REKLAMA

Lotnisko Chopina w Warszawie zostanie rozbudowane. Władze PPL ogłosiły decyzję

2024-04-29 16:42
publikacja
2024-04-29 16:42

PPL ogłosiły decyzję o rozbudowie Lotniska Chopina w Warszawie do przepustowości ok. 30 mln pasażerów rocznie w 2029 r. Zdaniem pełnomocnika ds. CPK Macieja Laska, w 2035 r. cały ruch lotniczy z Warszawy będzie mógł zostać przeniesiony do planowanego portu w Baranowie.

Lotnisko Chopina w Warszawie zostanie rozbudowane. Władze PPL ogłosiły decyzję
Lotnisko Chopina w Warszawie zostanie rozbudowane. Władze PPL ogłosiły decyzję
/ Polskie Porty Lotnicze

Lotnisko Chopina w Warszawie zostanie rozbudowane - poinformowały władze Polskich Portów Lotniczych podczas konferencji prasowej.

"Zwiększymy liczbę gate’ów w strefie Schengen, co będzie możliwe po przedłużeniu pirsu południowego w stronę dawnego terminalu Etiuda. (...) Przebudowany zostanie pirs północny, w miejscu, gdzie aktualnie znajduje się część non-Schengen. Zwiększy się liczba gate’ów, jak również dostosowane zostaną stanowiska postojowe tak, aby mogły z nich korzystać większe samoloty, jak B777, czy B787" - napisano w prezentacji PPL.

Przypomniano również, że obecnie trwa już przebudowa jednej z płyt postojowych, a w planach jest również zakup nowych urządzeń do skanowania bagażu, które "znacznie poprawią" przepustowość stanowisk kontroli bezpieczeństwa.

Ireneusz Kołodziej z firmy Arup, która przygotowała wstępną koncepcję rozbudowy lotniska, poinformował podczas konferencji, że obecna przepustowość Lotniska Chopina szacowana jest na 20 mln pasażerów rocznie, a zwiększanie liczby pasażerów (bez podjęcia rozbudowy) musiałoby wiązać się ze zmniejszonym standardem obsługi pasażerów.

Polskie Porty Lotnicze

Jak podano na spotkaniu, Polskie Porty Lotnicze planują rozpoczęcie prac budowalnych w 2026 r., a całkowite oddanie inwestycji do użytku na sezon letni 2029 r. Po rozbudowie przepustowość portu ma wynosić ok. 30 mln podróżnych rocznie. Z wyliczeń wynika ponadto, że pełna amortyzacja inwestycji nastąpiłaby w 2035 r., gdy wypracowany zostałby dodatkowy zysk rzędu 900 tys. zł. Dodano, że modernizacja Lotniska Chopina będzie m.in. szansą na rozwój przewoźników tradycyjnych, takich jak LOT.

"LOT jest przewoźnikiem hubowym i potrzebuje zwiększonej przepustowości w obliczu swoich planów rozwojowych" - powiedział podczas spotkania prasowego prezes PLL LOT Michał Fijoł.

PPL podały ponadto, że realnym terminem, kiedy CPK zacznie funkcjonować jest 2035 r. Oceniły, że podawana przez poprzednie władze data (2028 r.) "była myśleniem życzeniowym".

"Musimy zacząć już dzisiaj, żebyśmy w 2029 roku mogli powiedzieć, że zakończyliśmy inwestycję. Do 2034/2035 roku jesteśmy w stanie zapewnić niezbędną przepustowość na Mazowszu do czasu przeniesienia całego ruchu z Lotniska Chopina na nowe lotnisko centralne" - powiedział w rozmowie z dziennikarzami wiceminister MFiPR, pełnomocnik rządu do spraw CPK Maciej Lasek. Dodał też, że bez rozbudowy Lotniska Chopina do 2032 r. Warszawa straciłaby 42 mln, a do 2035 r. 80 mln pasażerów.

Lasek przyznał również, że rząd planuje rozbudowę Mazowieckiego Portu Lotniczego Warszawa-Modlin oraz podejmie starania, aby utrzymać ruch na lotnisku Warszawa-Radom.

"Mamy plany rozbudowy lotniska w Modlinie do 10 mln pasażerów przy dobrej infrastrukturze terminalowej. Dodatkowo w Modlinie za chwileczkę będzie już dociągnięta kolej i bardzo dobry dojazd trzypasmową drogą w standardzie S, w związku z tym to będzie świetne uzupełnienie dzisiaj dla Lotniska Chopina, a w przyszłości dla nowego lotniska centralnego w Baranowie" - powiedział Lasek. (PAP)

bpk/ drag/ osz/

Źródło:PAP Biznes
Tematy
Oferta na Wygodny Kredyt Gotówkowy od Santander Bank Polska | RRSO 11,22%

Oferta na Wygodny Kredyt Gotówkowy od Santander Bank Polska | RRSO 11,22%

Komentarze (48)

dodaj komentarz
devu
Mieszkańcy Włoch Wam podziękują! Nieudacznicy z KO!
marok
Tak się rżnie naiwniaków.
Wydadzą kilka miliardów, a za kilka lat słomiany miś pójdzie w odstawkę jako mało użyteczny..

Chcą zyskać kilka lat , opóźniając budowę lotniska w Baranowie, choć wiedzą ,że to jest nieuniknione.
Osoby , które wpadły na taki pomysł powinny zostać surowo ukarane za defraudację publicznych pieniędzy.
dreustachy
Durnie wydadzą miliardy na rozbudowę po to żeby za parę lat powiedzieć, że trzeba je zamknąć i wybudować większe.
tomek323
Po zmianie rządu, oby jak najszybciej, będzie za to kryminał...
mar15o
i tak właśnie powstaje nowoczesny CPK z pasami startowymi w Modlinie, Radomiu i na Okęciu - brawo nareszcie ktoś myśli ekonomicznie i ekologicznie . HAWKA
szprotkafinansjery
Skala lobbingu za CPK po prostu PRZERAŻA!

Przecież macie Radom odległy dokładnie tyle samo od Warszawy.
CZEMU Z RADOMIA NIKT NIE CHCE LATAĆ, SKORO NA OKĘCIU TAKI TŁOK?!

Po drugie - czemu PiS uwaliło MODLIN?!

Naprawdę uważacie, że stolica państwa może mieć lotnisko prestiżowe i biznesowe, pierwszego wyboru,
Skala lobbingu za CPK po prostu PRZERAŻA!

Przecież macie Radom odległy dokładnie tyle samo od Warszawy.
CZEMU Z RADOMIA NIKT NIE CHCE LATAĆ, SKORO NA OKĘCIU TAKI TŁOK?!

Po drugie - czemu PiS uwaliło MODLIN?!

Naprawdę uważacie, że stolica państwa może mieć lotnisko prestiżowe i biznesowe, pierwszego wyboru, PONAD 100 km od granicy miasta?!
W jakim innym mieście, gdzie nie wynika to z ogromnego obszaru i liczby ludności (kilkanaście mln. mieszkańców) mamy takie odległości? Zresztą - chyba w żadnym nie mamy! Np. według Wikipedii międzynarodowe lotnisko w PEKINIE ZNAJDUJE SIĘ 30 KM DO CENTRUM
trolley
Może zrobić tak. Najpierw odstrzelić, dosłownie, odpowiedzialnych za defraudację miliardów w licznych aferach - każdy bez problemu wymieni kilka afer- a potem zapytać jeszcze raz kto za budową CPK i kto się zgadza ją firmować swoimi nazwiskami :)
trolley
Rozkradziono setki milionów w licznych wałach i misiach i NIKT!! nie poniósł ŻADNEJ!!! odpowiedzialności no to po co się rozdrabniać, trza kraść w miliardach XD. Polska wytrzyma. A jak nie wytrzyma to niech pada niczym UPAina. Brygada Monako i Dubaj przecież bezpieczna i se można spokojnie żyć.
eliza0000
Naiwnym jest ten, kto uważa, że WAW zostanie zamknięte. Będzie funkcjonować, zapewne jako lotnisko biznesowe. I bardzo dobrze. A pozostały ruch przeniesie się do Baranowa i Modlina.

Wszystkie trolle intensywnie spamujące komentarze powinny zacząć latać a nie jedynie oglądać samoloty na youtube. Mamy przykłady bardzo wielu
Naiwnym jest ten, kto uważa, że WAW zostanie zamknięte. Będzie funkcjonować, zapewne jako lotnisko biznesowe. I bardzo dobrze. A pozostały ruch przeniesie się do Baranowa i Modlina.

Wszystkie trolle intensywnie spamujące komentarze powinny zacząć latać a nie jedynie oglądać samoloty na youtube. Mamy przykłady bardzo wielu lotnisk, które funkcjonują wewnątrz lub na samych obrzeżach miast. I nie tylko jako lotniska biznesowe. I nikomu nie wadzą. Choćby NCE czy BCN jeśli chodzi o UE.
po_co
Generalnie to Twój komentarz jest wybitnym przykładem trollowania, bo po pierwsze nie rozumiem czym jest lotnisko biznesowe, a po drugie Barcelona obsługuje niemal trzy razy więcej pasażerów niż Okęcie.
Lotniska są zlokalizowane poza miastem nie dlatego, że ktoś traktuje je jako mniej istotny element krajobrazu tylko po to aby
Generalnie to Twój komentarz jest wybitnym przykładem trollowania, bo po pierwsze nie rozumiem czym jest lotnisko biznesowe, a po drugie Barcelona obsługuje niemal trzy razy więcej pasażerów niż Okęcie.
Lotniska są zlokalizowane poza miastem nie dlatego, że ktoś traktuje je jako mniej istotny element krajobrazu tylko po to aby ułatwić ruch lotniczy.

Jak już chcesz komuś wbić to sama zastanów się co piszesz bo bałamucisz tak, że oczy wykręca.

Powiązane: Warszawa

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki