Empik.com bezprawnie anuluje zamówienia i używa klauzul abuzywnych w regulaminie

anonimowyzpl
anonimowyzpl

Witajcie Mirki i Mirabelki,

nie sądziłem, że kiedyś i ja będę zmuszony rozkręcać aferę z Waszą pomocą ale tak się stało i nie zamierzam odpuścić dla zasady, żeby pokazać, iż nie ma społecznego przyzwolenia na deptanie maluczkich przez wielkie firmy, które mogą łamać prawo nie obawiając się ewentualnych konsekwencji bo co im taki jeden człowiek może zrobić. Dlatego liczę, że gdy przeczytacie cały opis wspomożecie mnie wykopem. 


Tym bardziej, że jak znalazłem informacje w sieci to nie pierwszy taki przypadek w wykonaniu tej firmy zatem możemy mieć do czynienia już z naruszeniem zbiorowych interesów konsumentów czyli bardzo poważną sprawą. 


TL:DR
Zamówiłem grę w empik.com -> doszło do zawarcia umowy zgodnie z prawem i ich regulaminem → po kilku dniach empik.com bezprawnie anuluje zamówienie na podstawie klauzuli abuzywnej zawartej w regulaminie ich sklepu (nie mamy Pańskiego płaszcza i co nam Pan zrobisz) → domagam się reakcji empiku, zmian w regulaminie i systemie ich e-sklepu oraz zgłaszam sprawę oficjalnie do UOKIKu z dwóch względów: podejrzenie naruszania zbiorowych interesów konsumentów oraz ze względu na podejrzenie stosowania klauzul abuzywnych.


Dokładny opis sprawy:

Sprawa dotyczy Empiku a konkretnie ich sklepu internetowego empik.com w którym możemy dokonywać zakupów online z odbiorem osobistym w salonach Empik. W dniu 2 stycznia 2019 o godzinie 16:57  złożyłem w ich sklepie online zamówienie na grę planszową „Obecność” [SCREEN PONIŻEJ]

436c59484258395156546b3d_4VutArBtNHysupMhRKZXgrDO1L6M2ph4.jpg


Po kilku godzinach (ponad 3 godziny to wystarczający czas chyba aby sprawdzić stany magazynowe etc.) tego samego dnia czyli 2 stycznia 2019 o godzinie 20:30 otrzymałem wiadomość email z potwierdzeniem przyjęcia zamówienia do realizacji czyli w tym momencie zgodnie z regulaminem sklepu empik.com ( https://www.empik.com/regulami... ) dokładnie §6 ppkt. 8 oraz treścią Ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (Dz. U. 2014, poz. 827) doszło do skutecznego ZAWARCIA UMOWY – czyli mówiąc krótko empik po tym momencie ma święty obowiązek wywiązać się z tej umowy. [SCREEN PONIŻEJ]

436c59484258395156546b3d_Otf5jNWv0e5J2PATN72cVTNqhMGB5Byt.jpg


Ale zaraz, zaraz przecież to Empik a konsument to robaczek, którego można traktować jak niedouczonego idiotę i róbta co chceta przecież możemy mu pokazać środkowy palec bez żadnych konsekwencji „bo tak”.


Tak więc dziś po 3 dniach od zawarcia umowy tj. 5 stycznia 2019 roku o godzinie 11:04 otrzymałem mail z informacją, że moje zamówienie zostało anulowane – tak, tak Empik stwierdził, że tak po prostu anuluje sobie zawartą umowę pisząc mgliście coś o dostawcach nie podając nawet jakiejkolwiek podstawy prawnej – no bo jaką ma podać skoro nie ma prawa anulować zawartej umowy z konsumentem. Po prostu nie mamy Pańskiego płaszcza i co nam Pan zrobisz.

436c59484258395156546b3d_GHHmXvWL4aJliTXllGSBDosOVUPGZoKq.jpg



Przeczytałem natychmiast cały regulamin sklepu internetowego empik.com i znalazłem §6 ppkt. 10 w którym teoretycznie empik zostawia sobie taką furtkę. Tylko w mojej ocenie jest to klauzula abuzywna inaczej mówiąc NIEDOZWOLONA zatem zgodnie z oficjalnymi informacjami dostępnymi na stronie UOKIK ( https://www.uokik.gov.pl/niedo... ) jest na mocy prawa NIEWAŻNA:


Kluczowa informacja ze strony UOKIK:


„Natomiast, jeśli umowa, którą konsument już podpisał, zawiera niedozwolone postanowienia to – zgodnie z definicją określoną w kodeksie cywilnym – nie wiążą one konsumenta z mocy prawa.”


Dlaczego uważam, że jest to klauzula abuzywna? 


Otóż znalazłem co najmniej kilka wręcz bliźniaczych klauzul niedozwolonych w oficjalnym publicznie dostępnym rejestrze klauzul niedozowolnych UOKIKu https://decyzje.uokik.gov.pl/ 


Porównajcie sami – poniżej wspomniany punkt z regulaminu empik.com oraz kilka publicznie dostępnych klauzul, które WYROKAMI zostały uznane za klauzule NIEDOZWOLONE.


