrzostw Świata w piłce nożnej w 2022 r., transmisje meczów z Ligi Narodów, Ligi Mistrzów, Ligi Europy, Ekstraklasy, Mistrzostw Europy w siatkówce kobiet i mężczyzn - wyliczono w sprawozdaniu.

Zwrócono też uwagę, że publiczny nadawca w marcu br. uruchomił TVP Kobieta, przygotowuje się do startu TVP Nauka (kanał ma zacząć nadawanie w październiku), a w br. przez cały rok ponosi koszty TVP Dokument nadawanego od połowy listopada ub.r. Podkreślono, że zwiększą się łączne wydatki nadawcy na stacje tematyczne.

Inne przyczyny wzrostu kosztów to projekty zawarte w strategii TVP na lata 2021-2024. Firma jesienią ub.r. rozstrzygnęła przetarg dotyczący budowy nowych siedzib jej dwóch oddziałów regionalnych (w Gorzowie Wielkopolskim i Kielcach), wybrała ofertę opiewającą na 28,66 mln zł. Ponadto podwyższyła do 176,71 mln zł budżet na budowę hali zdjęciowej przy swojej siedzibie głównej w Warszawie. W przetargu dostała dziewięć ofert - najtańsza opiewa na 148,22 mln zł, a najdroższa na 201,88 mln zł.

Droższy prąd, wyższa minimalna pensja i nieodliczony VAT

Telewizja Polska dodała, że jej wydatki wzrosną także wskutek „wyższych kosztów cen energii, usług zewnętrznych związanych m.in. z ochroną, sprzątaniem (konsekwencja wzrostu płacy minimalnej do 2.800 zł)”, a także wyższych kosztów amortyzacji środków trwałych wynikających z realizacji planu inwestycyjnego.

Z kolei wskaźnik nieodliczonego VAT pójdzie w górę z 62,7 do 71,8 proc. Nadawca w br. zamierza uwzględnić w bilansie rezerwy na skutki finansowe projektowanej ustawy o składkach z tytułu reklamy.

W budżecie zapisano spadek pozostałych wpływów operacyjnych i wpływów finansowych z 82,63 do 43,35 mln zł oraz pozostałych wydatków operacyjnych i koszów finansowych - z 249,82 do 162,2 mln zł.

Rentowność poniżej zera

W związku z dużo większym wzrostem kosztów niż przychodów Telewizja Polska zakłada na br. ujemne wyniki rentowności. Jej wynik sprzedażowy ma zmaleć z 470,19 mln zł zysku do 165,14 mln zł straty, wynik brutto - z 303 mln zł zysku do 284 mln zł straty, a wynik netto - ze 198,33 mln zł zysku do 250 mln zł.

Nadawca planuje na br. -34 mln zł z odroczonego podatku dochodowego, podczas gdy w ub.r. zapłacił fiskusowi 104,68 mln zł od dochodów.

80 mln zł więcej majątku rzeczowego

Realizowane przez Telewizję Polską inwestycje mają przełożyć się na wzrost rzeczowych aktywów trwałych (czyli m.in. budynków, nieruchomości i sprzętu) z 655,27 mln zł na koniec ub.r. do 745,88 mln zł na koniec br.

Z kolei wartość aktywów niematerialnych i prawnych (m.in. praw do programów, seriali, filmów i transmisji sportowych) ma zmaleć w br. z 423,4 do 417,15 mln zł., a aktywów obrotowych - z 966,02 do 708,79 mln zł.

Zobowiązania długoterminowe publicznego nadawcy mają zmniejszyć się w br. z 260,82 do 108,02 mln zł, a te krótkoterminowe (do spłaty w ciągu 12 miesięcy) wzrosnąć z 623,26 do 869,89 mln zł.

Ich znaczącą część stanowi pozostała do spłaty część 800 mln zł pożyczki od Skarbu Państwa, którą Telewizja Polska zaciągnęła w transzach od lipca 2017 do grudnia 2019 roku. Do końca ub.r. zwróciła 374,76 mln zł kapitału, na koniec ub.r. zobowiązania z pożyczek i kredytów w części krótkoterminowej wynosiły 164,64 mln zł, a w części długoterminowej - 258,66 mln zł.

Dołącz do dyskusji: TVP planuje w tym roku 250 mln zł straty, koszty wzrosną o 31 proc.

33 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Seba
Koszty euro?
Czy Qura czasem nie mówił o zysku z reklam?
odpowiedź
User
Seba
Koszty euro?
Czy Qura czasem nie mówił o zysku z reklam?
odpowiedź
User
YKK
Idą jak burza. Za chwilę znowu im trzeba będzie dołożyć parę miliardów do tej tępej propagandy sukcesu.
odpowiedź