Path of Exile 3.0: Fall of Oriath - moje osobiste spostrzeżenia

L.....s
Już niedługo rozpocznie się beta wersji 3.0 zawierająca dodatek Fall od Oriath. Od dawna śledzę wszelkie doniesienia z dodatkiem i chciałbym podzielić się z wami zdobytą wiedzą jak i moimi spostrzeżeniami. Nie mam bloga więc artykuł popełniam na łamach Wykop.pl.

Poniższy tekst skupi się wyłącznie na nowych rzeczach dodanych do gry więc na wstępie napiszę jakich informacji tutaj nie znajdziecie:

  • Gemy - twórcy żadnych nowych propozycji nie ujawnili (wiadomo też, że nie zostaną one dodane w nadchodzącej becie). Wiadomo jednak, że oprócz nowych skill gemów dodane zostaną supporty związane z obrażeniami Damage over Time (burning, chaos/poison, bleeding). Mam też przeczucie, że Puncture zostanie w jakiś sposób zmodyfikowany (ponadto liczę na jewel pod ten skill).
  • Przedmioty - nic nie wiadomo o nowych unikatach jak i innych typach przedmiotów (oprócz tego, że na pewno zostaną wprowadzone). Spodziewam się unikatów wpływających na obrażenia DoT jak i nowych rodzajów map do Atlasu (ponieważ dodane zostaną nowe akty i bossy).
  • Statystyki - pokrótce dla zainteresowanych. W dodatku czekają nas dwie potęźne zmiany dotyczące statystyk;
    A) Obszar Damage Over Time. Zmieni się mechanika (nowe pasywy, itemy, gemy) obrażeń burning, chaos/poison, bleeding.
    B) Obszar defensyw. Duże nerfy dla Energy Shield. Keystone Ghost Reaver nie będzie już działał z Vaal Pact. W pobliżu Chaos Inoculation znikną pasywy zwiększające ES. Obniżone zostaną affixy ES w przedmiotach mniej więcej o 1/3 część a z pierścieni znika affix ''X% increased Energy Shield. Buffem możemy określić mechanizmy do hybrydowych defensyw (np. wprowadzone zostaną nowe affixy w stylu ''+X to Life +X% increased Evasion).
  • Zmiany Labiryntu Izaro - trzy poziomy trudności zostaną usunięte więc GGG w inny sposób musi rozwiązać klasy Ascendancy.
  • Grafika i interfejs - wersja 3.0 wprowadza nową fizykę wody, nowy sposób wyświetlania mapy, poprawiony wygląd NPC-tów, nowy wygląd dolnej belki z umiejętnościami, potionami etc.






Przejdźmy do właściwej części artykułu. Wielu graczy nie zagłębia się w fabułę więc na początek kilka podstawowych informacji.

WITAMY NA WRAECLAST, WYGNAŃCU

Grę rozpoczynamy jako rozbitkowie na wybrzeżu. Wraeclast to kontynent, który znamy z aktów 1-4 i na który zostaliśmy zesłani za karę przez Wysokiego Templariusza Dominusa (scenę zapadającego wyroku możecie obejrzeć na zwiastunie PoE 3.0 na Xbox). Niegdyś na tych ziemiach żyły rozwinięte cywilizacje (np. Vaal), ale na wskutek kataklizmów i innych klęsk upadły. Od tej pory Wraeclast to czysto surwiwalowe miejsce, w którym musimy się jakoś odnaleźć (schemat znany chociażby z Gothica).



AKT 5 - POWRÓT DO ORIATH

Niezależnie od klasy, którą wybieramy wiadomo, że pochodzimy z Oriath. Jest to mała wyspa znajdująca się nieopodal Wraeclast. Na jej ziemiach znajduje się zaawansowane państwo, na którym panuje ład (przeciwieństwo Wraeclastu). Krajem rządzą Templariusze a ich rządy funkcjonują dzięki wykorzystywaniu niewolników.

Po zabiciu Dominusa w akcie 3. wieść rozchodzi się w Oriath i wybucha powstanie - niewolnicy ścierają się z Templariuszami, którym przewodzi Avarius.

Po zabiciu Malachaia w akcie 4. dowiadujemy się, że na ośnieżonych szczytach Veruso (prawdopodobnie lokacja ta znajduje się na Wraeclast) znajduje się maszyna za pomocą której będziemy mogli przenieść się do Oriath. Wracamy i - według mojej opinii - staniemy na czele powstania niewolników.

AKT 5 - AVARIUS POŚREDNIM BOSSEM? TAJEMNICZA KOMNATA



Na zwiastunie dodatku widzimy walkę z przeciwnikiem dużych rozmiarów. Bez wątpienia nie jest to zwykły potwór na hita. Osobiście obstawiam Avariusa, chociaż zakapturzony przeciwnik nie przypomina wizerunkiem postaci z pomnika ze wcześniejszej części artykułu. Według mnie Avarius będzie bossem, ale nie końcowym (o tym niżej). Co świadczy o wyjątkowości walki? Komnata! GGG co jakiś czas publikuje grafiki witraży ukazujących tzw. ''Rise of Innocence''. Według mnie witraże przedstawiają jakąś legendę, żywot bohatera, który ma się pojawić i wyzwolić świat. Zmierzam do tego, że fabularnie to my jesteśmy tym zapowiadanym wybawcą.

Poniżej wszystkie opublikowane witraże według kolejności chronologicznej.



Nie wiem czy to wszystkie witraże, czy tylko ich przyszła część, ale wymienione cztery przedstawiają w miarę spójną historię.

WITRAŻ #1
Spójrzcie na postać w złotej zbroi i emblematy. To symbol Oriath. Oznacza to, że pierwszy witraż pokazuje nas po pokonaniu Avariusa jako nowego władcę Oriath?
WITRAŻ #2
Przedstawia on biedaka palnego na stosie jak mi poszczególnych gapiów. Po ubiorach można zauważyć, że na stosie znajduje się jakiś random (w domyśle niewolnik) a gapie w ozdobnych strojach to jakaś szlachta Oriath? Witraż pokazuje, że coś poszło nie tak. Doszło do jakiegoś rytuału?
WITRAŻ #3
W wyniku spalenia niewolnika (może poprzedni witraż odnosił się do jakiegoś większego wydarzenia - po rewolcie dochodzi do opresji wobec niewolników i jakiejś masowej egzekucji) naradza się tajemniczy potwór. Witraż przedstawia bohatera (nas?) zmierzającego się z bestią.
WITRAŻ #4
Dosyć wymowny? Bestia płonie, ślady na zbroi świadczą o tym, że z nim walczyliśmy i go pokonaliśmy.

AKT 5 - BESTIA Z WITRAŻU

Potwór wygląda na tyle epicko, że na początku pomyślałem, że witraż przedstawia całą naszą historię do aktu X, a przedstawiona fioletowa bestia jest właśnie ostatecznym bossem. Po analizie muszę jednak zaryzykować stwierdzeniem, że jest to finałowy boss aktu 5.

Tę teorię zdaje się potwierdzać opis GGG aktów 6-10. Opis zatytułowany ''Part Two: The Gods are Rising'' mówi, że pokonanie bestii skutkowało niezaplanowanymi konsekwencjami. Pokonana przez nas bestia ''trzymała w ryzach'' bogów Wraeclastu. Po jej zgładzeniu uśpieni bogowie powrócili do życia i terroryzują kontynent.

POWRÓT DO WRAECLASTU - AKTY 6-8

Wyzwoliliśmy Oriath, zgładziliśmy Avariusa, oswobodziliśmy niewolników, ale musimy wziąć odpowiedzialność za Wraeclast pustoszone przez oswobodzone bóstwa. W źródłach ze strony PoE znajdziemy screen przedstawiający ''Panteon Bogów'', czyli główny kontent dodatku. Na jego podstawie możemy wyciągnąć wiele interesujących informacji.

  1. Począwszy od aktu 6. będziemy mogli zmierzyć się z 16 bóstwami.
  2. Pokonanie każdego boga wzmocni naszą postać o wybrane statystyki.
  3. Na grafice możemy rozpoznać kilka z bóstw.