Punkt z regulaminu Empik.com:

§6 ppkt. 10
W przypadku braku w Magazynie zamówionego produktu lub braku możliwości realizacji zamówienia Klienta z innych przyczyn, w tym także, jeśli zakup ich od dostawców Empik, nie będzie możliwy w czasie przewidzianym na realizację zamówienia, Empik poinformuje Klienta o zaistniałej sytuacji wysyłając wiadomość na wskazany przez Klienta adres e-mail lub przekaże informację drogą telefoniczną na numer wskazany przez Klienta, w terminie wynikającym z powszechnie obowiązujących przepisów prawa. W takim przypadku zamówienie jest anulowane. Anulowanie zamówienia z przyczyn wskazanych w niniejszym ustępie może nastąpić nie później, niż do dnia upływu terminu realizacji zamówienia, a jeżeli termin ten nie został określony, w terminie 30 dni od daty jego przyjęcia do realizacji przez Empik.


A oto kilka klauzul abuzywnych z oficjalnego rejestru:


Numer wpisu: 6385
Data wyroku: 2016-01-14

E-BUTY Spółka Akcyjna w upadłości likwidacyjnej z siedzibą w Gdańsku
"Zamówienie zostanie zrealizowane pod warunkiem, że pozbawiony wad towar dostępny jest w magazynie lub u dostawców zewnętrznych Sklepu"


Numer wpisu: 4598
Data wyroku: 2013-02-20

"Potwierdzenie przyjęcia zamówienia nie oznacza w 100% jego realizacji. Zastrzegamy, iż z przyczyn od nas niezależnych (skończenie się towaru na magazynie, brak towaru u dostawców itp.) możemy zamówienie zrealizować częściowo lub odstąpić od jego realizacji. Jeśli pojawią się poblemy z realizacją zamówienia, niezwłocznie powiadomimy o tym klienta"


Numer wpisu: 5164
Data wyroku: 2013-04-08

"Księgarnia internetowa KUMIKO.PL przystąpi do realizacji zamówienia pod warunkiem, że towar jest dostępny w magazynie księgarni lub w magazynie dostawców księgarni"


Numer wpisu: 5565
Data wyroku: 2013-04-08

"Księgarnia internetowa KUMIKO.PL zastrzega sobie możliwość jednostronnego anulowania zamówienia, w przypadku:
b) niemożności zrealizowania zamówienia wynikającego z winy producenta, dystrybutora, hurtownika, 
c) gdy produkt jest niedostępny u dostawców księgarni i jest to jedyna pozycja w zamówieniu"


Numer wpisu: 5081
Data wyroku: 2013-03-29

Matras Spółka Akcyjna w Katowicach
"Zamówienie zostanie zrealizowane, jeśli zamówione PRODUKTY będą dostępne w momencie kompletacji zamówienia w magazynie księgarni internetowej"


Widzicie podobieństwo? ( ͡° ͜ʖ ͡°)


Bo ja widzę ogromne powiedziałbym, że to dokładnie te same zapisy innymi słowami dlatego na podstawie informacji zawartych tutaj: https://www.uokik.gov.pl/niedo... zamierzam zgłosić oficjalnie podejrzenie stosowania klauzul abuzywnych Prezesowi UOKIK oraz na podstawie informacji zawartych tutaj https://uokik.gov.pl/zbiorowe_...  zamierzam również zgłosić Naruszenie Zbiorowych Interesów Konsumentów przez Empik.com, gdyż jak wynika z wpisów dostępnych w internecie takie działania Empiku nie zdarzają się po raz pierwszy ( https://bezprawnik.pl/empik-co... ) i od tamtego czasu niewiele się zmieniło w ich działaniu. 


Dodatkowo zgodnie z informacjami zawartymi tutaj https://prokonsumencki.pl/blog... a dokładnie na podstawie wyroku Sądu Okręgowego w Warszawie sygn. akt XVII AmC17809/13 sprzedawca mógłby nie dostarczyć zamówienia, gdyby ten przedmiot faktycznie nie był już dostępny na tzw. rynku jednak w przypadku tej gry nie ma o tym mowy, gdyż jest bezproblemowo dostępna w wielu innych sklepach ( https://www.ceneo.pl/50694365 ) i Empik swobodnie może zamówić tę grę jeśli nie ma jej u „swoich dostawców” i zrealizować zamówienia konsumentów – a że stracą na tych transakcjach – no cóż takie jest ryzyko prowadzenia sklepu w sposób nieodpowiedzialny – bo żadną filozofią jest stworzenie takie mechanizmu aby ograniczyć np. ilość sztuk do sprzedaży danego towaru lub możliwość manualnego wprowadzania ilości dostępnych sztuk etc. 


Poprosiłem również o zgłaszanie się innych pokrzywdzonych w związku z tą grą na portalu Pepper.pl i na tę chwilę w ciągu kilku godzin zgłosiło się już 16 osób pokrzywdzonych w dokładnie ten sam sposób w ramach zamówienia tej gry planszowej. 


Wysłałem również oficjalną odpowiedź na maila z informacją o anulowaniu mojego zamówienia - obecnie czekam na odpowiedź - oczywiście o niej poinformuję.

[SCREEN PONIŻEJ]

436c59484258395156546b3d_abVVXJby4tEuZPAXCna6FAgncIL8692U.jpg


Reasumując:

Czego oczekuję od empiku? 

Po pierwsze zrealizowania wszystkich zamówień na tę grę. 

Po drugie usunięcia klauzul abuzywnych z ich regulaminu. 

Po trzecie modyfikację systemu e-sklepu tak aby takie sytuacje nigdy więcej nie miały miejsca, gdyż jak wspomniałem na wstępie w mojej ocenie obecnie dochodzi do naruszania zbiorowych interesów konsumentów. 

Po czwarte oficjalnego ustosunkowania się do tej sytuacji. 


Jeśli uważasz, że warto piętnować takie zachowania - daj wykop. ( ͡° ͜ʖ ͡°)