SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Resort sprawiedliwości poza internetem promował się w ub.r. za 43,6 mln zł. 85 proc. budżetu tv wydano w TVP

Wydatki reklamowe Ministerstwa Sprawiedliwości wyniosły w ub.r. 43,6 mln zł - wynika z analizy Wirtualnemedia.pl. Ponad 42 mln zł kosztowały reklamy Funduszu Sprawiedliwości. Resort najwięcej wydał w Telewizji Polskiej i w Grupie RMF.

fot. Shutterstock.comfot. Shutterstock.com

Ministerstwo Sprawiedliwości wydało w 2019 roku na reklamę w tradycyjnych mediach łącznie 43,62 mln zł (dane cennikowe netto, bez VAT i rabatów, bez internetu, Kantar Media).

Najwięcej kosztowały w tym okresie reklamy Funduszu Sprawiedliwości – przeznaczono na nie ponad 42,1 mln zł. Na promocję Ministerstwa Sprawiedliwości poszło w tym czasie nieco ponad 1,5 mln zł, a na promocję Darmowej Pomocy Prawnej – jedynie 600 zł.

Ministerstwo było promowane na łamach gazet (1,18 mln z) i magazynów (331 tys. zł, pomoc prawna – w gazetach, a Fundusz Sprawiedliwości – w telewizji (23,1 mln zł), radiu (12,7 mln zł), gazetach (3 mln zł), magazynach (2,5 mln zł i na outdoorze (765 tys. zł).

TVP i RMF dostały najwięcej od resortu sprawiedliwości

Wśród pięciu największych mediów, w których resort wydał na reklamę najwięcej są: Telewizja Polska, Grupa RMF, Cyfrowy Polsat, Time i Polskie Radio.

Na reklamy w TVP wydano 19,5 mln zł, w Grupie RMF - 7,6 mln zł, w Cyfrowym Polsacie - 3,6 mln zł, w Time (m.in. Radio Eska) - 3,3 mln zł i w Polskim Radiu - 2,9 mln zł.

OKO.press: MS wydało w WP.pl 125,3 mln zł

Dwa tygodnie temu serwis OKO.press opublikował artykuł autorstwa Sebastiana Klauzińskiego, w którym opisano dane firmy Kantar o cennikowej wartości reklam wyemitowanych w ub.r. w Wirtualnej Polsce. Na pierwszym miejscu tego zestawienia jest Ministerstwo Sprawiedliwości ze 125,3 mln zł cennikowej wartości reklam, a na kolejnych miejscach są Suzuki Motor Poland ze 107,2 mln zł, Terg (odpowiadający za działania marketingowe elektromarketów Media Expert) z 85,4 mln zł, Leroy Merlin Polska z 62,2 mln zł oraz Lidl z 56 mln zł.

W tekście kilka razy zaznaczono, że to wartości cennikowe, natomiast faktyczne wydatki poszczególnych firm i instytucji z racji rabatów mogą być parokrotnie niższe. Obejmują tylko typowe formy reklamowe, nie są natomiast uwzględniane teksty sponsorowane. Dodano, że zestawienie obejmuje 2812 reklamodawców Wirtualnej Polski w 2019 roku. Według danych Kantara wartość cennikowa wszystkich reklam Ministerstwa Sprawiedliwości w ub.r. wyniosła 171,5 mln zł. Natomiast w 2018 roku było to jedynie 4,8 mln zł. Zwrócono też uwagę, że budżety marketingowe samych resortów wynoszą jedynie po kilkaset tys. zł rocznie. Natomiast wydatki Ministerstwa Sprawiedliwości obejmują też Fundusz Sprawiedliwości, którym dysponuje szef tego resortu.

Kantar Media odmówiło serwisowi Wirtualnemedia.pl udostępnienia danych o wydatkach resortu sprawiedliwości w sieci - przekazano nam, że instytut monitoruje internet, ale nie udostępnia ich do publikacji w mediach.

Eksperci z domów mediowych zajmujący się planowaniem i zakupem kampanii reklamowych w internecie nie chcieli odnosić się do publikacji OKO.press. Jeden z nich zabrał głos prosząc o anonimowość. - Nie znam założeń kampanii Ministerstwa Sprawiedliwości/Funduszu Sprawiedliwości, jednak zważywszy na niepisane ograniczenia dotyczące wyboru kanałów dotarcia dla podmiotów z udziałem Skarbu Państwa, czyli wykluczanie podmiotów z obcym kapitałem lub odmiennych światopoglądowo, Wirtualna Polska staje się jedyną platformą, która zapewnia szeroki zasięg. Jak rozumiem, WP stała się zatem naturalnym beneficjentem dużych środków reklamowych przeznaczonych na promocję resortu. W przypadku innych wymienionych w tekście OKO.press reklamodawców z listy top WP, musimy pamiętać, że korzystają oni z bardziej zaawansowanych technologii zakupu i pełnego spectrum dostawców. Nie jest wcale tak, że ministerstwo sprawiedliwości wydaje więcej na reklamę digitalową, niż pozostali z tej listy - podkreśla nasz rozmówca. I dodaje: - No cóż,  "pieniądze nie śmierdzą", choć jeżeli w sposób oczywisty wpłynęły też na ton dziennikarskiej narracji byłoby to z punktu widzenia WP bardzo krótkowzroczne działanie. Wg mnie ogromną siłą WP było pozostawanie neutralnym w toczącej się polaryzacji na rynku portali informacyjnych i tego bardzo im nadal życzę.

W odpowiedzi na publikację biuro komunikacji i promocji Ministerstwa Sprawiedliwości wystosowało oświadczenie, w którym podkreśliło, że sam resort nie podpisał żadnej umowy reklamowej. - Jedynie Fundusz Sprawiedliwości, realizując zalecenia pokontrolne Najwyższej Izby Kontroli, przeprowadził w 2019 r. ogólnopolską akcję informacyjną dotyczącą możliwości uzyskania pomocy przez ofiary przestępstw. Akcję prowadziła w różnych mediach, a nie tylko w Wirtualnej Polsce profesjonalna agencja reklamowa, która wygrała przetarg - opisano. Poinformowano, że wartość tego przetargu wynosiła 10 mln zł, z czego na reklamy we wszystkich mediach, także radiu i gazetach, przeznaczono ok. 7 mln zł. - Ministerstwo skierowało do portalu OKO.press żądanie sprostowania i zastrzega podjęcie stosownych kroków prawnych. Prosimy wszystkie pozostałe redakcje o niepowielanie sprzecznych z prawdą informacji - zaznaczyło Ministerstwo Sprawiedliwości.

Dołącz do dyskusji: Resort sprawiedliwości poza internetem promował się w ub.r. za 43,6 mln zł. 85 proc. budżetu tv wydano w TVP

8 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
tadzizna
Brudna łapa, łapy myje...
odpowiedź
User
zena
Ministerstwo się promuje... Jaki zysk?
odpowiedź
User
lol
Czyli kolejne miliony z naszych podatków na rządową telewizję, poza oficjalną dotacją.
odpowiedź