BÓSTWO #1
Wiemy o nim dużo. To The Brine King - Boss aktu 6. (na końcu artykułu dodaję film z walką z bossem). Nagrodą za jego zabicie będzie umiejętność: ''Podczas bezruchu otrzymaj 1% do redukcji obrażeń fizycznych na każdą sekundę (maksymalnie do 8%)''.

Co ciekawe pod informacją o bóstwie widać coś w rodzaju ''zadania bonusowego''. Pod The Brine Kingiem znajduje się informacja, że jeśli pokonamy Tore, Towering Ancient (rodzaj mini-bossa?) to otrzymamy umiejętność: ''Podczas bezruchu otrzymaj 0,5% do regeneracji życia na każdą sekundę (maksymalnie do 2%)''. Czy to oznacza, że do każdego bóstwa dołączone jest zadanie dodatkowe z mini-bossem? Daje to myślenia.

BÓSTWO #2
Nie wiemy o nim za wiele oprócz tego, że za jego pokonanie otrzymamy umiejętność: ''+10% do prędkości poruszania się na płonącym terenie''. Zbroja bóstwa przedstawiona na grafice przypomina mi przeciwników z Vaal Pyramid. Czyżby boss aktu 7?

I tu kolejna niespodzianka - do bossa dołączone są aż dwa bonusowe zadania. Za pokonanie przeciwnika Gnar, Eater of Carrion otrzymamy umiejętność: ''33% do redukcji obrażeń od krwawienia podczas ruchu'', natomiast za pokonanie Void Anomaly: ''20% odporności chaos na obrażenia typu Damage over Time''.

BÓSTWO #3 i #4
Z całą pewnością można powiedzieć, że są to Boginie Solaris i Lunaris. Jak wiemy ich świątynie znajdowały się w akcie 3. Czyżby bossy aktu 8?

BÓSTWO #5
Mam wiele wątpliwości, ale wizerunek bardzo przypomina pomniejszego bossa z aktu 7 o nazwie Abberath (film z walką na końcu artykułu).

INNE BÓSTWA?
Mocno zastanawiają mnie sceny ze zwiastuna. W akcie 7. czeka nas walka ze zbuffowanym Brutusem, który jest w duecie ze Shavronne. Być może to kolejne bóstwa.

Dlaczego piszę o możliwości zabicia 16 bóstw a nie po prostu ich zabiciu? Twórcy gry mogą pójść w dwie strony - jedną z nich jest mechanika, w której będziemy mogli zmierzyć się tylko z kilkoma wybranymi przez nas bóstwami. 16 bonusów do statystyk to dużo. Spójrzcie na ich wysokie wartości. Drzewko Panteonu na swój sposób wygląda bardziej OP niż drzewko Ascendancy.

KOŃCOWE UWAGI
Akt 5 - zawiera terytoria Wraeclast (góry Veruso) i Oriath (w przeważającej mierze).
Akty 6, 7, 8 - są zremasterowanymi wersjami pierwszych trzech aktów.
Akty 9 - 10 - wiadomo, że nie znajdziecie ich w testowej becie. Podczas zbierania informacji nie natrafiłem na ani jedną wzmiankę, screen czy concept art nawiązujący do aktu 4, a zatem czyżby dwa ostatnie akty były zupełnie nowymi instancjami (bazującymi tym razem na wyspie Oriath)?

Grafika Panteonu w dolnej części ma dodatkową postać i emblemat przypominający zmodyfikowany symbol Oriath. Identyczny symbol znajdziemy na witrażu nr 4. Grafika kojarzy mi się trochę Yin i Yang gdzie postać na dole to taki Prometeusz występujący przeciwko bogom. Bardzo luźna interpretacja.



ZAŁĄCZNIKI







Oficjalna strona dodatku Fall of Oriath

I to by było na tyle. Mam nadzieję, że artykuł was zaciekawił a może nawet skłonił do zagrania w Path of Exile - w końcu t najlepszy hack&slash na rynku :)