Tłumy na otwarciu nowego dworca Łódź Fabryczna. "Historyczna chwila"

2016-12-11, 13:23

Tłumy na otwarciu nowego dworca Łódź Fabryczna. "Historyczna chwila"
Budowa multimodalnego podziemnego dworca Łódź Fabryczna trwała pięć lat i kosztowała 1,75 mld zł brutto. Foto: PAP/Grzegorz Michałowski

Dworzec Łódź Fabryczna od dziś otwarty jest dla pasażerów. Pierwszy pociąg - skład Przewozów Regionalnych ze Skierniewic - wjechał na stację kilka minut po godzinie 5.30.

Posłuchaj

Prezydent Łodzi Hanna Zdanowska o nowym dworcu (IAR)
+
Dodaj do playlisty

Skład wyruszył ze Skierniewic o 4.26. Już na stacji początkowej wsiadło do niego wielu pasażerów - w Koluszkach już trudno było znaleźć wolne miejsce. Na stacji Łódź Widzew - wsiadły tłumy. Nie wszyscy się zmieścili - podstawiono drugi pociąg.


Źr. Polskie Radio Łódź


Podróżni mówili, że to historyczna chwila. Niektórzy kupili bilet tydzień wcześniej. Wielu łodzian trzymało baloniki, kwiaty; robiono zdjęcia. Można było napić się kawy, zejść paczka.



"Nowa Łódź obiecana"

- W rozmowie z dziennikarzami powiedziała, iż ma nadzieję, że dzięki tej inwestycji rozpoczyna się "nowa Łódź obiecana". - Budujemy nowe centrum, które ma stać się wizytówką miasta. Jednym z jego elementów jest ten dworzec. Z niego idzie energia, która - mam nadzieję - przełoży się na całe miasto - powiedziała. Dodała, że ważne jest, aby powstał tunel, który da szansę na "jeszcze lepsze skomunikowanie miasta wewnątrz i spowoduje, że ten węzeł multimodalny, będzie również takim węzłem dla całej Polski". 


Źr. Polskie Radio Łódź


Dziś także ruszyła komunikacja miejska przed Dworcem Łódź Fabryczna. Jako pierwszy tramwaj - na przystanku na ulicy Składowej pojawiła się 9. jadąca w kierunku Konstantynowa.

Pierwszym liniowym tramwajem nie jechał żaden "przypadkowy" pasażer, jedynie ci, którzy specjalnie wstali tak wcześnie rano, aby pokonać trasę w pierwszym rozkładowym tramwaju.


TVN24/x-news

Czekali 5 lat

Łodzianie czekali na nowy dworzec pięć lat. Obiekt jest trzypoziomowy - na pierwszym poziomie, kilka metrów pod ziemią, znajdują się perony, poczekalnie, kasy oraz punkt przesiadkowy. Na kolejnych - dworzec autobusowy i parkingi. Wokół powstała nowa infrastruktura dla komunikacji miejskiej - pod Dworzec podjeżdżają miejskie autobusy i tramwaje.



Inwestycja, kosztowała 1,75 mld zł brutto. Budowa multimodalnego, podziemnego dworca Łódź Fabryczna – największa tego typu inwestycja w Polsce, łącząca kolej, komunikację autobusową, miejską i ruch samochodowy – trwała pięć lat. W planach jest wybudowaniu w mieście tunelu średnicowego łączącego dworzec z Łodzią Kaliską i Łodzią Żabieńcem.

Podróżni wysiadają na peronach znajdujących się 16 m pod ziemią; do każdego z nich dociera światło słoneczne, co jest możliwe dzięki szklanym panelom zamontowanym na dachu. Kasy i poczekalnie znajdują się na poziomie 8 m pod ziemią.

Dodatkowe atrakcje

Na uroczystość otwarcia dworca przygotowano w Łodzi wiele atrakcji. Już od rana na zwiedzających czeka znajdujący się w pobliżu Fabrycznej zrewitalizowany kompleks dawnej elektrociepłowni EC1 – Miasto Kultury, w którym można obejrzeć pokaz w najnowocześniejszym w kraju planetarium, czy poznać obiekty powstającego właśnie Centrum Nauki i Techniki.

Od godz. 10 uruchomione zostaną przejazdy tzw. trambusem – od dworca przez EC1 na jarmark świąteczny przy ul. Piotrkowskiej. Łodzianie mogą odbyć wycieczkę autobusową po Nowym Centrum Łodzi. Na ul. Traugutta, naprzeciwko dworca mogą podziwiać artystycznie odnowioną zabytkową lokomotywę. Pojazd oklejony jest srebrną folią.

Według nowego rozkładu od niedzieli przez nowy dworzec kursować będzie średnio 128 pociągów, w tym 36 PKP Intercity, 36 ŁKA i 56 Przewozów Regionalnych. Obiekt jest w stanie obsłużyć ok. 150 pociągów dziennie.

IAR,PAP,kh

Polecane

Wróć do strony głównej