Kody kreskowe w Lidlu i Aldi bez oznaczenia kraju. Jak poznać, że produkt jest polski?
Kody kreskowe z ciągiem cyfr od dawna spotykamy na produktach, który kupujemy w sklepie. Najczęściej są to kody 13-cyfrowe z trzema pierwszymi cyframi oznaczającymi kraj, w którym produkt został zarejestrowany. Można jednak zauważyć, że na wielu produktach w dyskontach Lidl i Aldi drukowane są krótsze kody. Wyjaśniamy dlaczego.
- Na większości artykułów w sklepach znajdziemy 13-cyfrowe kody EAN-13 z prefiksem oznaczającym kraj rejestracji produktu
- Marki własne takich dyskontów jak Lidl i Aldi mają jednak krótsze, ośmiocyfrowe kody
- Lidl artykuły wyprodukowane w naszym kraju oznacza symbolem „Produkt polski” opracowanym przez resort rolnictwa
Kody kreskowe wprowadzono na produktach już w latach 70. XX wieku, do Polski dotarły w latach 90. Pomagają w identyfikacji produktów w procesie magazynowania i dostarczania ich do sklepów, a potem w samej sprzedaży – to właśnie kod kreskowy jest skanowany przy kasie.
Na większości artykułów znajdziemy 13-cyfrowe kody EAN-13. Poszczególne cyfry stanowią numer producenta, kod produktu, jest też cyfra kontrolna. Z kolei trzy pierwsze cyfry kodu stanowią Prefiks GS1, który zwykle oznacza kod kraju. W przypadku Polski to 590, Niemcy mają kody w przedziale 400-440, a Hiszpania między 840 a 849.
Prefiks 590 w kodzie kreskowym - co on oznacza?
O polskim prefiksie 590 głośno jest od kilku lat - politycy i różne organizacje zachęcają bowiem do kupowania polskich produktów, a ich odnalezienie na przepastnych sklepowych półkach ma ułatwić sprawdzenie, czy ich kod kreskowy zaczyna się właśnie od tej liczby.
Sprawa w rzeczywistości nie jest taka prosta. Okazuje się bowiem , że prefiks GS1 nie oznacza jednak kraju pochodzenia towaru lub przedsiębiorstwa, lecz jedynie numer organizacji krajowej, w której dany produkt jest zarejestrowany. Zatem 590 oznacza, iż dany produkt został zarejestrowany w polskiej organizacji GS1. Najczęściej oznacza to, że jest wyprodukowany w Polsce, ale niekoniecznie tak być musi. Może być wytworzony za granicą, ale jednocześnie dystrybuowany przez polskie przedsiębiorstwo.
Tak jest np. z syropem z agawy sprzedawanym w jednej z sieci handlowej. Sam syrop powstaje w Meksyku, ale producentem jest firma z woj. małopolskiego. I związku z tym ma kod kreskowy zaczynający się od 590.
Sprawa się gmatwa jeszcze bardziej, bo na niektórych produktach umieszczone są jedynie kody 8-cyfrowe. To kody EAN-8. Stosują ja np. na dużych opakowaniach producenci, którym wyczerpała się pula kodów EAN-13. Co ważne, takie kody nie mają prefiksu z krajem rejestracji produktu, co utrudnia sprawdzenie, skąd może pochodzić konkretny artykuł.
Ośmiocyfrowe kody znajdziemy na produktach marek własnych niemieckich dyskontów: Lidla i Aldi. Wynika z to z ich międzynarodowego charakteru - produkty ich marek własnych powstają w różnych krajach i często trafiają do całej sieci.
- Z uwagi na międzynarodową działalność firmy oraz eksport na zagraniczne rynki, kody składają się z różnych ciągów cyfr. Również te, które dotyczą artykułów wytworzonych z polskich surowców oraz dostarczanych do sieci przez polskich dostawców - informuje Business Insider Polska biuro prasowe Lidl Polska.
Podobną odpowiedź zostaliśmy od przedstawicielki sieci Aldi. - W ramach globalnie przyjętej polityki kodów kreskowych dla całej Grupy Przedsiębiorstw Aldi Nord wykorzystywane są specjalne 8-cyfrowe kody kreskowe, tzw. Aldi Nord Code (ANC), którymi opatrzone są produkty marek własnych Aldi. Kody te nadawane są indywidualnie przez poszczególne spółki wchodzące w skład grupy Aldi Nord - mówi Business Insider Polska Agata Biernacka, rzecznik prasowa Aldi Polska.
Jak rozpoznać produkty Lidla i Aldi wyprodukowane w Polsce?
Jak poznać zatem, że produkt jest polski? Trzeba szukać informacji tekstowej na opakowaniu. W przypadku Lidla w przeszłości często informacji o konkretnym kraju produkcji brakowało, obecnie jest inaczej. Sieć zaczęła korzystać ze znaku „Produkt polski” opracowanego przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Produkty opatrzone taką informacją muszą być wyprodukowane z surowców wytworzonych na terenie Polski.
- W naszej ofercie posiadamy kilkaset produktów spożywczych z oznaczeniem „Produkt polski”. Znak ten pozwala klientom na łatwe zidentyfikowanie artykułów wytworzonych w Polsce z użyciem polskich surowców - zapewnia Aleksandra Robaszkiewicz, head of corporate communication w Lidl Polska. Sieć przekonuje, że sprzedaż artykułów spożywczych od polskich producentów (zarówno marek własnych jak i marek zewnętrznych producentów) stanowi już ponad 70 proc. obrotu firmy.
Agata Biernacka z Aldi podkreśla, że „informacje o producencie czy dystrybutorze podawane są od zawsze w sposób transparentny na opakowaniu każdego produktu”. - W przypadku produktów takich jak mięso, warzywa i owoce czy produkty regionalne na opakowaniu klienci znajdą również informacje o kraju pochodzenia, a w przypadku ryb o miejscu połowu lub hodowli - mówi Biernacka. Dodaje, że produkty marek własnych produkowane w Polsce stanowią niemal połowę stałego asortymentu sklepów Aldi.