Sadownicy będą protestować przed siedzibą Biedronki. Marża sieci to 55 proc.
Na cenę jabłek mają wpływ trzy czynniki:
- koszty produkcji – nasadzenie, środki ochrony roślin, bieżąca pielęgnacja, przechowywanie,
pracownicy – według danych oszacowane są w tym sezonie na poziomie 1,2 zł/kg jabłek
- koszty przygotowania – w skład wchodzi opakowanie, koszty transportu, koszty logistyczne firmy
handlowej, podatki: 1 zł/ kg
- marża sklepu – cena jabłek w jednej z wiodących sieci handlowych w 2020 roku: 4,99 zł/kg
Marża sieci handlowej wyniosła ponad 55%. To oznacza, że sieci handlowe zbierają nawet ponad połowę kwoty z każdego sprzedanego kilograma jabłek - czytamy w oświadczeniu sadowników.
W opinii sadowników to:
1. Sieć handlowa przedstawia warunki finansowe, po których chce kupić jabłka. Nie są przy tym
brane pod uwagę koszty produkcji jabłka w danym roku, które mogą być różne, zależnie od
wielu czynników (pogoda, koszty pracy, podatki, koszty transportu etc.).
2. Sieć handlowa organizuje „promocję konsumencką” ustalając przy tym dowolnie i wedle
swojego uznania wysokość swojej marży.
Dlatego protestujący apelują do zarządu Grupy Jeronimo Martins oraz innych podmiotów o zmianę
polityki handlowej firmy, a przede wszystkim o wzięcie pod uwagę argumentów wynikających z kosztów produkcji sadowniczej. Związek Sadowników RP jest otwarty na konstruktywne rozmowy i rozwiązanie problemu w sposób jak najmniej dotkliwy dla wszystkich stron konfliktu - napisano.