Podsumowanie akcji autystyczne wykopki vs złowrogi CDPR - trzecie starcie

pablo397
pablo397

To już trzecia bitwa wykopków z CDPR, w tym druga światowa (poprzednie to afera forumowa i afera z plotką o DLC).


Jak pewnie większość wie, fani gry skupieni na tagu #cyberpunk2077 nie do końca lubią się z CDPR. Zwłaszcza z ich community managementem, prowadzonym przez tzw. Juleczki (młode kobiety w kolorowych włosach i z piorunami w profilowych zdjęciach na Instagramie). W odpowiedzi na brak jakichkolwiek informacji o stanie prac nad grą, autystyczne mirki postanowiły kolejny raz dokuczyć CDPRowi.


Tym razem za cel obrano ośmieszenie ich twitterowej kampanii "cyberpunk w liczbach". Są to infografiki z "ciekawostkami" z gry, które pojawiają się co jakiś czas w cyberpunkowych social mediach. W teorii ma to umilać oczekiwanie graczy na oficjalne informacje. Problem w tym, że z jednej strony brak jest jakichkolwiek sensownych informacji o tym jaka przyszłość czeka grę, czego można spodziewać się po DLC i paczach. Z drugiej same grafiki wyglądają jakby były robione na kolanie, informacje są mało interesujące a same grafiki mają często błędy, opisując czynności, których nie można robić w grze, błędnie podpisując lokacje z gry czy podając rozbieżne dane na infografice i w poście ją opisującym.


W poniedziałek, 12.07, na tagu #cyberpunk2077 zaczęły się pojawiać przeróbki tych infografik ale z danymi ośmieszającymi grę i podkreślające brakująca zawartość. Powstał pomysł, żeby sparodiować ich kampanię i pod tym samym tagiem #cyberpunkinnumbers zacząć postować ironiczne infografiki w social mediach. 

Pierwszy post delikatnie mówiąc odniósł umiarkowany sukces. Parę osób na twitterze czy reddicie zauważyło grafiki. Mirkom się spodobało, że ktoś reaguje. Powstał pomysł postowania po jednej infografice dziennie, aż do piątku kiedy to na sam koniec zrobi się jakąś kompilację. Postanowiliśmy postować codziennie o 15.30 a więc pół godzinny przed tym gdy zazwyczaj ukazują się ich oficjalne infografiki aby przykryć zasięg ich działania.


We wtorek mirki postanowiły ulepszyć jakość infografik dodając zgliczowaną animację i podkład muzyczny tzw. shit flute. Jest to nieudolne próba wykonania jakiegoś utworu muzycznego, w tym wypadku utworu z jednego z ich trailerów. Co ciekawe sam shit flute został zrobiony przez pracowników CDPRu do ich kompilacji z bugami jako żart, ale sama kompilacja nie została opublikowana z racji bardzo zabuggowanej premiery gry.,


Taki rodzaj postu okazał się strzałę w dziesiątke! Ludziom się to bardzo spodobało, plusy dla postów w social mediach, zwłaszcza na reddicie rosły w oszałamiającym tempie. Inni użytkownicy szybko podchwycili temat i zaczęli tworzyć własne parodie oficjalnych infografik. Wkrótce fora zostały zalane parodiami.

To sprawiło, że akcją zainteresowały się media. Najpierw małe blogi i youtuberzy ale temat dotarł do mediów branżowych, w tym tych największych. W końcu sam forbes (który jest dosyć cięty na cyberpunka 2077 i CDPR) napisał o naszej akcji. A to oznaczała, że dziesiątki światowych mediów zaczęły przedrukowywać jego artykuł i opisywać naszą parodię. CDPR kolejny raz znalazł się w ogniu krytyki i żartów całej branży.


Tak ogromny sukces zaskoczył samych mirków, którzy nie spodziewali się takiego efektu. Mimo to, zgodnie z planem postowaliśmy codziennie po jednej infografice. Środowa infografika o wadliwym działaniu policji w grze odniosła umiarkowany sukces (w porównaniu do wtorkowej). Na czwartek mirki przygotowały coś mocniejszego. Tym razem zrobiono kompilację z kilku infografik wyśmiewających wadliwe działanie gry na konsolach starej generacji, zwłaszcza Playstation 4. To znowu okazało się ogromnym sukcesem.


Sukces był tak wielki, że odezwało się wiele głosów, żebyśmy odpuścili. Nie wiem czy były to posty od zatroskanych fanów czy może osób powiązanych z samym CDPR, ale ludzie pytali co chcemy osiągnąć. Że dosyć już dokuczyliśmy redom, że oni rozumieją przecież błąd swojego rozbuchanego marketingu dlatego teraz pracują po cichu w pocie czoła nad naprawą gry. Że teraz to już jest kopanie leżącego. Że swoimi działaniami tylko szkodzimy dalszym pracom nad grą i psujemy wysiłek wielu ludzi pracujących w pocie czoła nad naprawą gry. Nie powiem, fakt, że grupa mirków z parodiami grafik psuje wizerunek potężnej korporacji rozbawił nas wszystkich.

Mimo wszystko, mirki nie mają serc z kamienia. Uznano, że akcja odniosła pełen sukces i zwróciła uwagę wielu ludzi na problemy w komunikacji CDPRu z fanami gry. Na piątkowy, finałowy dzień kampanii postanowiono przygotować coś specjalnego. Zrobiliśmy kompilację infografik punktujących rozbuchany marketing czy złamane obietnice odnośnie DLC w pierwszych miesiącach roku. Jednak tym razem na końcu filmiku dodaliśmy małą nutkę nadziei, że mimo wszystko fani gry wierzą, że w studio nadal pracują zdolni ludzie. Że mimo tragicznego zarządzania firmą są oni w stanie wynagrodzić graczom miesiące oczekiwań i dostarczyć ciekawą zawartość w przyszłości. Taki mały pozytywny aspekt na sam koniec.


Filmik okazał się bardzo kontrowersyjny na reddicie, znienawidzony zarówno przez hejterów jak i fanbojów gry. Spowodowało to czasowe zablokowanie widoczności postu, ale po jakimś czasie wrócił na główną stronę subredditu. Na tą chwilę ma ponad 20 tysięcy lajków i 1,5 tysiąca komentarzy, w których ludzie zażarcie dyskutują nad stanem gry i działaniami CDPRu. 


***


Piękna to była kampania, nie zapomnę jej nigdy. Na pewno odniosła jakiś skutek, bo CDPR już nie postuje swoich daremnych infografik na twitterze. Przez cały tydzień zamieścili tylko jeden post, z ich drugiej kampanii, ludzie night city. Nikt z nas nie spodziewał się takich zasięgów i takiego odzewu. To pokazuje tylko jak bardzo są zniecierpliwieni gracze i jak bardzo oczekują jakichkolwiek konkretnych informacji o stanie pracy nad grą.


Nikt z nas nie wymaga, aby deweloperzy siedzieli po nocach w CDPR aby dostarczyć znudzonym wykopkom DLC. Ludzie po prostu chcą informacji - czy DLC będą kosmetyczny czy bardziej zaawansowane, czy są jakiekolwiek plany przywrócenia wyciętej zawartości i uproszczonych mechanik. Mapa drogowa na którą ciągle powołują się redzi, nie mówi nic konkretnego. Nawet złe wiadomości są lepsze niż żadne. Spekulacje czynią tylko same szkody.


Niestety, redzi nie wyciągnęli żadnych wniosków z tego co się wyprawia na ich oficjalnych forach poświęconych grze - a od tego w końcu zaczęła się wojenka wypok kontra CDPR (tzw. wegańsko-bigosowa afera forumowa). Faszystowska moderacja nadal uzurpuje sobie prawo do decydowania co jest wartościową zawartością a co nie i kasuje/zamyka wątki, a wszelka publiczna krytyka takiej działalności jest zakazana i surowo karana. Idealnie kontrastuje to z motto CD Projekt RED: 


> We are Rebels.


No chyba, że ktoś krytykuje naszą grę lub naśmiewa się z niej w złośliwy, acz nie wulgarny sposób - to wtedy nie, nie jesteśmy rebeliantami tylko typowym januszexem.

https://ibb.co/sQhh4Md
https://ibb.co/K5Nhntd


***


W tym miejscu chce podziękować wszystkim zaangażowanym osobom z tagu #cyberpunk2077 na wykopie. To dzięki wam i waszemu wkładu nasza akcje odniosła tak oszałamiający sukces. To wasze pomysły i umiejętności pozwoliły naszej akcji zaistnieć i zwrócić uwagę całego świata na poziom komunikacji CDPRu z fanami gry. Dziękuję!


*** 


Linki:

https://www.forbes.com/sites/p...

https://www.gram.pl/news/gracz...
https://www.gry-online.pl/news...
https://ithardware.pl/aktualno...
https://planetagracza.pl/cyber...
https://www.ppe.pl/news/159420...
https://gamerant.com/cyberpunk...
https://www.pcgamer.com/fans-c...
https://www.cbr.com/cyberpunk-...
https://multiplayer.it/notizie...


Materiały na reddicie:
Dzień 1: 

https://www.reddit.com/r/cyber...
Dzień 2:
https://www.reddit.com/r/cyber...
Dzień 3:
https://www.reddit.com/r/cyber...
Dzień 4:
https://www.reddit.com/r/cyber...
Dzień 5 (finał):
https://www.reddit.com/r/cyber...