NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

To pole jest wymagane

XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 52 min
  • 45 sek

Raport: opiekę zdrowotną w Polsce bardzo pozytywnie ocenia... 2 proc. chorych

Autor: JW/Rynek ZdrowiaOpublikowano: 03 października 2019 17:39Zaktualizowano: 03 października 2019 17:47

Jedynie 18 proc. badanych pozytywnie ocenia opiekę zdrowotną w Polsce, w tym tylko 2 proc. bardzo pozytywnie - wynika z zaprezentowanego w czwartek (3 października) w Warszawie raportu Siemens Healthineers "Doświadczenia pacjenta w Polsce". - To pierwsze spojrzenie, "helikopterowe", dopiero chcemy zacząć na ten temat dyskusję - powiedział autor badania, Piotr Kuskowski.

Raport: opiekę zdrowotną w Polsce bardzo pozytywnie ocenia... 2 proc. chorych
Fot. Adobe Stock. Data Dodania: 16 grudnia 2022

Z raportu wynika, że aż 39 proc. pacjentów uważa, iż polska opieka zdrowotna jest zła lub bardzo zła.

Ostatnia wizyta lub pobyt w placówce ochrony zdrowia przebiegły w pełni satysfakcjonująco dla 37 proc. użytkowników POZ, 32 proc. AOS i tylko 26 proc. w przypadku szpitali. Na złe doświadczenia w szpitalach wskazywało 36 proc. chorych, w AOS 29 proc., a w POZ 25 proc.

Spośród trzech najgorzej ocenionych czynników na czele uplasowała się jakość wyżywienia (dla 48 proc. pacjentów lecznictwa szpitalnego było to złe doświadczenie), następnie zrozumiałe informowanie o ryzykach związanych z lekami (złe doświadczenia dla 31 proc. pacjentów lecznictwa otwartego i 38 proc. zamkniętego) oraz czas oczekiwania na przyjęcie i konsultację (w lecznictwie otwartym 28 proc. było niezadowolonych, w szpitalach - 30 proc.).

Najlepiej pacjenci ocenili uzyskanie zrozumiałych wytycznych odnośnie dalszego leczenia (50 proc. lecznictwo otwarte i 51 proc. szpitalne), następnie uzyskanie zrozumiałych wskazówek odnośnie dbania o zdrowie (po 44 proc.) i łatwość poruszania się po placówce (44 proc. lecznictwo otwarte; 38 proc. - szpitale).

Użytkownicy usług zdrowotnych uważają, że lekarze traktują ich nie dość podmiotowo - aż 31 proc. uznało, że ich zdanie, preferencje i sytuacja nie zostały wzięte pod uwagę w decyzjach odnośnie leczenia w szpitalu. W lecznictwie otwartym problem dotyczył 24 proc. pacjentów i ich opiekunów, w szpitalu - 22 proc. Co więcej, w szpitalach 19 proc. chorych oceniło, że pielęgniarki nie słuchały ich z uwagą, a 16 proc. miało w tym obszarze (uwagi) zastrzeżenia do lekarzy. Według aż jednej czwartej ankietowanych lekarze nie byli otwarci na pytania i wątpliwości.

- Co się stanie w publicznej ochronie zdrowia, gdy poprzez szereg działań poprawimy oceny naszych pacjentów? Najprawdopodobniej pozyskamy kolejnych, więc pojawi się kolejka, a finalnie - strata finansowa, bo za nadwykonania nikt nie zapłaci. To jedna kara. Druga będzie taka, że pacjenci, którzy zostali przez tych zadowolonych zachęceni, będą oczekiwać podobnego poziomu obsługi, leczenia. Ale dlatego, że wydłużyła się kolejka, odejdą zdemotywowani. I tym samym w systemie publicznym dochodzimy do paradoksu - naszym klientem wcale nie jest pacjent, tylko NFZ - zauważał Jakub Kraszewski, dyrektor Uniwersyteckiego Centrum Klinicznego w Gdańsku.

Dodał, że potrzebne są zmiany systemowe, które bardzo trudno przeprowadzić. - Musimy pamiętać, że jesteśmy w pewnym potrzasku - mówił.

- Chciałbym, aby prowadząc kolejne analizy, dowiedzieli się państwo od pacjentów, jak rozumieją swoje obowiązki. Dzisiaj lekarze są często "rozstrzeliwani" np. za brak dialogu z pacjentem, ale zapomina się o prawach lekarza. Wolność nie może polegać na samowoli. Obserwujemy u chorych mylenie informacji z wiedzą. Niektórym się wydaje, że jak wygooglują ileś informacji, to posiedli wiedzę. A to są dwa rożne terminy - zwracał z kolei uwagę wiceprezes NRL Jacek Kozakiewicz.

W badaniach do raportu Siemens Healthineers wzięło udział prawie 2 tysiące osób.

Nie przegap najważniejszych wiadomościObserwuj nas w Google NewsObserwuj nas w Google News
Dowiedz się więcej na temat:
Podaj imię Wpisz komentarz
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum