REKLAMA

Boeing leci "na łeb na szyję". Tym razem o ziemię uderzyły... akcje

Agata Wojciechowska2024-04-10 08:40redaktor
publikacja
2024-04-10 08:40

787 Dreamliner i 777 mogą posiadać wady, które wpływają na bezpieczeństwo pasażerów i załogi, ponieważ podczas ich budowy koncern "poszedł na skróty" - to najnowsze informacje sygnalisty inżyniera Sama Salehpoura wywołały kolejne wstrząsy wokół Boeinga. 

Boeing leci "na łeb na szyję". Tym razem o ziemię uderzyły... akcje
Boeing leci "na łeb na szyję". Tym razem o ziemię uderzyły... akcje
fot. First Class Photography / / Shutterstock

Pracownik Boeinga zgłosił się do amerykańskich organów regulacyjnych z informacjami odnośnie do budowy dwóch najpopularniejszych modeli Boeinga. Dodatkowo twierdzi, że grożono mu zwolnieniem, po tym jak podzielił się swoimi obawami z przełożonymi. 

Co zaniepokoiło sygnalistę? Zdaniem inżyniera Sama Saleshpoura w samolocie 787 podczas montażu nadmiernie obciążono korpus odrzutowca, co rażąco skraca okres żywotności samolotu. Ta wada ma jego zdaniem dotyczyć około 1000 maszyn. Po wyrażeniu swoich obaw koncern przeniósł go do pracy przy samolocie 777. I tu zaobserwował nieprawidłowości. I tym razem powiedział o nich głośno, za co miały go spotkać konsekwencje: grożono mu zwolnieniem, wykluczono z ważnych spotkań i projektów, odmawiano zwolnień lekarskich, przydzielano projekty wykraczające poza jego wiedzę specjalistyczną. Słowem, jak opisuje, został uznany za persona non grata.  

"Problemy te są bezpośrednim skutkiem podjętych w ostatnich latach decyzji Boeinga o przedkładaniu zysków nad bezpieczeństwo. Co więcej, organy regulacyjne okazały w tym przypadku zbyt dużą tolerancję dla przemysłu lotniczego" - wyjaśniają prawnicy informatora w opublikowanym oświadczeniu. 

Boeing ripostuje, kategorycznie zaznaczając, że te oskarżenia są nieprawdziwe. - Nasze samoloty są bezpieczne - zakomunikował z całą mocą. - Podniesione kwestie zostały poddane rygorystycznym badaniom technicznym pod nadzorem Federalnej Administracji Lotniczej. Analiza potwierdziła, że wymienione przez sygnalistę problemy nie stanowią żadnego zagrożenia dla bezpieczeństwa i nie wpływa na gwarancje bezpieczeństwa udzielonych maszynom - można przeczytać w oświadczeniu koncernu. 

Własna działalność gospodarcza a podatki

Jaką formę opodatkowania wybrać?

Własna działalność gospodarcza a podatki

Założyłeś własną firmę? Kolejnym krokiem w jest wybór sposobu rozliczania się ze skarbówką z tytułu osiąganych dochodów. Odpowiednia formy opodatkowania, dopasowana do potrzeb przedsiębiorcy, niesie ze sobą korzyści finansowe. Warto o nich wiedzieć! Pobierz e-booka zostawiając zgody, albo zapłać 20 zł
Masz pytanie? Napisz na marketing@bankier.pl

Pole wypełnione niepoprawnie!
Pole wypełnione niepoprawnie!
Jeśli chcesz fakturę, to wypełnij dalszą część formularza:
Pole wypełnione niepoprawnie!
Pole wypełnione niepoprawnie!
Pole wypełnione niepoprawnie!
Podaj kod w formacie xx-xxx!
Pole wypełnione niepoprawnie!

We wtorek akcje Boeinga spadły o prawie 2 proc. po komunikacie Federalnej Administracji Lotniczej, w której napisano, że kontrolerzy przyjrzą się bliżej wysuwanym przez sygnalistę kwestiom. Także wyniki sprzedaży nie zachęcały inwestorów - koncern podał, że od stycznia do marca dostarczyła klientom zaledwie 83 samoloty, co stanowi najmniejszą liczbę od pandemicznego 2021 roku - podaje BBC News

O skardze drugiego sygnalisty jako pierwszy informował  "New York Times". Od początku roku Boeing, jeden z dwóch głównych producentów samolotów komercyjnych na świecie, boryka się z licznymi dochodzeniami, problemami natury technicznej i procesami, po tym jak w styczniu po starcie w jednym z mniejszych samolotów 737 Max 9 wypadły nieużywane drzwi. Na szczęście nikt poważnie nie ucierpiał, ale od tamtego momentu firma zmaga się z pogłębiającym się kryzysem. Wówczas Federalna Administracja Lotnicza zachęcała pracowników koncernu do podzielenia się swoimi obawami, obiecując, że zbada każde doniesienie. 

Tymczasowe uziemienie setek samolotów 737 Max 9 wymusiło radykalne spowolnienie produkcji maszyn. To zapewne skłoniło dyrektora generalnego Davida Calhouna do ogłoszenia swojej rezygnacji. Ma to nastąpić do końca tego roku. W tym czasie pierwszy z sygnalistów, który miał złożyć kolejne zeznania, został znaleziony martwy. W ciągu ostatniego miesiąca z Boeingów odpadało poszycie i osłona silnika, wymuszając awaryjne lądowania

787 Dreamliner to samolot większy od 737 i często używany w lotach międzynarodowych. Do użytku w branży lotniczej wszedł w 2011 roku i niemal od samego początku pojawiają się skargi na jego jakość. Boeing spowolnił ich produkcję, obiecując poprawę, a następnie wstrzymał dostawy na prawie dwa lata. Federalna Administracja Lotnicza zezwoliła na wznowienie dostaw tych maszyn w 2022 roku. 

Źródło:

Redaktor działu newsroom w portalu Bankier.pl. Absolwentka historii, którą studiowała dłużej niż statystyczny student, ale za to przeszła przez kilka uniwersytetów, w tym uczelnię w Edynburgu. Swoje życie zawodowe rozpoczęła dziesięć lat temu z portalem Bankier.pl. Później współpracowała z licznymi redakcjami, pisząc dla "Gazety Wrocławskiej", nagrywając dla Polskiego Radia i - ku zgorszeniu niektórych - kreując rzeczywistość w "Fakcie". Na pewno nie napisze nic o WIG20, a jeśli już to tylko w kontekście plotek, pogłosek czy domysłów. Dla czytelników siedzi nocami, oglądając seriale, podliczając gaże, czytając książki, śledząc nietypowe aukcje czy podróżując palcem po mapie. Nienawidzi wyrazu “dedykowany”, przeciw któremu prowadzi osobistą krucjatę w internecie. Telefon: 71 748 9511

Tematy
Wygodna Pożyczka, gdzie chcesz i na co chcesz!

Wygodna Pożyczka, gdzie chcesz i na co chcesz!

Komentarze (16)

dodaj komentarz
romulus6
Tak to jest jak się robi wynik na krótko. Ale to ma latac dlugo panie szanowny. Tego prezesa już dawno powinni wsadzić.
niedowiary
Samoloty Pani Redaktor w ostatnim artkule latały na 5 tys km, teraz juz są troszkę niżej, ale i tak nieźle :))

"w styczniu po starcie w jednym z mniejszych samolotów 737 Max 9 wypadły na wysokości 5 tys. km nieużywane drzwi."
go_ral
jezeli bycie kobieta jest dla Boeinga wazniejsze od bycia dobrym inzynierem to tak sie to konczy. tam jest podobny schemat dzialania firmy jak w OceanGate i katastrofa Titana. Ideologia woke i gender wazniejsza od kompetencji
sterl
A jakie elektrownie atomowe drogie, pięć- siedem razy droższe niż takie same w Chinach ...a i tak wszystko z Chin.. bo tylko Chiny budują 150 reaktorów u siebie w USA ostatnio 30 lat temu..
tb2
Droższe od Chińskich (a i tak wszystko z Chin), bo Zachód pobiera marżę za consulting.
kaczyslaw_
Czyżby wkrótce miał pojawić się news o kolejnym samobójstwie?
ameba1
Trzeba zapamiętać nazwisko - David Calhoun, żeby unikać śmiecia jak się gdzieś w jakiejś innej spółce pojawi. Zabijanie pracowników, żeby ukryć wady, które mogą zabić setki? Oszczędności na bezpieczeństwie? Niezły typ.
goscgumka
Z tych 3 tysięcy kilometrów to jeszcze trochę pospada szanowna pani redaktór.
szprotkafinansjery
Odważny facet. Na jego miejscu rozglądałbym się dobrze na ulicy albo zatrudnił ochronę. Jeden sygnalista już pożegnał się z tym światem.
trolley
i tak właśnie pryska mit wszechpotężnych menedżerów za dziesiątki milionów dolców/euro rocznie - ich genialne pomysły w stylu oszczędności 1 centa na wkręcie albo siła robocza o IQ 60 XD które na początku przyniosły trochę zysków i skok akcji przekładają się wprost na to co właśnie widzimy - albo samoloty się sypią albo samochody i tak właśnie pryska mit wszechpotężnych menedżerów za dziesiątki milionów dolców/euro rocznie - ich genialne pomysły w stylu oszczędności 1 centa na wkręcie albo siła robocza o IQ 60 XD które na początku przyniosły trochę zysków i skok akcji przekładają się wprost na to co właśnie widzimy - albo samoloty się sypią albo samochody dziesiątkami tysięcy wzywane do serwisów albo... itd itp :) może trzeba im dać jeszcze większe pieniądze XDXDXDXD

Powiązane: Branża lotnicza

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki