Kobiety są bardziej drażliwe za kierownicą
Południowokoreański producent samochodów zlecił Goldsmiths University London przeprowadzenie badania dotyczącego zachowań kierowców w Wielkiej Brytanii.
Pierwotnie badania nie miały na celu pokazania różnic w postępowaniu ludzi w zależności od płci. Jak się jednak okazało – właśnie te dane najbardziej zainteresowały badaczy. Wynika z nich, że statystycznie kobiety są o 12% bardziej podatne na złoszczenie się, niż mężczyźni. Największa dysproporcja wystąpiła w przypadku konfrontacji z pasażerem drugiego rzędu siedzeń – 14% gorzej wypadła płeć piękna. Zaledwie o 1% była mniejsza różnica między płciami w przypadku kontaktu z użytkownikiem ruchu drogowego, który nie zasygnalizował manewru skrętu przy użyciu kierunkowskazu.
Zdaniem Patricka Fagana, psychologa poznawczo-behawioralnego z Goldsmiths University London, który sprawował pieczę nad projektem, można było spodziewać się takich rezultatów:
Z psychologicznego punktu widzenia, kobiety wyróżniają się większą emocjonalnością, inteligencją werbalną, a co za tym idzie są bardziej podatne do popadania w stany lękowe. Teoria ewolucji sugeruje, że dawno temu kobiety musiały rozwinąć zdolność do wyczuwania zagrożenia dla nich samych oraz młodego potomstwa w momencie, gdy były same w jaskini, a mężczyźni polowali na zwierzynę. Ten „system wczesnego ostrzegania” jest wciąż aktywny w dzisiejszych czasach i kobiety wydają się być bardziej podatne na negatywne bodźce, dlatego szybciej okazują po sobie złość i frustrację.
Hyundai udostępnił także test online w języku angielskim, na podstawie którego można określić naszą inteligencję emocjonalną za kierownicą – Driving Emotion TEST (DET). Południowokoreański producent wychodzi z założenia, że jeśli lepiej zrozumiemy swoje emocje podczas jazdy samochodem, będziemy mogli skuteczniej zredukować stres, roztargnienie i frustrację, co sprawi, że czas spędzany w aucie będzie przyjemniejszym doświadczeniem.
Co ciekawe, w redakcji Antyradio.pl przeprowadziliśmy taki test na dwóch osobach różnych płci i wynik wyszedł bardzo zbliżony – 112 w przypadku osobnika męskiego i 107 w przypadku żeńskiego, przy normie określonej na 85-115. Uzyskanie rezultatu niższego według badaczy świadczy o nadmiernej frustracji za kierownicą, a wyższego – o wyjątkowym opanowaniu.
A jakie są Wasze wyniki?