Wiadomości

Aktywiści podarowali Sutrykowi tort z okazji setnego wykolejenia tramwaju [ZDJĘCIA]

2019-10-28, Autor: mh

W tym roku tramwaje wykoleiły się we Wrocławiu już 100 razy. Z tej okazji aktywiści ze stowarzyszenia Akcja Miasto postanowili wręczyć prezydentowi Wrocławia Jackowi Sutrykowi okolicznościowy tort, który „ma osłodzić pełną wykolejeń rzeczywistość i zachęcić do odważniejszych działań w zakresie remontów torowisk”. Społecznicy domagają się zwiększenia puli środków przeznaczonych na remonty i utrzymanie torowisk.

Reklama

Jak wyliczyli społecznicy, setne wykolejenie zdarzyło się w czwartek, 24 października. na pętli Biskupin. – Bazujemy na oficjalnych statystykach MPK. Zestawienie wykolejeń w tym roku dostaliśmy od przewoźnika w połowie października i od tego czasu sami monitorowaliśmy kolejne zdarzenia i czekaliśmy na to jubileuszowe – mówi Aleksander Obłąk z Akcji Miasto. We Wrocławiu średnio co trzy dni dochodzi do wykolejenia tramwaju. Aktywiści podkreślają, że to gorszy wynik, niż w ubiegłym roku, kiedy było ich 65 do końca października i 78 przez cały rok.

Społecznicy twierdzą, że to skutek wieloletnich zaniedbań i spadek po czasach rządów Rafała Dutkiewicza, któremu przedstawiciele Akcji Miasto wręczyli półtora roku temu symboliczną pękniętą złotą szynę jako wyróżnienie za „konsekwentną politykę zaniedbywania bezpieczeństwa pasażerów i obniżenie standardu usług MPK.

W poniedziałek, 28 października, „nagrodzony” został prezydent Jacek Sutryk, ale zamiast krytycznej statuetki przekazano mu tort, który „ma osłodzić pełną wykolejeń rzeczywistość i zachęcić do odważniejszych działań w zakresie remontów torowisk”.

Społecznicy przeanalizowali też, w jakich miejscach dochodzi do wykolejeń. Z ich ustaleń wynika, że problemem nie są wyłącznie torowiska będące w najgorszym stanie. – Niemal połowa wykolejeń ma miejsce na torowiskach w stanie przeciętnym. Stanowią one 31 % wszystkich torowisk pod względem długości. Oznacza to, że na torowiskach w stanie przeciętnym ryzyko wykolejenia tramwaju jest większe niż średnia. Bez remontów przeciętnych torów nie rozwiążemy problemu wykolejeń – dodaje Marcin Nieroda, członek Akcji Miasto.

Aktywiści przypominają, że prezydent Sutryk wielokrotnie zapewniał, że poprawa torowisk jest dla niego priorytetem. Według jego obietnic przez kolejne 4 lata miasto wyda na remonty torów 130 mln złotych. – W częściowo ujawnionych planach na te lata nie widać jednak takich miejsc jak Legnicka, pl. Bema czy pętle na Kowalach i Księżu Małym, gdzie regularnie dochodzi do wykolejeń tramwajów – podkreślają społecznicy. I dodają, że pokazuje to przygotowana kilka miesięcy temu przez Akcję Miasto mapa stanu torowisk i wykolejeń tramwajów.

– Naszym zdaniem środki na remonty torowisk muszą być większe, by uwzględniały też torowiska w stanie przeciętnym – mówi Jakub Nowatorski, prezes Akcji Miasto. – Sam ZDiUM wycenia potrzeby na 370 mln, więc niemal 3 razy więcej niż obiecywał pan prezydent. Dopiero składaliśmy wnioski do Wieloletniego Planu Inwestycyjnego. W lutym prosiliśmy o spotkanie Rady Mobilności na temat remontów torowisk. Wniosek nie przyniósł efektu, a spotkania wciąż nie było – dodał.

Społecznicy podkreślają, że dobry stan torowisk to warunek konieczny do tego, żeby mieszkańcy miasta przesiedli się do MPK. – Bardzo liczymy na to, że znajdą się potrzebne na to środki. Magistrat aktualizuje obecnie Wieloletni Plan Inwestycyjny, mamy więc nadzieję zobaczyć tam kwotę znacznie większą niż deklarowane przez prezydenta 130 mln złotych – podsumował Nowatorski.

Wykolejenia w 2019 roku (dane Akcji Miasto):

Gdańsk – 30 do końca września, w tym tempie 42 na koniec roku.

Kraków – 53 do 13.10. – w tym tempie 67 na koniec roku.

Łódź – 39 do końca września – w tym tempie 31 na koniec roku.

Wrocław – 100 do 24.10. – w tym tempie 123 na koniec roku.

Zobacz galerię

Oceń publikację: + 1 + 306 - 1 - 10

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (2):
  • ~Rafał Czupryna 2019-10-29
    15:23:25

    45 5

    Jacek idziesz na rekord

  • ~Zet 2020-01-08
    17:48:55

    64 0

    Do ~Maciej Musiał: Jak widać "Sutek" realnie NIE dba o wrocławski transport zbiorowy!

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu www.tuwroclaw.com nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.