Reklama
WIG88 384,55+0,33%
WIG202 562,83+0,29%
EUR / PLN4,26-0,07%
USD / PLN3,92+0,09%
CHF / PLN4,33-0,29%
GBP / PLN4,97-0,04%
EUR / USD1,09-0,16%
DAX18 738,81-0,69%
FT-SE8 438,65-0,08%
CAC 408 188,49-0,63%
DJI39 947,61+0,10%
S&P 5005 305,19-0,06%
ROPA BRENT83,37+0,52%
ROPA WTI79,30+0,55%
ZŁOTO2 379,53-0,29%
SREBRO29,63-0,07%

Masz ciekawy temat? Napisz do nas

twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

Krach rynku samochodów elektrycznych! Sprzedaż znanego koncernu runęła

Przemysław Tabor | 16:01 11 kwiecień 2024

Sprzedaż pojazdów elektrycznych Volkswagena w Europie spadła o prawie jedną czwartą w pierwszych trzech miesiącach roku, wynika ze świeżych danych. Okazuje się, że wbrew planom Unii Europejskiej, konsumenci wracają do diesla i benzyny.

Krach rynku samochodów elektrycznych! Sprzedaż znanego koncernu runęła
Freepik
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop
  • Liczba rejestracji nowych “elektryków” w Niemczech spadła o połowę względem końcówki 2022 roku
  • Tesla również odnotowała duży spadek sprzedaży
  • Volkswagen sprzedał 24% mniej pojazdów elektrycznych w Europie niż rok temu

 

Zapaść sprzedaży “elektryków” Volkswagena w Europie

Volkswagen przekazał, że sprzedaż pojazdów elektrycznych Europie spadła o 24% w porównaniu do poprzedniego roku. Szczególnie gorącym rynkiem “elektryków” od niemieckiej firmy były Chiny, gdzie sprzedaż EV wzrosła o 91% rok do roku.

Ogółem, firma zwiększyła dostawy wszystkich typów pojazdów o 3% do 2,10 mln pojazdów. Głównymi rynkami napędzającymi zwyżkę były Chiny, Ameryka Południowa i Ameryka Północna. 

Jednak w skali globalnej sprzedaż pojazdów całkowicie elektrycznych, oznaczanych jako BEV, spadła o 3% do 136,4 tys. sztuk w I kwartale w porównaniu do podobnego okresu z poprzedniego roku. 

Reklama

"Nasze zróżnicowane portfolio produktów zapewnia nam niezbędną elastyczność, aby zrekompensować wahania popytu w niektórych segmentach, jak ma to obecnie miejsce w przypadku pojazdów całkowicie elektrycznych - skomentowała Hildegard Wortmann z działu sprzedaży koncernu Volkswagen.

Zwiększyła się jednka liczba dostaw w Europie pojazdów całkowicie elektrycznych od Volkswagena, ale znacznie spadła za to liczba innych typów “elektryków”, np. hybryd.

Nie tylko Volkswagen ma problemy ze sprzedażą pojazdów elektrycznych. Słabe dane za I kwartał pokazała również Tesla. Sprzedaż pojazdów amerykańskiego lidera branży spadła o 10% w I kwartale 2024 roku w porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej. 

Tesla dostarczyła około 387 tys. samochodów wobec prognozy konsensusu zapowiadającej 420 tys. oraz wyniku 423 tys. w I kwartale 2023 roku.

Pisaliśmy o tym tutaj: Duża zapaść sprzedaży problemem dla Elona Muska

Reklama

 

Drastyczny spadek zakupów “elektryków” w Niemczech

Wraz z początkiem tego roku, w Niemczech zlikwidowane zostały dopłaty rządowe do zakupów samochodów elektrycznych, które obowiązywały w poprzednich latach. Efekt? Drastyczny spadek liczby rejestracji nowych “elektryków”.

W IV kwartale 2024 roku liczba rejestracji samochodów elektrycznych (BEV) stanowiła 25% wszystkich rejestracji samochodów osobowych w Niemczech. W I kwartale 2024 roku było to zaledwie 12%, czyli ponad dwa razy mniej.

 

Reklama

 Źródło: Deutsche Bank.
 

“Spadający udział w rynku pojazdów BEV nie powinien być zaskoczeniem, ponieważ dotacje rządowe na zakup pojazdów elektrycznych zostały całkowicie wycofane do końca 2023 roku” - skomentował Holger Zschaepitz, niemiecki ekonomista.

 

Czytaj także: Isaac Newton stracił miliony na giełdzie. Wpadł w wir spekulacyjnej manii

 

Unia Europejska nie chce pojazdów spalinowych

Tymczasem, w lutym Parlament Europejski zagłosował za zatwierdzeniem nowych przepisów zakazujących sprzedaży samochodów z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi (diesel) od 2035 roku.

Reklama

Jednocześnie, sprzedaż pojazdów elektrycznych spadła w Europie w I kwartale 2024 roku. Sektor ten nadal stoi przed poważnymi wyzwaniami, takimi jak wysokie koszty i brak infrastruktury ładowania.

“Niedawny raport firmy EY wskazuje na pozytywne skutki, jakie regulacje, dotacje i zachęty miały w zakresie napędzania wzrostu. Jednak nawet przy dotacjach koszt jest nadal jedną z największych barier dla masowego przyjęcia na rynku” - czytamy w raporcie Światowego Forum Ekonomicznego (World Economic Forum).

Pojazdy elektryczne kosztują średnio ponad jedną czwartą więcej niż modele z silnikami spalinowymi, szacuje EY.

“Jednak z biegiem czasu ich koszt posiadania jest niższy. To coś, czego nabywcy samochodów nie są powszechnie świadomi”- czytamy dalej w raporcie Światowego Forum Ekonomicznego.

Firma EY przewiduje, że wzrost udziału samochodów elektrycznych w rynku utknie w martwym punkcie bez rozwoju publicznych sieci szybkich ładowarek.

Reklama

 

Zobacz również: Gigant zwalnia setki pracowników. Fala zwolnień na tle spadku kursu akcji i prognoz zysków

Masz ciekawy temat? Napisz do nas

Chcesz, żebyśmy opisali Twoją historię albo zajęli się jakimś problemem?

Masz ciekawy temat? Napisz do nas

Napisz do redakcji

Reklama

Czytaj dalej