Ranking kont firmowych Ranking kont osobistych

Jak powstała potęga serwisu Youtube?

Jest jednym z najpopularniejszych serwisów na świecie a powstawał w małym mieszkaniu mieszczącym się nad pizzerią i japońską restauracją. Jego założyciele w niespełna rok od jego uruchomienia sprzedali go zostając najmłodszymi miliarderami na ziemi. Mowa oczywiście o witrynie Youtube.com założonej przez trójkę wizjonerów Chada Hurleya, Steve’a Chena oraz Jawed’a Karima. Historia sukcesu tego serwisu jest przykładem, że w biznesie internetowym nie ma rzeczy niemożliwych.

Listopad 2005

Trudno dziś znaleźć osobę, która choć raz nie gościła na serwisie Youtube. Okazuje się jednak, że strona zaczynała jako miejsce w sieci gdzie jeden z jej założycieli oprowadzał internautów po zoo. Inny z kolei prezentował walory swojego kota. Serwis wystartował w maju 2005 roku jako wersja beta trójki byłych pracowników firmy Paypal. Dokładna data rejestracji domeny Youtube.com to 15 luty 2005 natomiast oficjalny start to listopad 2005. Pierwszym filmikiem zamieszczonym na stronie była relacja Jawed’a Karima z wizyty w ogrodzie zoologicznym w San Diego. Do dziś internauci mogą oglądać ten klip na serwisie.

Zobacz historyczny pierwszy filmik zamieszczony na Youtube

11,5 mln zielionych

Na krótko po starcie o witrynie zrobiło się głośno. Wirusowy marketing wspierany pocztą pantoflową powodował, że serwis zyskiwał popularność w niespotykanym tempie. Rosnąca oglądalność witryny do zamieszczania plików wideo zainteresowała także znany amerykański fundusz venture capital Sequoia Capital. Po krótkich rozmowach trójka założycieli wyszła ze spotkania z kwotą 11,5 mln dolarów na rozwój serwisu. To niewiarygodne jak to wszystko szybko się potoczyło wspomina Steve Chen. Zaledwie kilka miesięcy od premiery YT mieliśmy już popularny serwis oraz inwestora, który oprócz gotówki dał nam także swoje doświadczenie – dodaje jeden z założycieli.

Rodzi się gigant

Z kapitałem oraz wiedzą inwestora Youtube kontynuował ekspansję. Założyciele ogłosili w lipcu 2006 roku, że na witrynie użytkownicy dodają codziennie 65 000 nowych filmików. Każdego dnia internauci generowali także 100 milionów odsłon plików. Prostota, rozrywkowy charakter a zarazem zaspokojenie konkretnej potrzeby spowodowały, że internauci pokochali Youtube.com.

Mały problem

Po drodze nie brakowało też problemów. Najwyraźniej sukces trójki wizjonerów przeszkadzał przedstawicielom firmy Universal Tube & Rollform Equipment, której strona dostępna była pod adresem www.utube.com. Zdaniem przedstawicieli spółki serwis Youtube.com wykorzystywał podobnie brzmiącą nazwę witryny dlatego postanowili dochodzić swoich praw w sądzie. Między firmą a kierownictwem YT doszło jednak do ugody na mocy, której firma zmieniła nazwę domeny na www.utubeonline.com.

Prowadzisz małą firmę i chciałbyś zaprezentować ją użytkownikom MamBiznes.pl? Napisz na adres [email protected]

YT jak cały Internet

Już nic nie mogło przeszkodzić narodzinom globalnego giganta. Youtube zostawiał kolejne serwisy z tyłu i piął się w rankingach najpopularniejszych witryn. Rosnąca oglądalność generowała także ogromne koszty. W roku 2007 eksperci wyliczyli, że serwis wykorzystywał takie serwery jakie w roku 2000 wystarczyłyby udźwignąć całą globalną sieć. Około 1 mln dolarów dziennie kosztowało utrzymanie infrastruktury, na której działał serwis. Youtube zgarnął ponad 40 proc. rynku video online oraz zanotował rekordową liczbę 6 miliardów obejrzanych filmików.

Szybki biznes

Rosnącym gigantem zainteresował się inny potentat. W październiku 2006 roku do drzwi założycieli zapukał Google i zaoferował za ich niespełna roczne dziecko kwotę 1,65 mld dolarów! Twórcy witryny nie czekali długo z pozytywną odpowiedzią, mimo, że jeszcze kilka dni wcześniej zarzekali się, że YT nie jest na sprzedaż. Nic dziwnego, że szybko zmienili zdanie, gdy Google położyło na stół takie pieniądze.

Historia Youtube w krótkim filmie

Dziś serwis Youtube.com to nadal lider w swojej branży jeden z najpopularniejszych serwisów na świecie. W globalnym rankingu witrynę wyprzedzają tylko Google, Yahoo i Facebook. Ogromnej popularności YT do dnia dzisiejszego nie udało się jednak przełożyć na solidne zyski, co podnoszą wszyscy analitycy rynku internetowego. Nie zmienia to jednak faktu, że twórcy Youtube zrobili na tym projekcie interes życia, który trudno już będzie powtórzyć. Po sprzedaży portalu Chad Hurley zarobione pieniądze dla odmiany zainwestował w Team US F1. Zawsze lubiłem szybki biznes – śmieje się założyciel YT.

– Student miliarder, czyli historia Facebooka

– Historia sukcesu wyszukiwarki Google

– Jak powstał największy na świecie e-sklep Amazon.com

– Jak zrodziła się potęga Allegro?

Grzegorz Marynowicz
MamBiznes.pl

Administratorem Twoich danych jest Bonnier Business (Polska) sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Twoje dane będą przetwarzane w celu zamieszczenia komentarza oraz wymiany zdań, co stanowi prawnie uzasadniony interes Administratora polegający na umożliwieniu użytkownikom wymiany opinii naszym użytkownikom (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu zamieszczenia komentarza. Dalsze informacje nt. przetwarzania danych oraz przysługujących Ci praw znajdziesz w Polityce Prywatności.
słodka 7 gru 2015 (17:56)

tak