Sprzedaż dzienników ogólnopolskich w 2016 roku wyniosła średnio 720 399 egzemplarzy, o 7,23% mniej niż w 2015 roku - wynika z danych Związku Kontroli Dystrybucji Prasy, opracowanych przez portal Wirtualnemedia.pl. Najwięcej straciła "Gazeta Wyborcza".


Średnia sprzedaż wydawanego przez Agorę dziennika wyniosła w 2016 roku 140 662 egzemplarzy, a więc była aż o 11,9% niższa niż przed rokiem. Spadkowy trend na sprzedaży "Wyborczej" jest długotrwały, ciężko więc powodów tak słabego wyniku szukać tylko w ostatnich wydarzeniach. Przykładowo w 2007 roku średnia sprzedaż tego tytułu wynosiła przeszło trzykrotnie więcej niż obecnie. "Wyborczej" sprzedawało się wtedy ponad dwukrotnie więcej niż "Super Expressu", teraz jednak wynik obu dzienników jest zbliżony.


Stwierdzenie, że to "Super Express" doszlusował do "Wyborczej" byłoby jednak sporym naciągnięciem. Wprawdzie rok w rok gazeta Agory notowała coraz słabsze wyniki, taki sam trend jednak obserwowany jest w przypadku "SE", który po raz ostatni zanotował wzrost średniej sprzedaży w 2008 roku. W odwrocie znajdują się cały sektor, choć "Wyborcza" traci mocniej niż konkurencja.
Jedynym dziennikiem, który zanotował w 2016 rok wzrost średniej sprzedaży, była "Gazeta Polska Codziennie". Wśród dziewięciu dzienników ujętych w zestawieniu znajduje się ona jednak na trzecim miejscu od końca, ma więc stosunkowo niewielkie grono czytelników. Liderem pozostał "Fakt", którego średnia sprzedaż wyniosła 281 tysięcy egzemplarzy. To mniej więcej tyle samo co łączny wynik drugiej "Wyborczej" i trzeciego "SE". Przepaść pomiędzy ostatnim miejscem podium, a czwartą "Rzeczpospolitą" jest jednak jeszcze większa.
Przeczytaj także
Spadająca sprzedaż zmusza do szukania alternatywnych źródeł przychodów. "Wyborcza" chwali się np. 100 tysiącami cyfrowych prenumerat. Presja finansowa zmusiła jednak gazetę do bardziej radykalnych działań. W górę poszły ceny, zrezygnowano z "MetroCafe" i przeprowadzono zwolnienia. Warto jednak zauważyć, że choć "Gazeta Wyborcza" wyraźnie się kurczy, notowania giełdowe jej wydawcy - Agory - są w okolicach najwyższych od pięciu lat poziomów. "Prasa" stanowi jednak coraz mniejszą część biznesu spółki, a wyniki ciągnie w górę przede wszystkim świetnie prosperujący segment "Film i książka".


Adam Torchała